کد خبر: 70634

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

افزایش دوبرابری تیم‌های شرکت‌کننده در رویداد کرسی‌های آزاداندیشی

کرسی‌های آزاداندیشی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مقام‌معظم‌رهبری در بیش از دو دهه گذشته است؛ دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته به‌صورت تخصصی وارد این حیطه شده و منجربه این شد که مقام‌معظم‌رهبری پیام تشکر داده و اعلام کنند این رویداد به‌صورت گسترده برگزار شود.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: علیرضا زارع‌شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «کرسی‌های آزاداندیشی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مقام‌معظم‌رهبری در بیش از دو دهه گذشته است؛ دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته به‌صورت تخصصی وارد این حیطه شده و منجربه این شد که مقام‌معظم‌رهبری پیام تشکر داده و اعلام کنند این رویداد به‌صورت گسترده برگزار شود.» او اضافه کرد: «کرسی‌ها در حوزه بحث آزاداندیشی است؛ به بیان بهتر یعنی بتوانیم محملی را در فضای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کنیم که افراد بتوانند به‌راحتی افکار خود را بیان کرده و به‌راحتی نیز نقد شوند تا جامعه به نتیجه مطلوب برسد.»

او اضافه کرد: «فضای نقد، پیشنهاد و نظر که در فضای کرسی‌های آزاداندیشی اتفاق می‌افتد به پیشرفت کشور کمک می‌کند؛ دانشگاه آزاد اسلامی توانست در این حیطه فعالیت کرده و سال گذشته به‌صورت منسجم به این بحث ورود کرد و امسال باتوجه به دستور و تاکید مقام‌معظم‌رهبری، ظرفیت را در کرسی‌ها افزایش داده و از هزار و 462 تیم به 2 هزار و 681 تیم افزایش پیدا کرد. به عبارت بهتر شاهد افزایش دوبرابری تیم‌ها در کرسی‌های آزاداندیشی امسال بودیم.» مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «در هر تیم چهارنفر حضور دارند، بنابراین افزایش دوبرابری تیم‌ها نشان می‌دهد افراد شرکت‌کننده نیز افزایش دوبرابری داشته‌اند. به‌عبارت بهتر امسال نزدیک به 11 هزارنفر در این رویداد شرکت کرده‌اند که سال گذشته این تعداد حدود 6 هزار نفر بوده‌اند.»

 امسال با یک نگاه ویژه به بحث کیفی‌سازی کرسی‌ها توجه شد

زارع‌شهرآبادی در ادامه درخصوص بحث کیفی‌سازی کرسی‌های آزاداندیشی نیز صحبت به میان آورد و تصریح کرد: «امسال با یک نگاه ویژه‌ای به بحث کیفی‌سازی کرسی‌ها توجه و به دو شکل این اتفاق افتاد. درواقع درکنار زیرساخت‌ها که بحث کیفی‌سازی ارتقا پیدا کرد، به دو شکل ویژه در سطح کرسی‌ها توجه ویژه شد.»

او درخصوص این دو فاکتور نیز توضیح داد: «بحث استاد مشاور درکنار تیم‌ها ازجمله فاکتورهایی است که به بحث کیفی‌سازی کرسی‌ها کمک خواهد کرد. امسال در دومین رویداد کرسی‌ها هزار استاد مشاور درکنار تیم‌ها قرار گرفتند. البته برخی از تیم‌ها به‌صورت مشترک از یک استاد مشاور استفاده کردند؛ به‌عبارت بهتر برای 2 هزار و 681 تیم، هزار استاد مشاور به‌صورت مشترک به تیم‌ها مشاوره دادند.»

او اضافه کرد: «به‌عبارتی یک استاد عضو هیات‌علمی، درکنار تیم به‌عنوان مشاور تیم، در فضای علمی به افراد کمک می‌کند. همچنین از آنجاکه چهار محور در این کرسی‌ها وجود داشت، چهار استاد مجرب در هر محور انتخاب و نشست‌هایی برگزار شد؛ نهایتا قرار شد یک‌سری از کلاس‌ها و کارگاه‌ها در هر محور برای هر تیم در استان‌ها برگزار شود.»

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: «البته اجباری برای شرکت تیم‌ها در این کلاس‌ها نبود، ولی اجباری ازطرف ما برای استان‌ها وجود داشت که حتما کارگاه‌هایی را با محورهای تعیین‌شده برگزار کنند. به‌طور مثال در فضای سیاسی، هم نظام سیاسی اسلام و هم نظام سیاسی تمدن غرب گفته می‌شود، زیرا بحث، یک بحث آزاداندیشی است و هر دوطرف باید بتوانند نظرات خود را مطرح کنند.»
زارع‌شهرآبادی با بیان اینکه از یک‌سو کارگاه‌هایی در بحث‌های محتوایی برگزار شد و ازسوی دیگر بحث‌های مهارتی مثل فن بیان، اصول مذاکره و اصول گفت‌وگو، اظهار داشت: «همچنین دسترسی به منابع از دیگر فاکتورهایی بود که به آن توجه صورت گرفت.»

 6 هزار و 135 داور در این رویداد حاضر شدند

او درخصوص داوری‌ها نیز توضیح داد: «طبق شیوه‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی، دوستان می‌توانستند بین 3 تا 5 داور برای هر تیم تعیین کنند که این داور باید عضو هیات‌علمی دانشگاه باشد؛ برخی از تیم‌ها 3 و برخی 5 داور داشتند. تعداد داورهایی که در رویدادهای استانی شرکت کرده‌اند 6 هزار و 135 داور یا اعضای هیات‌علمی بودند که در این رویداد حاضر شدند.»

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «یکی از اهداف برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی این است که بتوانیم روحیه نقدپذیری دانشجویان را بالا برده و آستانه تحمل و تاب‌آوری آنها از منتقدان را نیز افزایش دهیم. ازسوی دیگر قرار است بحث‌ها علمی شوند و صرفا به‌دنبال بحث‌های هیجانی نیستیم که در چنین شرایطی شاهد پیشرفت دانشگاه خواهیم بود.»

مرتبط ها