کد خبر: 70692

دانشگر برای نفت هم آماده بود، فرهاد به سیستم محبوبش برمی‌گردد؟

بازگشت احتمالی ژستد در دربی

طبق اطلاعات «فرهیختگان»، روند بازسازی و بهبود کیفیت چمن ورزشگاه انقلاب از مدت‌ها پیش آغاز شده و احتمالا بعد از تعطیلات نوروز، استقلالی‌ها کار را در زمین چمن مجموعه انقلاب آغاز خواهند کرد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال از هفته بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر یکی از حساس‌ترین دربی‌های سال‌های اخیر را تجربه خواهند کرد. دو تیم در کورس قهرمانی هستند و می‌خواهند با کسب 3امتیاز این دیدار به اهداف مهمی که برای پایان فصل به‌عنوان چشم‌انداز برای خود تعریف کرده‌اند، برسند. از یک‌سو پرسپولیسی‌ها به‌دنبال آن هستند تا با برتری در دربی98 فاصله خود را در صدر جدول کمتر کرده و با لغزش حریف دیرینه در دیدارهای بعدی، صدر را پس گرفته و ششمین قهرمانی متوالی را کسب کنند و ازسوی دیگر استقلالی‌ها هم به‌دنبال آن هستند تا با 3امتیاز این مسابقه، فاصله 6امتیازی را به 9امتیاز افزایش دهند تا در هفته‌های پایانی، تقریبا خیال‌شان از کسب عنوان قهرمانی راحت شود تا به این ترتیب هم بعد از 5سال از زیر سایه سرخ‌ها رهایی پیدا کنند و هم اینکه بعد از 9سال دوباره عنوان قهرمانی را برای هواداران خود به ارمغان بیاورند، این درحالی است که نتایج دربی‌ها معمولا از شرایط قبل و بعد تیم‌ها تبعیتی نمی‌کند و شاید بازهم یک تساوی کسل‌کننده و سرد، فرجام مهم‌ترین دیدار تقویم فوتبالی ایران در سال جاری باشد.

 همه داشته‌های فرهاد در خط‌دفاعی

استقلالی‌ها درحالی به دربی رسیده‌اند که در خط‌دفاعی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. این تیم بعد از جدایی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند که به‌خاطر مشمولیت بدموقع از استقلال جدا شدند، در خط‌دفاعی از لحاظ نفری دچار آشفتگی‌های خاص خود شدند، این درحالی است که آبی‌ها به‌خاطر ساختار قوی دفاعی با ایراد خاصی مواجه نشده‌اند و در 4دیدار اخیر در غیاب مرادمند و یزدانی، فقط یک‌گل دریافت کردند و 3دیدار را با برتری پشت‌سر گذاشتند.

با این تفاسیر، حالا استقلال بدون زوج خط‌دفاعی خود که از ارکان اصلی موفقیت این تیم در فصل جاری بودند، به دربی رسیده و چه‌بسا اگر یک‌ماه پیش چنین صحبتی مطرح می‌شد، ادامه موفقیت‌های استقلال در بازی‌های بعدی هم در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گرفت، چه برسد به اینکه این‌طور عنوان شود که آبی‌ها قرار است آخر سالی بدون مرادمند و یزدانی به مصاف پرسپولیس بروند. اما حالا این اتفاق افتاده و مشکل خاصی هم برای استقلال در یک‌ماه پیش رخ نداده اما بازهم پرواضح است که دیدار دربی بدون توجه به اتفاقات قبلی می‌تواند سرنوشت تیم‌ها در پایان فصل را هم تغییر بدهد.

براساس همین و با نزدیک شدن به دربی با توجه به داشته‌های فرهاد مجیدی در خط‌دفاعی، اولین سوال این است که آبی‌پوشان برای دیدار حساس آخر سال با سیستم 3دفاعه به میدان می‌روند یا 4دفاعه. در اینکه فرهاد مجیدی و کادرش عاشق سیستم 3دفاعه هستند هیچ شکی نیست اما به‌طرز عجیبی استقلالی‌ها در همین اواخر در دیدارهایی بهترین نمایش فصل خود را ارائه دادند که با سیستم 4دفاعه به میدان رفتند؛ یعنی دیدار با نفت آبادان و فجرسپاسی که هر دو بازی با یک‌گل به سود آبی‌ها به پایان رسید؛ اما در هر دو مسابقه شاگردان مجیدی بازی روان و تماشاگرپسندی را ارائه دادند و با میانگین خلق موقعیت گل بیشتر نسبت به سایر بازی‌ها، امیدوارکننده‌تر ظاهر شدند. اما در هر صورت مجیدی به سیستم 3دفاعه علاقه خاصی دارد و حالا هم به‌نظر می‌رسد با توجه به موجودی این تیم در خط‌دفاعی، بازهم استقلالی‌ها در این دیدار با همین سیستم محبوب سرمربی خود به میدان بروند.

