کد خبر: 70918

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بررسی کرد

مساجد دانشگاه‌ها میزبان دانشجویان روزه‌دار

ماه مبارک رمضان امسال حال‌وهوایی خاص به دانشگاه‌ها داده و باعث شده دانشجویان به‌ویژه آنهایی که در تمام دوران کرونایی، از دانشگاه تنها تصویری مجازی داشتند، تصویر نابی در ذهن‌شان حک شود.

ماه مبارک رمضان امسال حال‌وهوایی خاص به دانشگاه‌ها داده و باعث شده دانشجویان به‌ویژه آنهایی که در تمام دوران کرونایی، از دانشگاه تنها تصویری مجازی داشتند، تصویر نابی در ذهن‌شان حک شود. در این میان دانشگاه‌ها هم تلاش می‌کنند به رسم سال‌های دور و نزدیکی که خبری از کروناویروس نبود، خود را برای میزبانی از دانشجویان، استادان و کارکنان در این ماه آماده کنند. اتفاقی که با توجه به شرایط این روزهای فضای آکادمیک می‌تواند شور و اشتیاق را به زبان دانشجویان روزه‌داری بیاورد که بعد از مدت‌ها در خوابگاه‌ها اسکان پیدا کرده‌اند. در این میان استادان و کارکنان دانشگاه‌ها هم به‌عنوان جامعه هدف برنامه‌های مراکز آکادمیک انتخاب شده‌اند و علی‌رغم اینکه عمده برنامه‌ها برای همه آنها مشترک است، اما در این میان برخی برنامه‌ها نیز ویژه برای هرکدام از آنها خواهد بود. در این گزارش سراغ مسئولان نهاد رهبری در دو دانشگاه رفتیم تا از برنامه‌های این دانشگاه‌ها در ماه میهمانی خدا بگویند. 

برگزاری برنامه‌های رمضانی دانشگاه‌ها را از حالت رخوت خارج می‌کند
سیدفخرالدین طباطبایی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی‌شریف گفت: «برای ماه مبارک رمضان درنظر داریم روزانه برنامه جزءخوانی را از ساعت 12 تا 13 توسط تعدادی از دانشجویان برگزار کنیم و تا امروز نیز این برنامه به‌خوبی اجرایی شده است. همچنین شنبه هر هفته کرسی تلاوت قرآن را خواهیم داشت و دانشجویان می‌توانند در آن شرکت کنند. البته در طول ماه رمضان هر شب نیز مناجات‌خوانی در نیمه‌شب توسط قاسمیان برقرار خواهد بود.» او با تاکید بر اینکه سخنرانی‌ها توسط اشخاص سرشناس برگزار می‌شود، افزود: «متاسفانه علی‌رغم هماهنگی‌های ایجادشده نتوانستیم در هفته اول ماه مبارک برنامه‌ای در این زمینه داشته باشیم، اما هفته دوم در محضر حاج‌آقا سرلک و هفته سوم حاج‌آقا محمدیان و هفته آخر در خدمت حاج‌آقا محسن قمی خواهیم بود.» طباطبایی درباره مراسم شب‌قدر گفت: «طبق رسم سال‌های گذشته، امسال نیز هیات دانشجویی الزهرا(س) برگزارکننده مراسم شب‌قدر خواهد بود. اگر مشکلی پیش نیاید و شرایط کرونایی کشور در همین وضعیت باشد و ممنوعیت کرونایی برقرار نباشد، مراسم هر سه شب را پرشور برگزار خواهیم کرد. بااین‌حال هنوز درباره اعتکاف ماه رمضان برنامه مشخصی نداریم و منتظر هستیم براساس شرایط کرونایی آن برهه تصمیم‌گیری کنیم.»

