کد خبر: 70487

استادیار دانشگاه تهران:‌

ورود دستگاه‌های دولتی به امر آموزش تنها وضعیت را بدتر خواهد کرد

مسئولیت آموزش عالی برعهده وزارت علوم است و در یک کلام دانشگاه‌ها ایجاد شده‌اند که بتوانند برای دستگاه‌های مختلف اجرایی، نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنند و فلسفه وجودی این مراکز هم کادرسازی بوده است و قطعا در چنین شرایطی نیازی نیست تا دستگاه‌های مختلف خودشان وارد میدان شده و اقدام به راه‌اندازی مرکزی کنند تا به‌زعم خودشان نیروی انسانی مورد نیازشان را تربیت کند.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: مجید حسینی، استادیار دانشگاه تهران گفت: «معتقدم مسئولیت آموزش عالی برعهده وزارت علوم است و در یک کلام دانشگاه‌ها ایجاد شده‌اند که بتوانند برای دستگاه‌های مختلف اجرایی، نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنند و فلسفه وجودی این مراکز هم کادرسازی بوده است و قطعا در چنین شرایطی نیازی نیست تا دستگاه‌های مختلف خودشان وارد میدان شده و اقدام به راه‌اندازی مرکزی کنند تا به‌زعم خودشان نیروی انسانی مورد نیازشان را تربیت کند.»

او اظهار داشت: «قطعا اگر هر دستگاهی بخواهد خودش به‌تنهایی دست به کار شده و مرکزی را ایجاد کند، این سوال پیش می‌آید که اصلا چرا نظام آموزش عالی شکل گرفته است؟ در چنین وضعیتی بهتر نبود هر دستگاهی خودش بسته به نیازش دانشگاهی را تاسیس می‌کرد؟ امروز دانشگاه‌ها می‌توانند نیروی انسانی ماهر و متخصص هر دستگاهی را تربیت کنند و از این‌رو معتقدم همه دانشگاه‌های وابسته از دانشگاه وزارت دارایی گرفته تا وزارت خارجه و... باید ذیل نظام آموزش عالی باشد و دیگر شاهد فعالیت چنین دانشگاه‌هایی نباشیم. نباید فراموش کرد که رسالت دانشگاه‌ها تربیت نیرو برای همه دستگاه‌های فعال در بخش صنعتی و غیرصنعتی است، از این‌رو ورود دستگاه‌ها در چنین حوزه‌ای، برخلاف روح حاکم بر نظام آموزش عالی است.»

استادیار دانشگاه تهران تصریح کرد: «قطعا دستگاه‌ها باید تربیت نیروی انسانی ماهر در هر زمینه‌ای را از نظام آموزش عالی مطالبه کنند، نه اینکه خودشان وارد شوند. متاسفانه تا زمانی که دانشگاه‌های ما به دستگاه‌های تخصصی، مرتبط نیستند طبیعی است که از نیاز آنها هم اطلاع نداشته باشند، اما این بدان معنی نیست که دستگاه‌ها خودشان را با راه‌اندازی دانشگاه‌ها به آموزش عالی وصل کنند، بلکه باید زمینه ارتباط آموزش عالی با بخش‌های مختلف فراهم شود. از طرفی هم احیای مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های دولتی تنها باعث می‌شود آمار فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور افزایش پیدا کند.»

حسینی در همین زمینه ادامه داد: «امروز جمعیت قابل‌توجهی از داوطلبان پشت کنکور می‌مانند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند، اما تا زمانی که دانشگاه‌های کشور به دستگاه‌های مختلف مرتبط نشوند، قطعا زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم نخواهد شد. حال سوال اینجاست در چنین شرایطی چرا باید داوطلبان وارد دانشگاه شوند و بدتر از آن چرا دستگاه‌ها خودشان باید مرکز آموزشی داشته باشند؟ درحالی که این مساله تنها آمار فارغ‌التحصیلان را افزایش می‌دهد اما وضعیت بیکاری این حوزه را بدتر خواهد کرد.»

او خاطرنشان کرد: «اینکه دستگاه‌های دولتی به اسم نبود نیروی متخصص مورد نیازشان وارد عرصه ایجاد دانشگاه شوند، نه‌تنها کاری از پیش نمی‌برد، بلکه وضعیت را بدتر خواهد کرد؛ چراکه آنها تجربه‌ای در این زمینه ندارند و طبیعتا همین مولفه باعث می‌شود هیچ‌کدام از اهداف‌شان هم محقق نشود. ازسوی دیگر نمی‌توان این مساله را کتمان کرد که تجربه این مهم در کشورمان هم نشان داده که نه‌تنها نیاز دستگاه‌ها رفع نشده، بلکه چنین مراکزی هم نتوانستند آن‌طور که باید نیروی ماهر را تربیت کنند. تربیت نیروی متخصص و ماهر در کشور باید تنها ازسوی نظام آموزش عالی محقق شود و اگر تا امروز در این زمینه ضعف‌هایی داشته باشیم، دلیل نمی‌شود که دستگاه‌ها خودشان وارد میدان شوند.»

مرتبط ها