استقلال برای این دیدار در خط‌دفاعی عارف غلامی، رافائل سیلوا، روزبه چشمی و محمدجواد به‌آفرین را به‌صورت قطعی دراختیار دارد، هرچند درباره محمد دانشگر نیز اخبار خوبی از اردوی استقلال به گوش می‌رسد و احتمالا این بازیکن هم برای دیدار با پرسپولیس بدون مشکل دراختیار مجیدی قرار می‌گیرد. با این موجودی، دست فرهاد برای اجرای سیستم 3دفاعه جلوی پرسپولیس باز بوده و درصورتی‌که دانشگر به این دیدار برسد، استقلالی‌ها با مثلث دفاعی غلامی، سیلوا و دانشگر در این دیدار به میدان می‌روند. این درحالی است که به هر دلیلی دانشگر برای این دیدار از آمادگی صددرصدی برخوردار نشود و درصورتی‌ که مجیدی بخواهد با همین سیستم کار را آغاز کند، روزبه چشمی را جایگزین دانشگر خواهد کرد، هرچند در این ‌صورت این احتمال وجود دارد که استقلال با سیستم 4دفاعه و با همان نفراتی که جلوی صنعت نفت آبادان به میدان رفت، در دیدار دربی هم بازی کند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که دانشگر برای بازی قبلی هم مشکل حادی نداشت و می‌توانست تحت شرایط خاصی استقلال را همراهی کند اما با تصمیم کادرفنی استراحت کرد تا بدون مشکل خاصی به دربی برسد.

 ژستد دوباره فیکس می‌شود؟

با اتمام دیدار گل‌گهر برخی رسانه‌ها 3کارته‌های استقلال را مشخص کردند و از این موضوع خبر دادند که روزبه‌ چشمی، جعفر سلمانی و رودی ژستد بازیکنان تیم استقلال درصورت دریافت کارت زرد مقابل تیم صنعت نفت آبادان در هفته بیست‌ودوم، دیدار حساس مقابل پرسپولیس را از دست خواهند داد. این درحالی است که بعد از این دیدار مشخص شد چشمی زودتر از دربی محروم شده و با سپری‌کردن محرومیتش مقابل نفت آبادان مشکلی برای دیدار دربی نخواهد داشت. اما در هر صورت نیمکت‌نشینی ژستد و بازی کردن آرمان رمضانی در ترکیب اصلی برای این دیدار تا حدودی از این نظر عجیب بود که مجیدی همواره از عملکرد مهاجم فرانسوی خود تحت هر شرایطی ابراز رضایت کرده تا این گمانه‌زنی ایجاد شود که احتمالا ژستد به‌منظور آنکه برای دربی حفظ شود در این دیدار به میدان نرفته و جالب اینکه در ادامه مسابقه هم خبری از حضور این مهاجم فرانسوی در ترکیب استقلال نشد تا ژستد که معمولا کار را به‌صورت ثابت آغاز می‌کرد، در این فصل برای اولین‌بار حتی یک‌دقیقه هم آبی‌پوشان را همراهی نکند. البته آبی‌ها این دیدار را هم با برتری پشت‌سر گذاشتند تا منطق قضیه این باشد که مجیدی برای دربی دست به ترکیب برنده تیمش نزند، اما ترکیب برنده استقلال از منظر دیگر، ترکیبی است که به‌واسطه آن، این تیم بیشترین موفقیت را با تعداد نفرات ثابت‌تر کسب کرده و از آنجا که این تیم معمولا با ژستد بیشتر بردهای فصل جاری خود را به دست آورده، شاید دست نزدن به ترکیب برنده، به‌نوعی بازی دادن به این مهاجم در دیدار دربی تفسیر شود.

البته آبی‌ها در خط‌حمله و در منطقه‌ای که از ژستد بهره می‌برند، آرمان رمضانی و ارسلان مطهری را هم دارند اما تجربه در فصل جاری ثابت کرده است که ژستد در هر شرایطی و برای دیدارهای مختلف، انتخاب اول مجیدی به شمار می‌رود و اتفاق دیدار با نفت آبادان هم نشان داد که رمضانی انتخاب بعدی فرهاد است و به این ترتیب اگر روند قضیه انتخاب مهاجم برای استقلال در دیدار دربی به همین شکل پیش برود، احتمالا بازهم شاهد نیمکت‌نشینی ارسلان مطهری در این دیدار خواهیم بود.

 استقلال از سال جدید در زمین جدید

مشکلات استقلالی‌ها در رابطه با زمین تمرین در فصل جدید هم ادامه پیدا کرد و با وجود آنکه این تیم اسماً 3زمین تمرین دراختیار داشت اما بیشتر اوقات خود را در ورزشگاه آرارات به تمرین پرداخت تا تعدد تمرین استقلالی‌ها در مجموعه مختص به ارامنه باعث شود در روزهای اخیر زمین چمن این مجموعه نیز کیفیت خود را از دست بدهد و دچار مشکلاتی شود. اعضای تیم فوتبال استقلال به‌منظور حل این مشکل، چندی‌پیش راهی مجموعه انقلاب شدند اما تداوم مشکلات موجود در این مجموعه باعث شد پس از یک‌روز دوباره آبی‌ها به آرارات برگردند.

با همه این تفاسیر و طبق اطلاعات «فرهیختگان»، روند بازسازی و بهبود کیفیت چمن ورزشگاه انقلاب از مدت‌ها پیش آغاز شده و احتمالا بعد از تعطیلات نوروز، استقلالی‌ها کار را در زمین چمن مجموعه انقلاب آغاز خواهند کرد. البته زمین چمن مجموعه کمپ حجازی که از ابتدای فصل جاری مورد بازسازی قرار گرفته است برای فصل بعدی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تا پایان فصل جاری، شرایطی برای تمرین استقلال در این مجموعه فراهم نخواهد شد.

مرتبط ها