کد خبر: 70633

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:

در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به یک «فناوری» رسیده‌ایم

کرسی‌های دانشجویی را درقالب رقابت تیم‌های دانشجویی طراحی کرده و به همین منظور اقداماتی نیز انجام دادیم و به‌عبارتی می‌توان گفت ما به یک «فناوری» در برگزاری کرسی‌ها رسیدیم.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص هدف از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در این دانشگاه گفت: «باتوجه به تاکیدات مقام‌معظم‌رهبری درخصوص کرسی‌های آزاداندیشی و همچنین توجه به این موضوع که کرسی‌ها، بستری ارزشمند برای ارتقای فرهنگ گفت‌وگو و گسترش مباحثه مستدل و اخلاقی و منطقی بوده و نشاط علمی را در محیط دانشگاهی افزایش می‌دهد، یکی از اولین اقدامات در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی بود.» او با تاکید بر اینکه به‌رغم تاکیدات مقام‌معظم‌رهبری، کرسی‌ها آنچنان‌که باید در محیط‌های دانشگاهی رونق نگرفته بود، بیان کرد: «کرسی‌های دانشجویی را درقالب رقابت تیم‌های دانشجویی طراحی کرده و به همین منظور اقداماتی نیز انجام دادیم و به‌عبارتی می‌توان گفت ما به یک «فناوری» در برگزاری کرسی‌ها رسیدیم.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص این اقدامات نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «در بحث طرفین کرسی، به‌جای استفاده از عناوین موافق و مخالف از عناوین موافق و منتقد استفاده کردیم، زیرا معتقدیم هر منتقدی مخالف محسوب نمی‌شود. این تغییر عنوان از بار روانی کم کرده و فضا را برای حضور بیشتر فراهم کرد.»

  رقابت‌ها در قالب 5 محور تخصصی شدند

جهان‌بین ادامه داد: «درکنار این موضوع، حیطه کرسی‌ها را نیز به‌صورت تخصصی تعریف کردیم؛ به‌عبارت بهتر رقابت‌ها درقالب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سلامت و هنر و معماری از مرحله استانی تا کشوری تخصصی شدند. درواقع تلاش کردیم این فرهنگ نهادینه شود که همه نباید درباره هر موضوعی اظهارنظر کنند.»

او بیان کرد: «همچنین متناسب با هر محور موضوعاتی را آماده کرده و این موضوعات را در مرحله استانی اعلام کردیم. البته تیم‌ها خودشان می‌توانستند موضوعات دیگری، به غیر از این موضوعات را ارائه کرده و مصوب کنند و در همان حیطه نیز به رقابت بپردازند.»

او در ادامه تصریح کرد: «از دیگر اقدامات‌مان این بود که به داوران تاکید شد در کرسی‌ها فارغ از محتوایی که فرد به آن انتقاد کرده یا از آن دفاع می‌کند، قدرت استدلال و استناد و اخلاق در بحث را ببینند و داوری‌ها بر همین اساس صورت بگیرد. بنابراین بعضا افرادی در کرسی‌ها برگزیده شدند که دیدگاه‌شان با دیدگاه‌های رسمی مغایرت داشت. همچنین بیان شد که تیم‌ها قبل از هر رقابتی، گزیده‌ای از دیدگاه‌ها و منابعی که استفاده کردند را دراختیار هیات داوران قرار دهند. همه این اقدامات با این هدف بود که گفت‌وگو به‌سمت گفت‌وگوی علمی پیش برود. درکنار اینها ایستادیم و با عنایت الهی و حمایت ریاست دانشگاه، هرجا مانعی بود برطرف کردیم.»

 در اولین دوره رقابت، 1456 تیم شرکت کردند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: «در اولین دوره رقابت تیم‌های دانشجویی کرسی‌های آزاداندیشی 1456 تیم شرکت کردند که هر تیم متشکل از چهار نفر بود (دونفر ارائه‌کننده و دونفر پژوهشگر). 336 تیم از مجموع تیم‌ها به مرحله کشوری راه پیدا کرده و در این مرحله ابتدا به‌صورت مجازی رقابت کردند و در گام دوم 16 گروه در هر تیم یعنی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و.. به مرحله نهایی کشوری رسیدند که رقابت آنها به‌شکل حضوری برگزار شد و نهایتا در هر محور (سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، هنر و معماری و سلامت) از چهار تیم برگزیده تجلیل شد.» جهان‌بین در ادامه خاطرنشان کرد: «در این کرسی‌ها افتخار یافتیم پیام مهم مقام‌معظم‌رهبری را دریافت کرده و این موضوع انرژی مضاعفی به ما داد و کرسی‌های آزاداندیشی2 با جدیت بیشتری کلید خورد.»

 برگزاری کارگاه‌های محتوایی در دومین دوره رقابت

او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تغییرات دوره دوم این رقابت‌ها نسبت‌به دوره اول نیز توضیح داد: «پیشنهاد شد واحدهای دانشگاهی برای تیم‌های شرکت‌کننده در هر محور، کارگاه‌های محتوایی را برگزار کنند. تحلیل تجربه قبلی به ما نشان داد تیم‌هایی که موفق شده و در رقابت‌ها درخشیدند، از ظرفیت یک استاد بهره‌مند شده بودند. بنابراین پیشنهاد دادیم از اساتید مشاور برای تدبیر و کمک به تیم‌ها استفاده شود.»

 حضور 2 هزار و 681 تیم در دومین رویداد کرسی‌های آزاداندیشی

در این دوره 2 هزار و 681 تیم و نزدیک به 11 هزار نفر شرکت کردند. در مرحله استانی که به اتمام رسید تاکنون 2 هزار و 45 کرسی برگزار و هزار استاد مشاور برای تیم‌ها به‌کار گرفته شدند. همچنین 340 کارگاه برگزار شده و 6 هزار و 135 نفر داوری‌های این رویداد را برعهده داشتند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «درحال حاضر مرحله استانی این رقابت‌ها به اتمام رسیده و درحال آماده شدن برای مرحله کشوری هستیم. در مرحله استانی 3 داور و در مرحله کشوری به‌دلیل حساسیت 5 داور رقابت‌ها را داوری خواهند کرد.»

به گفته او، در دومین رویداد کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در محور سیاسی 383 تیم، در محور اجتماعی 1002 تیم، در محور اقتصادی 354 تیم و در محور فرهنگی942 تیم شرکت کرده‌اند.

مرتبط ها