کرونا شرایط را برای برگزاری مراسم‌ ماه رمضان سخت کرده است
طباطبایی افزود: «درست است که فضای بسیار خوب مذهبی دانشگاه صنعتی‌شریف فضای پرطراوت و شادابی است، اما یقینا شرایط کرونایی کار را سخت‌تر کرده است. در دانشگاه شریف در طول سال و با توجه به وضعیت کرونایی کشور هر زمان که اجازه برگزاری نماز داده شد، نماز پرشور و با جمعیت بسیار برگزار شده است. درنهایت ما تابع قانون هستیم و برنامه‌ها طبق قانون و با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد.» 
او خاطرنشان کرد: «فضای کرونایی یک رخوت و سستی در روح انسان‌ها برقرار کرده است. دانشگاهیان اعم از دانشجویان، استادان و کارمندان از لحاظ روحی نیاز به یک شارژ و حرکت جدی دارند. ماه مبارک زمان بسیار خوبی است، برای این امر و این همزمانی از سرگیری فعالیت حضوری دانشگاه‌ها و شروع ماه مبارک رمضان فضا را می‌تواند از این جهت تلطیف و آماده کند و تاثیری در رشد معنوی دانشجویان داشته باشد.» 

برگزاری برنامه شب‌های قدر در مسجد دانشگاه فرهنگیان همدان
 افلاکیان، مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان گفت: «در اهمیت ماه رمضان همین کفایت می‌کند که ماه نزول قرآن و ماه خودسازی است، ماه کمال است. ماه هدایت و سعادت است. مهم‌ترین قشری که در جامعه ما نیاز به درک صحیحی از ماه مبارک رمضان و لیالی قدر دارد جوانان دانشگاهی به‌خصوص دانشجومعلم‌های دانشگاه فرهنگیان هستند. ما در دانشگاه فرهنگیان همدان برنامه تفسیر قرآن‌کریم به‌صورت روزانه داریم و قرائت قرآن‌کریم به‌صورت جزءخوانی در دو پردیس خواهران و برادران شهید مقصودی و شهید باهنر به‌صورت منظم برگزار می‌شود.» او ادامه داد: «بحث ادعیه‌خوانی در شب‌های قدر، جشن میلاد امام حسن مجتبی از دیگر برنامه‌های معنوی و سازنده‌ای است که به‌واسطه آن در خدمت دانشجویان هستیم. برای استادان نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم که ازجمله آن می‌توان به شرح دعای سحر به‌صورت آنلاین، شرح دعای ابوحمزه ثمالی و شرح دعای مکارم‌الاخلاق اشاره کرد. در بحث کارکنان نیز بحث تربیت فرزند موفق به‌صورت ضمن‌خدمت گذاشته‌ایم که این یکی از برنامه‌های فرهنگی ما است. مسابقات قرآنی و مخصوص ماه مبارک رمضان ازجمله مسابقه عکاسی، دلنوشته و امثال آن برای فرزندان جزء برنامه‌هایی است که ما در دانشگاه فرهنگیان درخصوص ماه رمضان آن را تدارک دیده‌ایم.» 

 تدارک برنامه‌ای با عنوان «تربیت فرزند موفق» ویژه کارکنان دانشگاه
او درباره برنامه ویژه تربیت فرزند موفق که مخصوص کارکنان است، گفت: «با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی است برای نزدیک شدن فرزندان و والدین به یکدیگر، این دوره با هدف ایجاد ارتباط موثر بین فرزندان و والدین طراحی شده است. کارکنان با استفاده از صوت و جزوات استادان برتر نظام تربیت دینی که در سامانه مجازی دانشگاهیان(دوره 16ساعته) بارگذاری شده است می‌توانند در جهت تربیت دینی و جذب فرزندان به معارف اسلامی گام بردارند.» افلاکیان با تاکید بر برگزاری برنامه‌های مخصوص لیالی قدر افزود: «احتمالا به علت کم بودن تعداد دانشجو‌های دانشگاه ما، برنامه شب‌زنده‌داری شب‌های قدر به‌صورت متمرکز در مسجد دانشگاه بوعلی برگزار خواهد شد. در هر صورت برنامه مخصوص در شب‌قدر را با حضور دانشگاهیان و با حضور سخنرانان و مداحان برگزار می‌کنیم.»

* حسین جهانی 

مرتبط ها