کد خبر: 70588

در پشت‌صحنه سریال «پلاک‌ 13 » مطرح شد

ما پربیننده‌ترین سریال تلویزیون هستیم

پلاک 13 از آن‌دست سریال‌های طنز 90قسمتی است که قرار بوده مثل نمونه‌های متقدمش، مخاطبان تلویزیونی را با خود همراه کند. این سریال از شبکه سه سیما پخش می‌شود و تاکنون 70 قسمت از پخش آن گذشته است.

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: پلاک 13 از آن‌دست سریال‌های طنز 90قسمتی است که قرار بوده مثل نمونه‌های متقدمش، مخاطبان تلویزیونی را با خود همراه کند. این سریال از شبکه سه سیما پخش می‌شود و تاکنون 70 قسمت از پخش آن گذشته است اما به احتمال زیاد خیلی از شما، حتی اسم این سریال را هم نشنیده باشید. البته تلاش نافرجام سازندگان این سریال برای دیده‌شدن دلایل زیادی دارد که یکی از این دلایل به کیفیت تولید و نمایش این اثر بازمی‌گردد. اما به اذعان خیلی از برنامه‌سازان، دیگر نمی‌توان شرایط این روزهای تلویزیون را با دهه 70 و 80 مقایسه کرد. رسانه‌های رقیب گوی رقابت را از دست تلویزیونی‌ها ربودند و در چنین شرایطی است که سریال پلاک 13 در جایگاه یکی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون قرار می‌گیرد.

برای شناخت دقیق نسبت به فرآیند تولید این سریال تلویزیونی به پشت صحنه آن رفتم. یک ربع زودتر از قراری که گذاشته بودم به محل فیلمبرداری رسیدم. لوکیشن یک باغ بزرگ و سرسبز است و در انتهای آن دو آلاچیق دیده می‌شود. فضای کاری شبیه خیلی از همین لوکیشن‌های سریال‌های 90شبی تلویزیون است. ساعت 2 بعدازظهر است و حدود یک ساعت تا شروع فیلمبرداری باقی مانده. تیم فیلمبرداری درحال آماده‌کردن دوربین‌هایشان در زوایای مختلف هستند. به اطراف که نگاه می‌کنم تعدادی از بازیگران کنار یکدیگر نشسته‌اند ‌و درباره نقش‌هایشان گفت‌وگو می‌کنند. برخی دیگر هم در جای خلوت‌تر درحال مرور فیلمنامه هستند. جلوتر که رفتم، آرش نوذری در یکی از آلاچیق‌ها قدم می‌زد و فیلمنامه‌اش را بلند مرور می‌کرد. بعد از دیدن بازیگران سریال، به‌سمت اتاق کارگردانی رفتم. در آنجا هم مشغول چک‌کردن تصاویر و صدا بودند تا بعد از شروع، مشکلی در فیلمبرداری پیش نیاید. با نگاه کردن به اطراف محل فیلمبرداری زمان به‌زودی گذشت و فقط نیم‌ساعت تا شروع ضبط مانده است. بازیگران به نوبت مشغول گریم بودند و بعد از آن لباس‌هایی را که برایشان درنظر گرفته شده بود، می‌پوشیدند. نیمه‌ای از ماه اسفند گذشته و هوا هنوز سرد است. سکانس‌های امروز در حیاط و راه‌پله‌ها و یکی از واحدها ضبط می‌شود. با وجود سردی هوا و ‌لوکیشنی که انتخاب کرده بودند این کار برای بازیگران و گروه تدوین کمی دشوار‌ بود. ناگفته نماند که پلاک 13 در زمستان هم درحال فیلمبرداری بوده و عوامل ‌گفتند در سرما کارمان بسیار سخت بود.

امروز روز شلوغی به نظر می‌رسد و غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، برای بازدید از این سریال به محل ضبط آمده است. وی با دیدن عملکرد دست‌اندرکاران و تماشای بخش‌هایی از سریال به کارگردان و تهیه‌کننده و دیگر عوامل گفت: «جامعه ما امروز بیشتر از هر زمانی نیاز به آثار شاد دارد. این سریال با تکیه بر مسئولیت اجتماعی تصمیم گرفته اندیشه مردم را از مسیر فرهنگ تغییر داده و تعالی بخشد‌ و همدلی و همراهی راز موفقیت آن است. همان‌گونه که اگر در دل مسئولان عشق نباشد، همدلی اتفاق نمی‌افتد و اگر همدلی نباشد، همراهی نیز نخواهد بود. نظرسنجی‌ها نشان داده که مردم این سریال را دوست داشتند، این موضوع برای ما قابل اهمیت است که سریالی با رعایت ارزش‌های اخلاقی بتواند مردم را بخنداند. ما به‌شدت از چنین آثاری استقبال می‌کنیم و کاملا پشت این سریال بوده و عوامل را حمایت می‌کنیم.»  در ادامه و‌ بعد از پایان بازدید منتظری از پشت صحنه این سریال، سراغ آرش معیریان، کارگردان و سلیم ثنایی، تهیه‌کننده رفتم تا با آنها گفت‌وگو کنم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با آرش معیریان، کارگردان سریال «پلاک 13» مطرح شد

شروع سریال 90قسمتی با یک خلاصه 10صفحه‌ای (لینک)

 

سلیم ثنائی، تهیه‌کننده سریال «پلاک‌13» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

به سفارش شرکت بیمه سریال را ساختیم (لینک)

 

حدیثه سوختانلو/

تلاش پلاک‌سیزدهی‌ها برای فرهنگ‌سازی (لینک)

مرتبط ها