کد خبر: 70766

عبدالله ایزدپناه، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دولت باید سرعت بیشتری به کار بدهد

یکی از اساسی‌ترین مشکلات خوزستان راه‌های ارتباطی است. رقمی را برای راه‌ها اختصاص دادند، ولی هنوز توزیع نشده است باید با وزیر راه و معاون برنامه‌ریزی جلساتی را داشته باشیم و اینها را برنامه‌ریزی کنیم تا برای کجاها مبلغ اختصاص داده شود و چه تصمیماتی دارند و چقدر تخفیف داده شده تا در این زمینه کاری برای مردم انجام داده باشیم.

وعده‌های دولت سیزدهم در سفر به خوزستان تا چه اندازه جلو رفته است؟

اولین سفر استانی به خوزستان بود و این نشان می‌دهد ایشان به این استان عنایت ویژه‌ای دارد -که آن هم به‌دلیل مشکلات خوزستان است- نه اینکه تفاوتی بین استان‌ها باشد. خوزستان به‌شدت آسیب‌دیده است؛ به‌خاطر هشت‌سال جنگ و کم‌توجهی دولت‌های گذشته و سوءمدیریت‌ها. آقای رئیسی می‌خواهد جبران مافات کند، به همین جهت نگاه ویژه‌ای به این استان دارد. نظر مقام معظم رهبری هم این است که خوزستان قلب و منبع درآمد کشور است و باید کاری برای آن شود تا از این وضعیت خارج شود، لذا این امر را که رئیس‌جمهوری نظر ویژه‌ای به استان خوزستان داشت و اولین سفر به اینجا آمد به فال نیک می‌گیریم و صمیمانه تشکر می‌کنیم.

تصمیماتی در این سفر گرفته شد، اجرای آن زمانبر است. اینکه بگوییم انجام نگرفته است، قضاوت عادلانه‌ای نیست ولی انتظار این است که سرعت بیشتری به کار داده شود. یکی از چیزهایی که روی آن بحث است، بحث آب شرب است. تنش‌های آبی هم به‌خاطر همین امر بود، لذا در این قسمت دولت نگاه ویژه‌ای به خوزستان کرده و اعتبار خوبی را به این مساله اختصاص داده است. خیلی از پروژه‌ها در حوزه آب شرب فعال هستند. بحث آب غدیر فعال شده است و کار می‌شود تا بخش زیادی از استان را رفع‌ورجوع کند. آب‌رسانی به خیلی از شهرها و روستاها سرعت بهتری گرفته، اگرچه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ولی سرعت بیشتری گرفته است. از این بابت در حوزه آب، وضعیت بهتر از قسمت‌های دیگر است.

برای کارخانه‌هایی که تعطیل هستند و نیاز به تکمیل دارند تصمیماتی گرفته شد، مثل قند دزفول و قرار است سرعت بیشتری به اجرای آن داده شود. من اعتراض دارم به اینکه فقط نگاه به پروژه‌های نیمه‌تمام باشد؛ چراکه پروژه‌های نیمه‌تمام عمدتا در شهرهای بزرگ مرکز استان و شهرهای برخوردارتر هستند و اگر بخواهیم این پروژه‌ها را درنظر بگیریم، بخش‌های محروم و شهرستان‌های دیگر هیچ‌پروژه‌ای ندارند. به آقای رئیسی هم این نکته را یادآوری کرده‌ام که اگر نگاه این باشد باید همان شهرهای بزرگ و برخوردار، برخوردارتر شوند و مناطق محروم، محروم بمانند. این نکته‌ای است که به‌عنوان نقطه منفی در نگاه به استان خوزستان است. اگر قرار است فقط به آن مناطقی که پروژه نیمه‌تمام دارند توجه شود، قطعا بخش عمده‌ای از استان خوزستان از این سفر چیزی عایدش نمی‌شود که این را بیان کردیم و بناست توجه شود.

 درهرحال هم خوش‌بین و هم مانند گذشته نگران کند بودن سرعت عدم‌تخصیص اعتباراتی که رئیس‌جمهور درنظر گرفته هستیم. این نگرانی وجود دارد که این اجرایی نشود. هرچند ما نمایندگان مردم ناظر بر دولت و مصوبات سفر حتما پیگیر هستیم.

یکی از اساسی‌ترین مشکلات خوزستان راه‌های ارتباطی است. رقمی را برای راه‌ها اختصاص دادند، ولی هنوز توزیع نشده است باید با وزیر راه و معاون برنامه‌ریزی جلساتی را داشته باشیم و اینها را برنامه‌ریزی کنیم تا برای کجاها مبلغ اختصاص داده شود و چه تصمیماتی دارند و چقدر تخفیف داده شده تا در این زمینه کاری برای مردم انجام داده باشیم.

در حوزه اشتغال خیلی مشکل داریم. در این سفر به حوزه اشتغال نیز توجه خوبی شده ولی ایجاد شغل زمانبر است. در این مدت زمان گذشته از آغاز به کار دولت نمی‌توان گفت نتیجه مطلوب به دست آمده است ولی باید در آینده نزدیک شاهد تحولی در حوزه اشتغال باشیم.

