کد خبر: 71167

محمدحسین کاظمی

عدم‌مهار تورم باعث کوچک‌ترشدن سفره مردم شده است

خلأ وجود گفتمان واحد در دولت جنابعالی به‌شدت احساس می‌شود؛ گفتمانی که تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در همه بخش‌ها و سطوح باید ذیل آن تعریف شده و موردتوجه همه قرار گرفته و در بطن جامعه گسترش یابد.

محمدحسین کاظمی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: 1- خلأ وجود گفتمان واحد در دولت جنابعالی به‌شدت احساس می‌شود؛ گفتمانی که تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در همه بخش‌ها و سطوح باید ذیل آن تعریف شده و موردتوجه همه قرار گرفته و در بطن جامعه گسترش یابد. این موضوع درمورد سند تحولی هم که تدوین شد، صادق است. سند تحولی دولت چه در بخش سیاست خارجی، چه در بخش خانواده و زنان و چه در بخش‌های دیگر دارای ضعف‌های بسیاری است و خصوصا در بخش فرهنگی سند برای حالت عادی پاسخگو نیست چه برسد به شرایط فعلی که در جنگ تمام‌عیار فرهنگی قرار داریم. همچنین در بحث فضای مجازی استقلال و حاکمیت بر این فضا را با دوقطبی‌های الکی صیانت و غیرصیانت از دست داده‌ایم و این سند در این بخش هم پاسخگو نیست.
 ۲- اقتصاد و معیشت
افزایش قیمت کالا‌های اساسی، عدم‌ثبات و کنترل قیمت‌ها و عدم‌مهار تورم باعث کوچک‌تر شدن سفره مردم شده که خلاف شعار‌های انتخاباتی دولت مردمی و انقلابی است. افزایش صادرات نفت و گشایش‌های حاصل‌شده آن قطعا دستاورد مهم دولت محسوب می‌شود، اما نتیجه و رفاه این دستاورد را مردم در زندگی خودشان احساس نمی‌کنند. قشر مستضعف که قاطبه حامیان دولت سیزدهم بوده و ولی‌نعمتان‌مان هستند کمرشان زیربار این همه گرانی شکسته است.
۳- انحصاری بودن تولید خودرو و وجود مافیا در این بخش و بعضا تعارض‌منافع پنهان و آشکاری که وجود دارد و همچنین عدم‌توازن عرضه و تقاضا باعث تولید خودرو‌هایی با قیمت بالا، غیراستاندارد و با کیفیت پایین می‌شود که درنتیجه منجر می‌شود به افزایش آمار تلفات جاده‌ای که باید انحصار تولید خودرو شکسته شود و دولت حمایت و نظارت ویژه‌ای در این بخش داشته باشد.
۴- مدیریت ضعیف و غیرقابل‌قبول در توزیع نهاده‌های دامی و وجود رانت و مافیا در آن باید مورد توجه جدی دولت به‌ویژه مسئولان جهاد کشاورزی قرار بگیرد. نتیجه این ضعف باعث از بین رفتن دام مولد شده و ادامه این روند در چند ماه آینده قطعا باعث ایجاد بحران‌های غیرقابل‌جبران در حوزه‌های گوشت، مرغ و لبنیات خواهد شد.
 ۵- اخذ عوارض و مالیات برای شرکت‌های صادراتی به دلیل شرایط افزایش قیمت جهانی و جذابیت صادرات محصولات فولادی، مسی و آلومینیومی و... برای جلوگیری از بحران در کشور درست است، اما درصد تعیین‌شده درصد بالایی است که وقتی درکنار عوامل دیگر قرار می‌گیرد باعث می‌شود حاشیه سود شرکت‌ها پایین آمده و نتیجه سوء آن در بازار سرمایه خودش را نشان بدهد.

مرتبط ها