کد خبر: 70902

حاجی‌پور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: غیبت سرخابی‌ها در آسیا برای فوتبال ما مایه تاسف است

فولاد توان صعود از گروهش را دارد

فرهاد آرامش را به استقلال برگرداند، باید با رفتار زشت یحیی برخورد شود

یگ قهرمانان آسیا جای بهترین‌هاست. تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها قطعا برای نتیجه گرفتن از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد. همه دیدند فصل قبل فولاد شروع خوبی در این مسابقات داشت. در ادامه اما کار با توجه به دیگر رقبا که تجربه آسیایی داشتند سخت شد.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: در آستانه بازی‌های تیم فولاد در لیگ قهرمانان آسیا و همچنین حساسیت‌های لیگ و حواشی آن این‌بار به‌سراغ یکی از پیشکسوتان دو باشگاه فولاد و استقلال رفتیم. کسی که از غیبت استقلال و پرسپولیس در آسیا شکایت دارد و چندان امیدوار نیست که فولاد از گروهش صعود کند، هرچند برای آنها آرزوی موفقیت کرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با افشین حاجی‌پور را در ادامه می خوانید.

فولاد راهی لیگ قهرمانان آسیا شد، شرایط این تیم را چطور می‌بینید؟
فولاد فصل را با تغییرات شروع کرد. مدیرت در ابتدا تغییر کرده بود و کادرفنی هم در ادامه کاملا تغییر کرد. با این حال چون گرشاسبی باتجربه بود موفق شد خیلی زود کنترل فولاد را به دست بگیرد. در هر حال این تحولات، تغییراتی هم در بازیکنان ایجاد کرد و شاید تیم کمی لطمه خورد ولی دوباره نکونام برگشت و آن اتفاق خوب رخ داد. بازگشت نکونام نقطه‌عطف فولاد شد؛ چراکه از تیم شناخت داشت. وقتی فولادی‌ها موفق شدند پنجره نقل‌وانتقالاتی را باز کنند کم‌کم نفرات موردنظر را به خدمت گرفتند و در نیم‌فصل به بهترین شکل ممکن عمل کردند. نفراتی آمدند که واقعا به تیم کمک می‌کنند. مخصوصا شیری و رضاوند که تاثیرگذار هستند و امیدوارم بتوانند از نام فولاد دفاع کنند.

چقدر برای فولاد شانس صعود از مرحله گروهی را قائل هستید؟
لیگ قهرمانان آسیا جای بهترین‌هاست. تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها قطعا برای نتیجه گرفتن از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد. همه دیدند فصل قبل فولاد شروع خوبی در این مسابقات داشت. در ادامه اما کار با توجه به دیگر رقبا که تجربه آسیایی داشتند سخت شد. امسال فولادی‌ها هم تجربه فصل قبل را دارند و قطعا بهتر عمل می‌کنند. این تیم را خوب می‌شناسم. در دو بازی اخیر با روحیه بازی کرد. فولاد می‌تواند یکی از این بهترین‌ها باشد و از مرحله گروهی صعود کند. از این مهم غافل نشویم که کار بسیار مشکل است و همه برای برنده شدن مبارزه می‌کنند، از این‌رو سعی می‌کنند به‌عنوان تیم‌های صعودکننده خود را معرفی کنند.

 بازی اخیر فولاد با نساجی برخلاف تصور برخی نه‌تنها این تیم را تحت‌فشار قرار نداد، بلکه فولادی‌ها با اشتیاق قبل از اعزام به جده به مشهد رفته و با این تیم بازی کردند.
من فکر می‌کنم هواداران و آنهایی که از بیرون به تیم نگاه می‌کنند فکر کنند چنین بازی‌هایی خسته‌کننده و ممکن است به نمایندگان ایران لطمه بزند ولی درحقیقت این‌طور نیست. این تیم باید 18فروردین اولین بازی خود را برگزار کند و با توجه به زمان اعزام به جده به‌اندازه کافی برای ریکاوری فرصت دارد و قطعا با شرایط روحی خوبی به میدان می‌رود. کادرفنی و مدیریت هم باید از نظر روحی تیم را ساپورت کنند. آن‌طور که من خبر دارم و از صحبت‌های اعضای این تیم هم برمی‌آمد از این شرایط راضی بودند و دوست داشتند بازی برگزار شده و بدون توقف لیگ به عربستان بروند.

غیبت تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس فشار روانی بیشتری به فولاد وارد می‌کند؟
این برای مدیریت فوتبال ایران جای تاسف دارد که نتوانستند استقلال و پرسپولیس را به‌دلیل سوءمدیریت به این مسابقات اعزام کنند. واقعا جای این دو قول بزرگ در آسیا خالی است. این دو تیم فراتر از آسیا شناخته شده‌اند. من نمی‌خواهم به مسائل مدیریتی ورود کنم ولی واقعا در حق علاقه‌مندان به این دو تیم اجحاف شد. با جا ماندن این دو تیم از لیگ قهرمانان فوتبال ایران ضرر کرد. بازیکنان از این اتفاق صدمه دیدند؛ چراکه این تورنمنت می‌توانست سکوی پرتابی برای بازیکنان این دو تیم باشد. مگر آنهایی که در اروپا بازی می‌کنند چطور به اروپا راه پیدا کردند؟

