کد خبر: 70641

بررسی لیگ ستارگان قطر که با رکوردشکنی السد به پایان رسید

درخشش ابراهیمی و عملکرد ضعیف زوج دفاعی تیم ملی

امید ابراهیمی با 34 سال سن همچنان یکی از بازیکنان موثر در لیگ ستارگان قطر محسوب می‌شود و این فصل نقش مهمی در موفقیت‌های الوکره ایفا کرد. این هافبک ایرانی در این فصل 17 بار برای تیمش به میدان رفت و با یک گل و دو پاس‌گل نمایش خوبی به‌عنوان هافبک دفاعی ایفا کرد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: رقابت‌های لیگ ستارگان قطر جمعه‌شب به پایان رسید و السد در اتفاقی تاریخی برای دومین سال پیاپی باز هم بدون شکست و مقتدرانه قهرمانی خود را در این رقابت‌ها جشن گرفت. السد که فصل پیش با هدایت ژاوی در لیگ این کشور نمایش فوق‌العاده‌ای داشت با وجود ناکامی در لیگ قهرمانان، توانست تیمش را بدون حتی یک باخت به قهرمانی برساند و امسال نیز اگرچه در میانه‌های مسابقات از این تیم جدا شد تا هدایت بارسا را برعهده بگیرد اما باز هم السدی‌ها با وجود جدایی سرمربی نامدار خود روند بی‌شکست خود را حفظ کردند تا باز هم بدون رقیب جام قهرمانی را بالای سر ببرند. در جدول بهترین گلزنان لیگ نیز مایکل اولونگا از الدحیل با 24 گل بهترین عملکرد را در این زمینه داشت و بی‌رقیب، کفش طلا را برد و شیخ دیاباته نیز ششمین گلزن برتر این تورنمنت شد. در طول مسابقات این فصل مجموعا 7 لژیونر ایرانی در این رقابت‌ها شاغل بودند که عملکرد آنها و همچنین تیم‌های مدعی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

السد و 2 سال بی‌رقیب بودن

السد آخرین بار دو فصل پیش بود که در لیگ ستارگان قطر شکست را تجربه کرد. در هفته هفدهم آن سال شاگردان ژاوی هرناندز با یک گل مغلوب الریان شدند و در پایان فصل هم رقابت‌ها را به رتبه سومی به پایان بردند اما دو فصل بعدی را بی‌رقیب و با عملکردی درخشان به پایان رساندند. آنها فصل پیش در 22 هفته تنها سه تساوی داشتند و با 60 امتیاز در سکوی قهرمانی قرار گرفتند. در این فصل این تیم آمار به مراتب بهتری هم داشت و فقط الدحیل بود که در دو مسابقه رفت و برگشت توانست برابر این تیم مقاومت کرده و شکست نخورد. به این ترتیب آنها با 2 امتیاز بیشتر از فصل قبل باز هم از چند هفته قبل قهرمانی خود را قطعی کردند و نشان دادند که حداقل در قطر هیچ تیمی توان مقابله با آنها را ندارد. آنها با این روند 49 بازی بدون شکست را در رقابت‌های لیگ پشت سر گذاشته‌اند و از این لحاظ رکورد تازه‌ای را در رقابت‌های این کشور خلق کرده‌اند که شاید تا مدت‌ها هیچ تیمی نتواند به آن نزدیک شود. السد حالا خود را برای حضور در نیمه‌نهایی جام امیر قطر و مصاف با الدحیل آماده می‌کند که عبور از این حریف سرسخت می‌تواند آنها را تا حد زیادی به دومین جام‌شان در این فصل نزدیک کند.

در لیگ قهرمانان آسیا هم شاگردان خاوی گارسیا اسپانیایی با تیم‌های الفیصلی عربستان، الوحدات اردن و یکی از تیم‌های صعود‌کننده از پلی‌آف همگروه است و امسال احتمالا شانس بیشتری برای رسیدن به مرحله بعد خواهند داشت. گارسیا پس از برتری جمعه‌شب برابر الوکره در دیدار آخر تیمش در لیگ امسال با ابراز خوشحالی از این موفقیت گفت: «به همه بازیکنان تبریک می‌گویم. ما دستاورد بسیار ویژه‌ای داشتیم و توانستیم این فصل را هم بدون هیچ شکستی پشت سر بگذاریم که رکورد جدید و جالب توجهی است. خوشبختانه پس از بردی که در روزهای اخیر در جام امیر قطر داشتیم توانستیم در هفته آخر لیگ هم به برتری برسیم تا رکورد جدیدی در تعداد برد در طول یک فصل هم به جای بگذاریم.»

