کد خبر: 70775

منتظر کدام سریال ایرانی باشیم؟

می‌توانیم با چند جست‌وجو و سوال ساده تا حدودی متوجه بشویم که قرار است چه اتفاقاتی در سال جدید در حوزه فرهنگ و هنر بیفتد. در بخش‌هایی مانند تلویزیون و شبکه نمایش خانگی به‌دلیل اینکه یک پروسه زمانبر است خبرهایی از شروع به‌کار تولیدات منتشر می‌شود و می‌توان حدس زد که کدام محصولات به پخش سال آینده می‌رسند یا نه.

سیدمهدی موسوی‌تبار، خبرنگارگروه فرهنگ: توقع اینکه همه‌‌چیز با برنامه پیش برود و آنچه طراحی می‌شود 100درصدش اجرا شود، امری نزدیک به محال است. اما می‌توانیم با چند جست‌وجو و سوال ساده تا حدودی متوجه بشویم که قرار است چه اتفاقاتی در سال جدید در حوزه فرهنگ و هنر بیفتد. در بخش‌هایی مانند تلویزیون و شبکه نمایش خانگی به‌دلیل اینکه یک پروسه زمانبر است خبرهایی از شروع به‌کار تولیدات منتشر می‌شود و می‌توان حدس زد که کدام محصولات به پخش سال آینده می‌رسند یا نه. در موسیقی اما به‌واسطه سرعت بالای تولیدات و محوریت کنسرت در فعالیت‌های خوانندگان، اطلاع از تعداد آلبوم‌ها و زمان انتشار آنها به این راحتی‌ها نیست و بیشتر بر پایه حدس و گمان است. از آلبوم‌های موسیقی سال بعد 1401 خبری نیست اما آنچه در سایت‌ها دیده می‌شود برنامه کنسرت‌هایی است که درنهایت تا 11 فروردین اعلام شده است. در این گزارش و در این سه حوزه نگاهی داریم به تولیداتی که احتمالا در 6ماهه اول سال 1401 باید شاهدشان باشیم.

شبکه نمایش خانگی
در این حوزه به نظر می‌رسد با تکلیف روشن‌تری مواجهیم. درنهایت بیشتر از سه چهار پلتفرم فعال وجود ندارد و آثار در آب نمک خوابانده آنها هم روی سایت‌شان و برخی دیگر در پستوی پلتفرم‌ها حضور دارند. «فیلیمو»، «نماوا» و «فیلم‌نت» فعال‌ترین پلتفرم‌ها برای نوروز 1401 در کوتاه‌مدت و همچنین سرتاسر سال بعد هستند. «راز بقا»ی سعید آقاخانی با بازی بهرام افشاری و حسن معجونی سریالی است که قرار است برای سال جدید از پلتفرم «فیلم‌نت» پخش شود. حضور آقاخانی با توجه به اینکه سازنده پربیننده‌ترین سریال نوروز در دو سه سال اخیر بوده، در این پلتفرم جالب‌توجه است.

فیلیمو فعلا با چهار سریال و برنامه، تعداد برنامه‌های بیشتری برای سال بعدش دارد. پخش «ساخت ایران3» مخصوص نوروز امسال از همین اواخر اسفندماه شروع شده و «شب‌های مافیا»، «یاغی» و «بیگناه» هم اسامی برنامه‌ها و سریال‌هایی هستند که برای سال بعد آماده پخش از این پلتفرم هستند. در بین این برنامه‌ها، شب‌‌های مافیا پیش از این هم سابقه پخش داشته و اجرایش را مجدد به محمدرضا علیمردانی سپرده است. اولین سریال محمد کارت یعنی یاغی، کنجکاوی‌های زیادی را برای مخاطبان ایجاد کرده است. بیگناه هم اولین سریال مهران احمدی است که توسط مصطفی کیایی تهیه می‌شود و مخاطبان را به یاد «همگناه» می‌اندازد. حضور مسعود رایگان هم به این شباهت‌ها اضافه می‌کند. به‌جز این سریال‌ها، تولیدات دیگری هم درحال انجام است که با توجه به حساسیت‌های ساترا و رقابت پلتفرم‌ها با یکدیگر خبری از آنها منتشر نشده است.
«نماوا» دیگر پلتفرمی است که برنامه‌ها و سریال‌های اختصاصی برای مخاطبانش تولید می‌کند. این پلتفرم پس از موفقیت نسبی «خاتون» همچنان به‌دنبال سریال‌های تاریخی و زنانه است و «شبکه مخفی زنان» و «نوبت لیلی» احتمالا در راستای همین سیاست برای سال بعد آماده شده است. شبکه مخفی زنان را افشین هاشمی کارگردانی کرده و لیلا حاتمی و مهدی هاشمی هم در آن بازی کرده‌اند. حضور لیلا حاتمی در اولین سریال شبکه نمایش خانگی هم جالب‌توجه است. نوبت لیلی را روح‌الله حجازی کارگردانی کرده و حمید فرخ‌نژاد و مریلا زارعی در آن حضور دارند. مترجم با بازی صابر ابر و کارگردانی بهرام توکلی دیگر سریال نماواست که می‌تواند یکی از مهم‌ترین محصولات سال 1401 باشد. بهرام توکلی فضای خاص خود را در فیلم‌ها و سریال‌هایش دارد و طبیعتا مخاطبان مخصوص خود را نیز جذب کرده است.

تلویزیون
نوروز و ماه رمضان هرکدام جداگانه یک برنامه‌ریزی مجزا از طرف سازمان صداوسیما را می‌طلبیدند و حالا که بدون هیچ فاصله‌ای پشت هم آمده‌اند، کار برای تامین برنامه‌های این دو ماه از سخت‌ترین وظایف ابتدای سال این سازمان است. اکثر سریال‌ها و ویژه‌برنامه‌های عید معرفی شده‌اند و البته احتمال تغییر در آخرین دقایق وجود دارد. «خندوانه»، «عصر جدید» و «دورهمی» مثلثی هستند که قرار است بار اصلی سرگرمی حداقل این دو ماه را به دوش بکشند و سریال‌هایی مانند سری سوم «زیرخاکی»، «دردسرهای شیرین»، «خداداد» و سری دوم «نجلا» قرار است سریال‌های نوروزی 1401 باشند.

مرتبط ها