کد خبر: 70758

دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی:

پویش بزرگ یوسف زهرا در روز نیمه‌شعبان برگزار می‌شود

دکتر طهرانچی با توجه به اهمیت ماه رجب و شعبان به دبیرخانه مهدویت توصیه کردند از آنجا که این دو ماه به‌عنوان ماه‌های امامت و ولایت شناخته می‌شوند، در دانشگاه آزاد اسلامی چله مهدوی گرفته شود.

محمدعلی قیصریان، دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره فعالیت‌های دانشگاه در حوزه مهدویت گفت: «دکتر طهرانچی با توجه به اهمیت ماه رجب و شعبان به دبیرخانه مهدویت توصیه کردند از آنجا که این دو ماه به‌عنوان ماه‌های امامت و ولایت شناخته می‌شوند، در دانشگاه آزاد اسلامی چله مهدوی گرفته شود.»

او اضافه کرد: «بنابراین تصمیم گرفته شد هر روز هرکدام از دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور یک یا چند برنامه در حوزه مهدویت برگزار کنند. با توجه به توصیه دکتر طهرانچی این برنامه‌ریزی در دبیرخانه مهدویت انجام شد و در چله مهدوی که از اوایل ماه رجب آغاز شد و تا نیمه‌شعبان ادامه دارد، چندین برنامه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار شد.»

دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «در این مدت، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌هایی در همین راستا انجام دادند که شامل نشست‌های علمی پژوهشی، بحث‌های فرهنگی- ترویجی، جشنواره‌ها، وبینارها و... بود. یکی از برنامه‌های کلان که در راستای همین چله مهدوی و اختتامیه انجام می‌شود، پویش بزرگ یوسف زهراست.»

او ادامه داد: «هر استانی با توجه به ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای، توانایی و علاقه خود یکی از ماموریت‌های تعیین‌‌شده دبیرخانه مهدویت را قبول کرد؛ درواقع تمام استان‌ها ماموریت‌‌هایشان را انتخاب و قبول کردند و درکل همه مجموعه‌‍‌ها درگیر توسعه جریان مهدویت در کشور به‌ویژه میان دانشجویان و قشر فرهیخته شدند.»

قیصریان درباره جزئیات پویش بزرگ یوسف زهرا توضیح داد: «در این پویش از دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور اعم از کارکنان، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان دعوت شده در نیمه‌شعبان در حرم حضرت معصومه(س) حضور پیدا کنند. پیاده‌روی حرم تا حرم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران به‌عنوان پویش بزرگ یوسف زهرا در روز نیمه‌شعبان برگزار می‌شود.»

او در ادامه بیان کرد: «هر استان به فراخور توان خود برای حضور در این پویش برنامه‌ریزی کرده و تعدادی از اعضای هیات‌علمی، دانشجویان و کارکنان هر استان در این پویش حاضر شده و از حرم حضرت معصومه(س) به‌سمت مسجد جمکران پیاده‌روی می‌کنند. بعد از نماز ظهر در مسجد جمکران نیز یک برنامه سخنرانی خواهیم داشت و تصمیم گرفته می‌شود برنامه‌هایی که امسال در دبیرخانه کلید زده شد به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد.»

به ‌گفته او، فعالیت دبیرخانه کشوری مهدویت و اجرای ماموریت‌های تعیین‌‌شده، اقدام ادامه‌دار دانشگاه بوده و صرفا مختص سال جاری نمی‌‌شود. شروع این رویداد در سال 1400 بوده، اما قطعا این رویداد به‌‌صورت مستمر برگزار خواهد شد.  دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «در استان اصفهان حدود 300 نفر از دانشگاهیان دانشگاه و 200 نفر از دانشجویان بین‌الملل یعنی جمعا 500 نفر در پیاده‌روی پویش بزرگ یوسف زهرا شرکت خواهند کرد. در ادامه 200 نفر از دانشجویان بین‌الملل قم به این تعداد ملحق می‌شود و تنها در استان اصفهان پیش‌بینی کرده‌ایم که 800 نفر در این پیاده‌روی شرکت کنند. تعداد افراد شرکت‌کننده در این پویش در استان‌های دیگر نیز با توجه به تعداد دانشگاهیان و ظرفیت‌شان متفاوت خواهد بود.»

