کد خبر: 70388

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشگاه آزاد متولی نهادینه‌کردن مهدویت در فضای آکادمیک است

دبیرخانه واحد ایلام همزمان با دبیرخانه سراسر کشور شکل گرفت و توانستیم برنامه‌هایی شامل وبینار، کرسی‌ها و... را طبق برنامه هر هفته انجام دهیم. همچنین همایشی که استان‌ها باید قبل از نیمه‌شعبان آن را برگزار می‌کردند، ما به بعد از نیمه‌شعبان و نزدیک اربعین موکول کردیم؛ دلیلش هم این است که موضوع همایش درباره ارتباط بین اربعین با مساله مهدویت است.

بهروز ناصری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام درباره برنامه‌های این استان در زمینه مهدویت گفت: «دبیرخانه واحد ایلام همزمان با دبیرخانه سراسر کشور شکل گرفت و توانستیم برنامه‌هایی شامل وبینار، کرسی‌ها و... را طبق برنامه هر هفته انجام دهیم. همچنین همایشی که استان‌ها باید قبل از نیمه‌شعبان آن را برگزار می‌کردند، ما به بعد از نیمه‌شعبان و نزدیک اربعین موکول کردیم؛ دلیلش هم این است که موضوع همایش درباره ارتباط بین اربعین با مساله مهدویت است. نکته دیگر اینکه به احتمال زیاد برگزاری این همایش بین‌المللی خواهد بود و از ظرفیت کشورهای دیگر ازجمله عراق نیز استفاده خواهیم کرد.»

او با توجه به اینکه موضوع همایش استان ایلام با دیگر استان‌ها متفاوت است، درباره علت طراحی چنین همایشی گفت: «به‌علت موقعیت جغرافیایی استان و از آنجا که ایلام مرز اصلی عتبات به شمار رفته و سالانه حدود 10میلیون زائر از آن تردد می‌کنند و در زمان اربعین نیز بیشترین تردد از مرز مهران است، با توجه به این ظرفیت استانی درصدد برآمدیم که هم بحث اربعین را برجسته کرده و هم رابطه موجود در این دو موضوع را در دانشگاه آزاد بررسی کنیم؛ خوشبختانه این موضوع با استقبال بسیار خوبی در استان مواجه شده و تابه‌حال سه جلسه شورای سیاستگذاری با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط درباره همین همایش برگزار شده است.»
ناصری با تاکید بر وجود همکاری با سایر نهاد‌ها و موسسات افزود: «مجموعه سپاه پاسداران، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و شورای هماهنگ‌سازی ستاد عتبات و صداوسیما، دستگاه‌هایی هستند که پای‌کار آمده‌اند. همچنین دانشگاه‌های دیگر استان به‌عنوان دانشگاه‌های همکار در این زمینه به‌شمار می‌روند.»

وی به سایر برنامه‌های این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: «برنامه‌هایی طراحی شده و درحال اجراست که در این زمینه می‌توان به کرسی‌های نظریه‌پردازی، برپایی جشن‌ها‌ی متفاوت و برگزاری وبینار‌هایی درباره مهدویت اشاره کرد. البته هم دانشجویان و هم استادان و هم کارکنان در این مراسم شرکت می‌کنند و بخشی از مراسم‌ با فراخوان عمومی برگزار می‌شود.»

ناصری درباره هدف این همایش گفت: «خروجی همایش طراحی‌شده را به‌صورت مقاله درنظر گرفتیم. در همین راستا سامانه‌ای را طراحی کردیم، فراخوان دادیم و خروجی مقاله‌محور را در همین همایش طراحی کردیم تا مقالات دارای کیفیت بالاتری باشند و زمان خوبی هم برای آن پیش‌بینی کردیم که تا شهریور1401 مهلت دارد. همچنین به استادان نیز گواهی حضور داده می‌شود که در ارتقای آنها تاثیرگذار بوده و برای آنان امتیاز محسوب می‌شود.»

وی درباره خروجی کرسی‌ها اینچنین توضیح داد: «خروجی کرسی‌ها نیز آشنایی دانشجویان با بحث مهدویت است. شناخت عمیق‌تر نسبت به موضوع مهدویت و مساله‌ انتظار که از مبانی مهم در مسائل دینی ماست و همچنین غرابت بیشتر دانشجویان نسبت به مساله مهدویت و ارتباط آن با انتظار از دیگر اهداف این کرسی به شمار می‌رود؛ درنهایت به‌دنبال آن هستیم که دانشگاه رسالت خود را در این زمینه انجام دهد و این مساله بین دانشجویان نهادینه شود.»

وی درباره فعالیت دیگر واحد‌های استان گفت: «سایر واحد‌ها نیز این برنامه‌ها را با توجه به اقتضائات استانی خود انجام می‌دهند، اما در هماهنگی با دبیرخانه مرکزی و درنهایت تمامی فعالیت‌ها جمع‌بندی خواهد شد و به دبیرخانه مرکزی کشوری ارجاع داده می‌شود. همچنین هدف‌گذاری در برگزاری وبینارها نیز به این ‌صورت است که تمامی جوانب مهدویت و شرایط ظهور بررسی می‌شود. اساسا نگاه ما به این برنامه ایجاد نیاز چنین اطلاعاتی در ذهن دانشجو است و برای تحقق بهتر این برنامه و تبیین صحیح‌ این موضوع استادان گروه‌های معارف را هم پای‌کار آورده‌ایم؛ گاهی برای برخی از این استادان هماهنگ‌ شده تا در صداوسیما نیز با همین موضوع حضور داشته باشند.»  ناصری با تاکید بر استقبال خوب مخاطبان از برنامه‌های این دانشگاه با موضوع مهدویت گفت: «درصد و تعداد دقیقی را درحال‌حاضر نداریم، اما استقبال از طرف دانشجو‌ها و استادان بسیار خوب بوده است. گاهی وبینار‌ها با تعدادی بالغ‌بر 150نفر برگزار می‌شود. ازسوی دیگر قطعا ورود دانشگاه به این مقوله  بسیار ارزشمند بوده و تاثیر زیادی روی مخاطبان دارد. طبیعی است که یکی از ماموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه در تراز انقلاب آشنایی جامعه با بحث مهدویت و انتظار است که خوشبختانه با تدبیر دکتر طهرانچی این مساله نهادینه شده و باعث جریان‌سازی بین نهادهای علمی در کشور خواهد شد. نباید فراموش کرد که دانشگاه آزاد باعث فعال‌سازی این مقوله بین دانشگاه‌ها شده است.»

مرتبط ها