کد خبر: 70977

معاون حقوقی استقلال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: کمیته انضباطی برای صدور آرای مستقل حامی ندارد

مواد استنادی رای منطبق با افعال ارتکابی گل‌محمدی نیست

رای کمیته انضباطی دور از انتظار نبود، تقریبا همه می‌دانستیم بند «ب» ماده ۵۵ لحاظ نخواهد شد.

بعد از اعلام رای یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس درقبال رفتار او در دربی پایتخت (4 جلسه محرومیت قطعی، 2 جلسه تعلیقی) استقلالی‌ها رفتار کمیته انضباطی را توام با مماشات عنوان و اعلام کردند رفتار سرمربی حریف به‌گونه‌ای بود که طبق بند و ماده‌های قانونی باید حکم سنگین‌تری دریافت می‌کرد. 
فرشید سمیعی، سخنگو و رئیس کمیته حقوقی باشگاه استقلال در این ‌باره به «فرهیختگان» گفت: «رای کمیته انضباطی دور از انتظار نبود، تقریبا همه می‌دانستیم بند «ب» ماده ۵۵ لحاظ نخواهد شد؛ با وجود آنکه افعال ارتکابی صددرصد با بند «ب» ماده ۵۵ (حداقل ۶ ماه محرومیت) انطباق کامل دارد. در فوتبال ما چند نفری از اشخاص محترم در کمیته انضباطی منصوب شده‌اند اما بعد از آن، این بنده‌خداها هیچ‌کسی را حامی و پشت‌خود نمی‌بینند و به‌نوعی در جایگاه خود رها شده‌اند. هرگز در این سال‌ها یک محیط و ذهن امن و آرام که این افراد بتوانند درنهایت آرامش و استقلال و بدون استرس از عواقب رای خود انشا رای کنند را متاسفانه فراهم نکردیم و همیشه آنها تنها هستند. درحالی‌که همگان از آنان انتظار اجرای عدالت و نص‌صریح قانون را دارند. در این بین بسیاری از فشارهایی که وارد می‌شود نادیدنی هستند. توصیه‌هایی که می‌شود بی‌شمار هستند و البته قابل‌گفتن نیستند و البته یک ثانیه بعد از انتشار رای هم آنها تنها هستند.» 
سمیعی تاکید کرد: «اوضاع از وقتی حاد شد که برخی افراد در دولت گذشته در مناصب ورزشی تمایلات رنگی و علایق شخصی را در کار خود دخالت دادند. داشتیم وزیری که در رسانه به داوری‌های تیم موردعلاقه‌اش اعتراض کرده بود و همین اعمال و کردار باعث تحریک دوچندان طرفداران می‌شد، آنگاه بعدا از اعضای رکن قضایی فدراسیون می‌خواهیم دراین فضای جوشان و وحشتناک صدور رای کنند، انتظار داریم کدخدامنشی رفتار نکنند و به مر قانون عمل کنند.» 
وی افزود: «چه کسی وقتی اعضای رکن قضایی موردفحاشی و تهدید چند 10هزار نفری قرار می‌گیرند از آنان محافظت می‌کند؟ می‌دانید چقدر تهدید به مرگ می‌شوند؟ یکی از همین اعضا که اتفاقا فرد بسیار محترمی به شمار می‌رود چندی پیش به اندازه‌ای مستاصل شده بود که می‌خواست عطای کارکردن را به لقایش ببخشد. در هر صورت فوتبال بر گردن ارکان قضایی فدراسیون حقی دارد و ارکان نیز بر گردن فوتبال حقی دارند.» 
سخنگوی استقلال یادآور شد: «من معتقدم بدوا فوتبال به‌تعهدات خود در قبال آنان عمل نکرده است. زمینه برای صدور آرای کاملا مستقل فراهم نیست. فرقی هم نمی‌کند من باشم یا شما. اول باید امنیت افراد، شغل و خانواده‌شان به‌طور کامل تامین شود و بعد هم هیچ‌کس حق نداشته باشد درخصوص دعاوی تماس بگیرد یا توصیه‌هایی داشته باشد. فدراسیون باید آنقدر قدرتمند و مستقل باشد که کسی نتواند به بهانه‌های مختلف اجتماعی و موقعیت حساس و... توصیه‌ای به افراد حاضر در ارکان قضایی کند.» 
وی در پایان گفت: «درخصوص رای صادرشده درباره سرمربی پرسپولیس دوگونه می‌شود به آن نگاه کرد و آن را تفسیر کرد؛ اول بدون توجه به آنچه پیرامون آنان در زمان صدور و پس از صدور رای می‌گذرد اگر به آثار آن نگاه کنیم مواد استنادی رای منطبق با افعال ارتکابی متهم نیست. ولی با درک شرایط آنان و آنچه که در موقعیت خاص و با وجود تماس‌ها و فشارها و توصیه‌هایی صادر می‌کنند و هیچ‌کس هم پس از صدور رای مستقل از آنان محافظت و حمایت نمی‌کند، رای صادره موردقبول است. البته در پایان باید اضافه کنم همچنان‌که ابتدا عرض کردم از منظر حقوقی قطعا افعال مرتکبه در بازی دربی منطبق با بند «ب» ماده 55 و اعمال محرومیت حداقل 6 ماه است که متاسفانه امروز فضای لازم برای صدور رای صرفا مبتنی و محدود به آیین‌نامه انضباطی وجود ندارد.» 

مرتبط ها