او گفت: «در راستای برگزاری این پویش یک موکب بزرگ به همت دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان طراحی شده که این موکب نصب شده و در آن غرفه‌های متعددی پیش‌بینی شده است. معتقدم این کار بزرگی است که دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین‌بار به آن ورود جدی داشته است. درواقع دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاه مهدوی در کشور است که هم در عرصه مهدویت و هم برگزاری موکب حضور ملموس و جدی دارد.»

او با بیان اینکه در این موکب دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش گذاشته می‌شود، تصریح کرد: «در مسیر پیاده‌روی حرم حضرت معصومه تا جمکران بیش از 2 میلیون زائر حضور دارند و از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی بازدید خواهند کرد.»

قیصریان خاطرنشان کرد: «همچنین سامانه‌ای را در سایت دبیرخانه کشوری مهدویت طراحی کردیم که استان‌ها باید فعالیت‌های انجام‌شده یا درحال انجام خود را در آن سامانه بارگذاری کرده و اطلاعات آن رویدادها را ارائه کنند. براساس بارگذاری اطلاعات می‌توانستیم به‌‌صورت روزانه برنامه‌‌های حوزه مهدویت استان‌ها را پایش کنیم تا از روند برگزاری آن مطلع شد.»

او ادامه داد: «طبق آخرین آمار 812 نوع فعالیت در سامانه دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شده است. بخشی از این فعالیت‌ها نشست‌های علمی، کرسی‌های آزاداندیشی، کرسی‌های ترویجی، کرسی‌های فرهنگی، جشنواره‌ها، مباحث علمی و پژوهشی و... است. یکی از اتفاقات خوبی که در دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، بحث نظام موضوعات بود که بخشی از این نظام موضوعات آماده شده و در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است.»

 بارگذاری 3500 موضوع پژوهشی در حوزه مهدویت در سامانه پژوهشیار

به گفته او از این پس دانشجویان می‌توانند برای موضوعات پایان‌نامه‌های خود به این سایت مراجعه کنند و از این موضوعات استخراج کنند. درحال‌حاضر 3500 زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است. 8 نشریه علمی و پژوهشی برای دبیرخانه پیش‌بینی کردیم که برخی از آنها مجوزهای خود را دریافت و کار خود را آغاز کرده‌اند. اقدامات و جریان‌های این دبیرخانه، مانند بحث نشریات و پایان‌نامه‌ها، کرسی‌ها و... یک‌سری جریان‌های سیال و ادامه‌دار است.  دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: «این دانشگاه ظرفیت عظیمی از دانشجویان و اعضای هیات‌علمی دارد که همگی در موضوع مهدویت دغدغه‌مند هستند. بنابراین می‌توان ظرفیت عظیم دانشگاه را به‌‌سمت مهدویت و منجی‌گرایی سوق داد. اگر دانشجو و استادی علاقه‌‌مند به فعالیت در این حوزه باشد، می‌‌تواند پایان‌نامه یا مقاله‌‌هایی را در این حوزه بنویسد.»

قیصریان در ادامه افزود: «همچنین با هدف پژواک و انعکاس فعالیت‌های مهدوی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، رسانه «رادیو انتظار» در بستر فضای مجازی همچون اینستاگرام راه‌‌اندازی شده و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. امسال شروع یک جریان ادامه‌دار در حوزه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.»  او اظهار کرد: «در دبیرخانه چشم‌اندازی تا سال 1405 ترسیم شد که در این چشم‌انداز حدود 25 ماموریت تعریف شد. این ماموریت‌ها در حوزه پایان‌نامه‌ها، مقالات، نشست‌ها، تالیف کتاب و... است و هر بخشی به یک استان واگذار شده است. پیش‌بینی می‌کنیم براساس این سند چشم‌انداز به اهداف خودمان برسیم؛ هرچند درحال‌‌حاضر نیز از این برنامه عقب نیستیم و کار با سرعت جالب‌توجهی پیش خواهد رفت.»