برسیم به لیگ. گل‌محمدی از جامعه داوری عذرخواهی کرد و برخی فکر می‌کنند شاید کمیته انضباطی به همین دلیل با او مهربان‌تر برخورد کند؟
گل‌محمدی را می‌شناسم. او هم‌بازی من و بازیکن خونسردی بود. نمی‌دانم حالا چه اخلاقیاتی دارد ولی قطعا فشار زیادی روی این مربی بود که چنین رفتاری کرد. در چند سال گذشته بحث‌هایی مطرح شد که همه می‌دانند چیست و قهرمانی‌های پرسپولیس تحت‌تاثیر این بحث‌ها بود. این مربی به‌دنبال آن بود که با تغییرات وزارت ورزش امسال هم قهرمان شود تا ثابت کند به‌واسطه هیچ رابطه‌ای قهرمان نشده و امسال هم بدون آن آدم‌ها تیمش را قهرمان کرده است. به همین دلیل فشار زیادی را تحمل کرد. از شانس بدش استقلال هم درسوی دیگر خوب کار کرد و رقابت برایشان سخت شد.

فکر می‌کنید او را محروم کنند؟
به اعتقاد من شاید چون یحیی مربی تیم پرسپولیس است آن محرومیتی که باید برایش لحاظ نشود؛ چراکه پای باشگاه بزرگی وسط است که هواداران میلیونی دارد. شاید در زمان دیگری او را محروم کنند. رفتار او خوب نبود و به درگیری فیزیکی کشیده شد و قبل از هر چیز برای خود مربی بد است. این یک واقعیت است که اگر محرومیتی شامل حال او نشود چه‌بسا دیگران نیز از او تقلید کنند و این رفتارها باب شود. قبل از یحیی گل‌محمدی، ساکت الهامی از نساجی هم چنین شرایطی را تجربه کرد و او را 6ماه محروم کردند. حالا اگر محرومیت شامل حال مربی پرسپولیس نشود دیگر مربیان هم‌سطح او همین کار را می‌کنند. به اعتقاد من، نیازی به توضیح نیست و همه دیدند چه شد. آن مسئولانی که باید تصمیم بگیرند خودشان به‌خوبی می‌دانند چه تصمیمی بگیرند. چنین رفتارهایی چه از گل‌محمدی و چه هر مربی دیگری زشت است. همه می‌دانیم جریان تعویض بازیکن روال خاصی دارد و برگه تعویض و تابلوی هماهنگی با داور چهارم زمان‌بر است، از این‌رو تخلفی در صحنه آن گل رخ نداد که بخواهد یحیی را تا این اندازه عصبانی کند. برای اجازه تعویض، بازی باید ساکن و توپ بیرون رفته باشد که داور اجازه تعویض دهد. این گل کاملا قانونی بود و هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. انتظارات گل‌محمدی و کادرش بی‌خود بوده و غیرقانونی است. به‌نظر می‌رسد با این حرف‌ها می‌خواهند خود را توجیه کنند و چه بهتر که با چنین رفتارهایی از هر تیمی برخورد شود.

فکر می‌کنید استقلال امسال قهرمان می‌شود؟
به‌عنوان پیشکسوت باشگاه استقلال از موفقیت‌های این تیم خوشحالم. خدا را شکر دیگر حواشی مدیریتی وجود ندارد و مدیریت و کادرفنی با هم هماهنگ هستند. آنهایی که قبلا در راس تیم بودند متاسفانه کاری برای تیم نمی‌کردند ولی از زمانی که آجرلو آمده مشکلات تیم را حل کرده است. او به‌خوبی مشکلات تیم را می‌داند و امکانات ابتدایی را تدارک دیده است. به‌هر‌حال آجرلو فوتبالی است و هرچند کار کردن در تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس سخت است ولی به‌خوبی عمل کرده است. درنتیجه همین مدیریت خوب فرهاد مجیدی و کادرش با آرامش به کارشان ادامه می‌دهند و آرامش به تیم برگشته است. البته استقلال به‌دلیل سهل‌انگاری مهره‌های خوبی از دست داد و نفرات جدید به‌مرور زمان‌ هماهنگ شدند و می‌توانند به ستاره تبدیل شوند. همین رکورد نباختن که امیدوارم تا پایان فصل ادامه داشته باشد می‌تواند به قهرمانی بینجامد. وظیفه ما پیشکسوتان هم حمایت از استقلال و فرهاد مجیدی است.

نظرتان درمورد صحبت‌های امیر قلعه‌نویی و ابراز احساسات استراماچونی درمورد استقلال چیست؟
قلعه‌نویی مربی و بزرگ‌تر است و من نمی‌خواهم درمورد او اظهارنظر کنم. استراماچونی اما حرف‌های جالبی زده و اظهاراتش قابل‌تامل است. وقتی می‌بینم مربی‌ای مثل استراماچونی که نگذاشتند بیش از نیم‌فصل برای استقلال کار کند این‌طور عاشقانه از استقلال حمایت می‌کند بزرگی باشگاه استقلال را بیشتر درک می‌کنم. استقلال با دو ستاره پرافتخاری که دارد برای مربیان دیگر جذاب و دوست‌داشتنی است. فقط این مربی ایتالیایی نیست که از استقلال به نیکی یاد می‌کند بلکه شفر هم با وجود ناملایمتی‌هایی که در حقش شد از استقلال به نیکی یاد می‌کند، چون می‌داند این باشگاه چه هواداران میلیونی‌ای دارد و قدر این باشگاه و دوره همکاری با آن را می‌داند. در زمان استراماچونی استقلال فوق آسیا بازی می‌کرد.

مرتبط ها