کد خبر: 70486

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت:

توجیهی برای تاسیس دانشگاه توسط سازمان‌های دولتی وجود ندارد

موضوعات تحقیق و توسعه، باید به‌صورت کلی به بخش خصوصی واگذار شوند. ازسوی دیگر قطعا از تاسیس دانشگاه‌ها دو هدف را می‌توان دنبال کرد؛ مساله اول بحث پژوهش و تحقیق و توسعه است که باید به بخش خصوصی واگذار شود.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: میثم فرج‌اللهی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت درباره تاسیس دانشگاه توسط سازمان‌های دولتی گفت: «واقعیت این است که موضوعات تحقیق و توسعه، باید به‌صورت کلی به بخش خصوصی واگذار شوند. ازسوی دیگر قطعا از تاسیس دانشگاه‌ها دو هدف را می‌توان دنبال کرد؛ مساله اول بحث پژوهش و تحقیق و توسعه است که باید به بخش خصوصی واگذار شود. حتی اگر دستگاه‌ها نیاز به تحقیقات خاصی دارند، نمی‌توان این مساله را کتمان کرد که درحال حاضر دانشگاه‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و نیازی به تاسیس دانشگاه توسط سازمان‌های دولتی نیست.»

وی در توضیح بیشتر این مساله اظهار داشت: «هدف دوم تاسیس دانشگاه برای تربیت نیروی انسانی است؛ دستگاه اجرایی خاص یا سازمانی خاص به تعدادی نیرو با توانمندی‌های ویژه نیاز دارد. برای مثال سازمان انرژی اتمی دانشکده‌ای دارد یا سازمان صداوسیما دانشکده جداگانه دارد. در این بخش موضوع تربیت نیروی انسانی است، یعنی در چنین شرایطی توجیه منطقی وجود دارد؛ چراکه به‌دنبال تربیت نیروی انسانی با ویژگی‌های خاص هستیم، اما نمی‌توان این مهم را به کل دستگاه‌های دولتی بسط داد.»

فرج‌اللهی با اشاره به این موضوع که اگر دستگاه‌های دولتی منفعت دیگری را دنبال می‌کنند یا برای مباحث تحقیقاتی اقدام به تاسیس دانشگاه می‌کنند، به‌هیچ‌عنوان توجیه منطقی نخواهد داشت، اظهار داشت: «دلیل این مساله آن است که تحقیقات سازمان‌های دولتی، محرمانه‌تر از وزارت دفاع نیستند و درحال حاضر وزارت دفاع تمام پروژه‌های تحقیقاتی خود را به دیگران می‌سپارد و دانشگاهی ندارد؛‌ از این‌رو به‌صراحت باید گفت که در بخش پژوهش، توجیهی برای راه‌اندازی دانشگاه توسط سازمان‌های دولتی وجود ندارد.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: «مساله مهم دیگر این است که نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه‌های دولتی نیاز به آموزش منحصربه‌فردی ندارند که بگوییم نمی‌توان آن را در دانشگاه‌ها دنبال کرد؛ همچنین آنها می‌توانند برای نیروی کار خود دوره‌های مختلفی را برگزار کنند و این مساله هم قطعا نیاز به ایجاد دانشگاه ندارد؛ به همین دلیل از هر سمت که به مساله راه‌اندازی مراکز علمی-کاربردی توسط دستگاه‌های دولتی نگاه می‌کنیم، باید گفت که هیچ‌گونه توجیهی را نمی‌توان برای آن ارائه کرد.»

فرج‌اللهی با اشاره به عملکرد کشورهای دیگر در این زمینه خاطرنشان کرد: «کشوری را در دنیا سراغ ندارم که نهاد دولتی مخصوص خودش دانشگاهی تاسیس کند. حمایت از دانشگاه‌ها وجود دارد و مراکز تحقیقات برای پژوهش تاسیس می‌کنند اما اینکه دستگاه‌های دولتی دانشگاهی به نام خودشان تاسیس کنند، کاری خلاف عرف است.»

مرتبط ها