الاهلی؛ خط دفاعی ضعیف با مدافع ایرانی

الاهلی یکی از باشگاه‌هایی بود که در ابتدای این فصل یکی از ملی‌پوشان فوتبال ایران را به خدمت گرفت و با محمدحسین کنعانی‌زادگان قرارداد همکاری امضا کرد. این تیم که با هدایت نبوسا یوویچ اهل مونیه‌نگرو این فصل را آغاز کرده بود نتوانست عملکرد قابل قبولی ارائه دهد و تازه در هفته دهم بود که توانست نخستین برد خود را در این فصل جشن بگیرد. الاهلی درنهایت فصل را با 5 برد، 10 تساوی و 7 شکست به پایان برد که سنگین‌ترین باخت آنها شکست 8 بر 2 برابر السد بود. البته این تیم باخت‌های سنگین دیگری را در طول فصل تجربه کرد، ازجمله 6 بر صفر برابر الدحیل و 7 بر 3 مقابل الوکره که نشان داد خط دفاعی این تیم با وجود در اختیار داشتن مدافع تیم ملی ایران همچنان آسیب‌پذیر است و یکی از بدترین‌ها در طول فصل لقب گرفت. این تیم پنجمین خط دفاعی ضعیف فصل را به خود اختصاص داد. همبازیان کنعانی‌زادگان در پایان فصل 11 امتیاز برای رسیدن به لیگ قهرمانان کم آوردند تا بدون دستاورد خاصی لیگ را به پایان برسانند.

العربی؛ جابه‌جایی ایرانی و نرسیدن به آسیا

العربی هم این فصل را با یکی از ستاره‌های گلزن ایرانی آغاز کرد و به لطف عملکرد خوب این بازیکن که در 5 مسابقه ابتدایی یک گل هم زد شروع قابل قبولی داشت اما مصدومیت شدید او برابر السد در هفته پنجم باعث شد تا ادامه مسابقات را از دست بدهد و به این ترتیب از لیست این تیم خارج شد. العربی برای جانشینی او به سراغ خرید یک بازیکن دیگر ایرانی رفت و فرشید اسماعیلی را که قراردادش با استقلال به پایان رسیده بود به خدمت گرفت. اسماعیلی که از هفته ششم به ترکیب این تیم اضافه شد در طول فصل تنها سه بازی تیمش را از دست داد و در سایر بازی‌ها یکی از نفرات اصلی العربی بود و یونس علی، سرمربی جوان این تیم هم به کمک او و سایر ستاره‌های تیمش توانست العربی را در انتهای فصل در رده چهارم لیگ قرار داده اما سهمیه لیگ قهرمانان در فصل بعد را کسب نکرد. العربی فصل را با 36 امتیاز(11 برد، 3 تساوی و 8 باخت) به پایان رساند و با 34 گل زده و 31 گل خورده نمایش نسبتا خوبی در این دو بخش ارائه کرد. البته اسماعیلی در 14 مسابقه‌ای که در ترکیب تیمش به میدان رفت یک گل و یک پاس‌گل داشت.

الغرافه؛ استرا و پنجمی با شیخ

این تیم متمول قطری در ابتدای فصل به سراغ یکی از مربیان شناخته شده ایتالیایی برای فوتبال‌دوستان ایرانی رفت و آندره‌آ استراماچونی را به‌عنوان سرمربی جدید خود منصوب کرد. استرا که به حضور در فوتبال ایران و روی نیمکت استقلال شناخت نسبتا خوبی از فوتبال خاورمیانه به دست آورده بود به دنبال این بود تا در نخستین فصل خود در لیگ ستارگان قطر حداقل تیمش را در بین 4 تیم برتر قرار داده و سهمیه آسیایی کسب کند. او شیخ دیاباته، مهاجم محبوبش را نیز با خود به قطر برد تا با کمک این گلزن باتجربه بتواند موفقیتش در استقلال را این بار در الغرافه تکرار کند اما با وجود عملکرد خوبی که شیخ در طول فصل داشت درنهایت رتبه‌ای بهتر از پنجمی به دست نیاورد و نتوانست به خواسته‌اش که کسب سهمیه آسیایی بود دست پیدا کند.

دیاباته در این فصل 16 بازی برای الغرافه انجام داد که حاصل آن 11 گل و یک پاس‌گل بود. او در مسابقات جام ستارگان قطر نیز توانست 5 بار دروازه حریفان را باز کند و در مجموع یکی از بهترین‌های الغرافه در طول فصل لقب گرفت. استراماچونی در نیم‌فصل به سراغ خرید یک ملی‌پوش ایرانی رفت و با سعید عزت‌اللهی که در تیم وایله دانمارک بازی می‌کرد قراردادی قرضی امضا کرد تا شاید با کمک او بتواند خط میانی تیمش را مستحکم کند اما او هم نتوانست کمک زیادی به تیمش کند. عزت‌اللهی در لیگ تنها 4 بازی به میدان رفت و یک پاس‌گل داشت اما تیمش در طول این دیدارها یک تساوی و سه شکست کسب کرد تا این هافبک ایرانی که دو بازی را هم به دلیل مصدومیت از دست داده بود تاثیرگذاری چندانی در تیمش نداشته باشد.