  یکی از وعده‌های دولت سیزدهم به مردم این بود که با اجرای طرحی موقت آب سطحی فاضلاب خوزستان در پاییز امسال مدیریت شود. این امر محقق شده است؟

خیر، یکی از مشکلات ریشه‌ای و جدی ما در خوزستان بحث فاضلاب است. برای اهواز که مرکز استان است، چندین سال پیاپی بحث فاضلاب را پیگیری کردیم و نتیجه نگرفتیم. پول زیادی هم گذاشته شد ولی معلوم نیست چطور هزینه کردند و مدیریت درست نشد و خوب نتیجه نداد. مقام معظم رهبری هم در این زمینه تذکر دادند. از صندوق توسعه ملی هم چندسال پیش اجازه برداشت دادند تا فاضلاب اهواز درست شود ولی نتیجه‌بخش نبود. الان فاضلاب اهواز مشکل دارد، فاضلاب شهرستان ایذه -که حوزه من است مشکل دارد-، مسجدسلیمان، آبادان و خرمشهر مشکل دارد. کمتر شهری در خوزستان است که مشکل فاضلاب نداشته باشد. برای این موضوع هم اعتبارات خوبی تدارک دیده شد ولی این اعتبارات را روی کاغذ آوردند و باید آنها را در عمل ببینیم که نیازمند زمان بیشتری است. تا این مصوبات و پول‌های اختصاص داده شده، تخصیص داده شود و اجرایی شود قطعا زمانبر است. باید در 6-5 ماه آینده اثرات اینها را ببینیم. گزارش‌هایی می‌دهند که درحال کار و خدمات هستیم و حتما انجام می‌شود و ما هم امیدواریم به اینها عمل کنند.

  شورای راهبردی قرار بود تشکیل شود، آیا تشکیل شده و خروجی‌ای داشته است؟

شورای راهبردی از سال‌های قبل تشکیل می‌شد که نماینده ولی‌فقیه و استاندار خوزستان هم در این شورا شرکت می‌کردند. این شورا را در دیداری که چندماه پیش با آقای رئیسی داشتیم، مطرح کردیم و رئیس‌جمهور هم استقبال کرد، و حتی دستور دادند که تشکیل این شورا دنبال شود. چند شب پیش نیز خدمت محسن رضایی بودیم ولی عملا در این چندماهی که دولت کار را شروع کرده، اقدامی از این شورا ندیدیم. هرچند ارتباطی به دولت هم ندارد و تشکیل‌دهنده‌‌های این شورا باید اقدام کنند که تشکیل‌دهنده‌ها، خوزستانی‌های مقیم تهران، استاندار و نماینده ولی‌فقیه در خوزستان هستند. رئیس مجمع نمایندگان معمولا عضو این شوراست و درواقع این شورا هنوز تشکیل نشده ولی دنبال این هستیم که تشکیل شود، چون وجود آن در انعکاس مشکلات خوزستان موثر است.

  درمورد احیای طرح 550 هکتاری چه اقداماتی انجام شده است؟

در یک سال اخیر با فشاری که از جانب نمایندگان به وزارت نیرو آورده شده، مجوز برداشت و ترخیص آب را گرفته‌ایم. تا یک سال پیش وزارت نیرو زیربار تخصیص نمی‌رفت که فاز دوم را در شمال و شمال‌غرب اجرایی کند. برداشت از حوزه مسجدسلیمان و کارانه در فاز سه بود ولی مجوز برداشت آب را از وزارت نیرو گرفتیم. مجوز در اختیار ما و وزارت جهاد کشاورزی است. الان برای اجرای این طرح باید ببینیم جهاد کشاورزی چه اقدامی می‌کند و از چه منبعی می‌تواند پول اجرای این 550 هزار هکتاری را که فاز دوم آن 250 هزار هکتار است، تامین کند که از طریق فاینانس یا ماده 56 یا از قرارگاه خاتم یا از دیگر منابع دولتی تامین می‌شود. هرچند منابع دولتی پاسخگوی اجرای این پروژه نخواهد بود و باید سراغ منابع دیگری برویم. دنبالش رفتیم ولی هنوز کار خاصی برای اجرای آن انجام نشده است. امیدواریم با پیگیری‌ها مجوز بگیریم، همان‌طور که مجوز تخصیص آب را با اصرار و پافشاری و جدیت گرفتیم، اجرای این طرح را به همین شکل دنبال می‌کنیم.

 درباره تکمیل زنجیره تولید صنایع پتروشیمی رئیس‌جمهور طرح‌هایی دادند. در این زمینه چه اقدامی انجام شد؟

یکی از تاکیداتی که دولت در بحث اشتغال دارد، پتروپالایش‌ها و پتروشیمی‌هاست. هریک از نمایندگان حوزه‌های انتخابیه جلساتی را با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دستور کار دارند. من در بخش خصوصی سرمایه‌گذارانی را پای کار آورده‌ام و با شستا نیز نشست‌هایی داشته‌ایم که مشترکا کمک کنند. راه‌اندازی این کارها زمانبر است ولی کندی کار هم قابل‌قبول نیست، برای راه‌اندازی نیاز به خوراک داریم، یعنی وزارت نفت باید از وعده‌ووعید بیرون بیاید. وقتی می‌گوید سرمایه‌گذار بیاید سریع اقدام می‌کنم، باید این‌چنین شود. اینکه به زمان بسپاریم و زمان از دست برود همان کارهای گذشته می‌شود، به‌هرحال کارهایی شروع شده ولی مطلوب نیست و با نتیجه‌ مطلوب فاصله داریم.

مرتبط ها