کد خبر: 70764

در گفت‌وگو با غلامحسین کرمی، نماینده دشتی و تنگستان:

قول‌های دولتمردان خیلی عملیاتی نشده است

آنچه ما در منطقه نیاز داریم، بحث آب شیرین‌کن بود که حدود 100 میلیارد به مناطق ما و حوزه دشتی تنگستان اختصاص دادند. این میزان عمدتا در منطقه ساری دلوار است که به جد دچار کمبود آب شرب هستیم. آنجا بحث آب شیرین‌کن و تعویض خطوط لوله بود و قراردادی با سپاه منعقد شد و سپاه کار را شروع کرده است.

فرآیند اجرایی‌شدن مصوبات سفر استانی هیات‌دولت در بوشهر به چه صورتی جلو می‌رود؟

به‌طور کلی بحث توجه به کشاورزان منطقه به‌خصوص در حوزه نخیلات بود و بحث آب شرب استان به‌ویژه در حوزه ما که بخش دلوار است. 100 میلیارد تومان برای آن گذاشتند. حدود 4 هزار میلیارد تومان بحث توسعه بنادر، راه‌ها، آموزش‌وپرورش و بهداشت بود. بحث برق و سدها هم بود که مدنظر بود. در مجموع 4 هزار و 500 میلیارد تومان مصوبه استانی داشتیم. بخشی از آن اجرایی شده است. حدود 20 درصدی اعتبار تخصیص داده شده و اجرایی شده و نیاز است این مصوبات جدی‌تر دنبال شود. معاون اجرایی رئیس‌جمهور باید مصوبات را بهتر دنبال کند. معاون اول و سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نفت قولی که در استان دادند، خیلی عملیاتی نکردند. اینها باید دنبال شود. در حوزه آب انتظار ما بیشتر است. در بحث آب شرب به‌طورجدی مشکل وجود دارد، به‌خصوص در منطقه دلوار تنگستان. قول داده بودند بحث آب شرب را جدی‌تر دنبال کنند. تابستان می‌رسد و انتظار داریم دستور ویژه‌ای از سوی معاونان رئیس‌جمهور و وزیر نیرو داده شود که مردم خروجی مصوبات را در زندگی خود ببینند. بحث ساماندهی تجارت استان بود که انتظار بیشتری از آن می‌رود و هنوز کار خاصی در این بخش صورت نگرفته است. امیدواریم این کار جدی‌تر دنبال شود. همین‌طور در بحث راه‌ها و سدها بخشی از اعتبارات اختصاص داده شد ولی نیاز است اعتبار بیشتری به این امر اختصاص یابد. بنابراین در مجموع نسبت به مصوبات خوش‌بین هستم ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

 بحث راه‌آهن شیراز- بوشهر و عسلویه به چه مرحله‌ای رسیده است؟

کار خاصی صورت نگرفته است. تغییری در این طرح ایجاد نشده است.

 اعتباری هم اختصاص داده نشد؟

خیر، هنوز اتفاقی نیفتاده است و هنوز تغییر و تحولی که انتظار داریم مشاهده نمی‌شود.

 در مورد افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاه بوشهر چطور؟

برای این امر باید نیروگاه جدیدی احداث شود. قراردادی با روس‌ها منعقد شده و کار را دنبال می‌کنیم. ظرف یکی دو ماه انجام نمی‌شود، حداقل 5-4 سال طول می‌کشد.

درمورد بیمارستان‌های نیمه‌تمام در استان بوشهر اعتبارات زیادی اختصاص داده شد. آیا روند تکمیل پروژه‌ها به خوبی جلو می‌رود؟

بیمارستان نیمه‌تمام نبوده است بلکه تجهیزات کم بود. اعتباراتی داده شد و در حوزه ما نیز اعتبار تخصیص داده شد و امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

 دولت برای حمایت از صنعت کشتی‌سازی گفته بودجه اختصاص داده ‌است. در این خصوص بهبودی دیده شد؟

در این خصوص هم کار می‌شود و با آقای رئیس‌جمهور به شرکت صدرا و محلاتی رفتیم. قول‌هایی داده شد و کارهایی انجام شد ولی اینکه چقدر پیش رفته را در جریان نیستم ولی کار در حال انجام است.

درباره‌ مشکل آب استان بیشتر توضیح دهید که ایرادات چیست و اعتبار اختصاص داده شده چقدر است؟

آنچه ما در منطقه نیاز داریم، بحث آب شیرین‌کن بود که حدود 100 میلیارد به مناطق ما و حوزه دشتی تنگستان اختصاص دادند. این میزان عمدتا در منطقه ساری دلوار است که به جد دچار کمبود آب شرب هستیم. آنجا بحث آب شیرین‌کن و تعویض خطوط لوله بود و قراردادی با سپاه منعقد شد و سپاه کار را شروع کرده است. به درد تابستان 1401 نمی‌خورد. باید فکر دیگری شود که کار  فوری انجام شود تا مشکل اساسی مردم حل شود.

روند تکمیل سد خائیز به چه صورت است؟

برای سد خائیز هم پولی اختصاص دادند اما هنوز کاری انجام نشده است. حدود 40 میلیارد پول داده شده و حدود 200 میلیارد مصوبه داشته بنابراین 40 میلیارد داده شده تا کار دنبال شود. کار جلو نرفته است البته زمان می‌برد. بخشی به آب باران برمی‌گردد که پشت سد پر شود.

 به‌طور کلی روند راضی‌کننده است؟

خیر. در بحث سد، رضایت کامل نیست و باید سریع‌تر پیش برود.

مرتبط ها