الریان؛ شجاع و خامس هم چاره کار نبودند

الریان هم یکی از تیم‌هایی بود که فصل را با سرمربی نامدار خارجی آغاز کرد و امید داشت تا با لوران بلان فرانسوی بتواند در رده‌های بالای لیگ قرار گیرد. آنها شجاع خلیل‌زاده، دیگر مدافع فیکس تیم ملی ایران را در اختیار داشتند و قرار بود با کمک این مدافع باتجربه بتواند در فاز دفاعی عملکرد خوبی داشته باشد اما آنها هم مثل العربی در این بخش موفق ظاهر نشدند و حتی اضافه شدن خامس رودریگز سرشناس هم نتوانست وضعیت الریان را بهتر کند. آنها درنهایت با 6 برد، 6 تساوی و 10 شکست 24 امتیازی شدند و رتبه‌ای بهتر از هشتمی به دست نیاوردند. 40 گل خورده این تیم را در بین سه خط دفاعی ضعیف لیگ قرار داد و این تیم با شجاع خلیل‌زاده که در 21 مسابقه این فصل تیمش به میدان رفت و فقط یک بازی را به دلیل محرومیت از دست داده بود تنها سه بار توانست کلین‌شیت کند. خلیل‌زاده در بازی آخر تیمش برابر الشمال که جمعه‌شب برگزار شد در دقیقه 38 مصدوم و تعویض شد و هنوز مشخص نیست میزان دوری او از میادین چقدر خواهد بود. خامس هم که در طول فصل با چند مصدومیت مواجه شد درنهایت در 12 مسابقه‌ای که فرصت حضور در زمین را برای الریان پیدا کرد 4 گل و 7 پاس‌گل داشت اما حضور این ستاره باتجربه هم برای رسیدن به رده‌های بالای جدول کافی نبود و در اواخر فصل مدیران باشگاه تصمیم به قطع همکاری با بلان گرفتند.

السیلیه؛ سقوط پس از جدایی رضاییان

رامین رضاییان که قراردادش در قطر با تیم الدحیل بود، فصل را به صورت قرضی در السیلیه آغاز کرد اما باوجود اینکه یکی از نفرات اصلی تیمش تا هفته سیزدهم بود این باشگاه تصمیم گرفت به همکاری خود با او پایان داده و رضاییان هم به فوتبال ایران برگشت و دوباره لباس پرسپولیس را به تن کرد. السیلیه که روندی نزولی را درپیش گرفته بود در طول فصل این قدر بد کار کرد که حتی چند نتیجه نسبتا خوب هفته‌های پایانی هم نتوانست آنها را از قعر جدول جدا کند و باید خود را برای دیدار پلی‌آف بقا برابر تیم دوم دسته دو این کشور آماده کند. السیلیه در طول فصل تنها 3 برد به دست آورد و با 7 تساوی و 12 باخت در رده یازدهم جدول قرار گرفت. آنها با 17 گل زده بدترین خط حمله لیگ را نیز به خود اختصاص دادند.

الوکره؛ ابراهیمی تنها آسیایی در لیگ قطر

امید ابراهیمی با 34 سال سن همچنان یکی از بازیکنان موثر در لیگ ستارگان قطر محسوب می‌شود و این فصل نقش مهمی در موفقیت‌های الوکره ایفا کرد. این هافبک ایرانی در این فصل 17 بار برای تیمش به میدان رفت و با یک گل و دو پاس‌گل نمایش خوبی به‌عنوان هافبک دفاعی ایفا کرد. ابراهیمی البته در یک دیدار تیمش اخراج شد اما درنهایت با الوکره توانست رتبه سوم لیگ را به خود اختصاص داده و یکی از سهمیه‌های قطر در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوردند که البته معلوم نیست او بتواند در آن رقابت‌ها تیمش را همراهی کند. الوکره با 11 برد، 4 تساوی و 7 شکست پشت‌سر السد و الدحیل قرار گرفت و با 30 گل خورده سومین خط دفاعی برتر لیگ را به خود اختصاص داد. ابراهیمی البته هنوز یک فصل دیگر با تیمش قرارداد دارد اما با توجه به اینکه رقابت‌های فصل بعد لیگ این کشور قرار است پس از جام‌جهانی 2022 آغاز شود مشخص نیست که آیا همچنان در الوکره به فوتبالش ادامه خواهد داد یا در فصل جدید راهی باشگاه دیگری می‌شود.

مرتبط ها