کد خبر: 70540

«فرهیختگان» از آخرین تحولات وین گزارش می‌دهد

توافق کمی دور، خیلی نزدیک

در روزهای گذشته به‌ویژه بعد از سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران برخی موارد اختلافی باقی‌مانده میان طرفین مرتفع شده‌اند و برای حل آنها طرفین به یک چشم‌انداز دقیق رسیده‌اند، حتی اخبار غیررسمی نیز حاکی از این واقعیت است که آمریکا با خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم‌های خود موافقت کرده است.

فرهیختگان: مذاکرات وین به مراحل حساس و پایانی خود رسیده است. با بسته‌شدن بسیاری از پرانتزهای اختلافی میان طرفین رسیدن به توافق بیش از هر زمان دیگری امکان‌پذیر‌تر است. سخنان مقامات و رسانه‌های کشورهای مرتبط با برجام نیز این گزاره را ثابت می‌کند، به‌عنوان مثال روز گذشته صفحه توئیتری پایگاه خبری پرس‌تی‌وی متعلق به سازمان صداوسیما ایران نوشت: «احتمالا شاهد آماده شدن توافق وین برای امضا در اوایل مارس 2022 (چند روز دیگر) باشیم.»

علاوه‌بر این مورد می‌توان از صحبت‌های روز گذشته جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز برداشت کرد که احتمال دستیابی به توافق در روزهای آتی بالاست. وی توافق در وین را «چیزی که به آن نزدیکیم» قلمداد کرد و در پاسخ به سوالی درباره تضمین‌خواهی ایران از آمریکا برای عدم‌ ترک‌ دوباره توافق درصورت بازگشت به آن، گفت، تمامی دولت‌های بعدی آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه به تاثیر «مهلک» خروج از توافق پی ببرند.

همچنین در روزهای گذشته به‌ویژه بعد از سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران برخی موارد اختلافی باقی‌مانده میان طرفین مرتفع شده‌اند و برای حل آنها طرفین به یک چشم‌انداز دقیق رسیده‌اند، حتی اخبار غیررسمی نیز حاکی از این واقعیت است که آمریکا با خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم‌های خود موافقت کرده است؛ خبری که به نظر می‌رسد درست است اما با وجود چنین گزاره‌هایی که همگی نشان‌دهنده امکان بالای دسترسی به توافق در روزهای آتی است، تا زمانی‌که تمامی خطوط قرمز ایران در وین مورد پذیرش طرف‌های دیگر قرار نگیرد، ایران به توافق هسته‌ای باز نخواهد گشت. در همین راستا دو روز قبل سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز در اجلاسیه خبرگان رهبری، پیرامون آخرین شرایط مذاکرات در وین اظهار داشت: «دولت در مذاکرات از خطوط‌قرمز عقب‌نشینی نخواهد کرد.»

با وجود اینکه در چند هفته اخیر ایران برای رسیدن به یک توافق خوب حداکثر انعطاف را از خود نشان داده است باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی اراده سیاسی طرف‌های دیگر باعث حل‌شدن اندک خطوط‌قرمز باقی مانده خواهد شد یا اینکه بی‌عملی کشورهای 1+4 و آمریکا باعث به تعویق افتادن احیای توافق در وین می‌شود.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
مذاکرات لغو تحریم به لیست قرمز رسید (لینک)

 

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
آمریکایی‌ها هنوز تصمیم سیاسی نهایی را اتخاذ نکرده‌اند (لینک)

مرتبط ها