کد خبر: 70387

فرزام، سرمربی تیم رویینگ دانشگاه آزاد و تیم‌ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشگاه آزاد اسلامی از خواسته‌هایم حمایت کرد و با اقتدار قهرمان شدیم

ما امسال تغییرات کوچکی در کادرفنی و اعضای تیم داشتیم ازجمله اینکه از یک جوان 16ساله در ترکیب اصلی تیمم بهره بردم و در مسابقات حساس انفرادی و تیمی از او استفاده کردم که هم اعتمادی که به او داشتم خوب پاسخ داد.

نسیم شیرازی، خبرنگار: قایقرانان دانشگاه آزاد اسلامی برای دومین‌بار قهرمانی‌شان را از آب‌های رویینگ کشور صید کردند تا از حالا برای هتریک سال آینده برنامه داشته باشند. این دومین قهرمانی را بازهم افشین فرزام، سرمربی تیم دانشگاه آزاد اسلامی و تیم‌ملی رویینگ ایران به‌دست آورد تا سکان دانشگاه آزاد اسلامی روی قهرمانی حرکت کند. در این رقابت‌ها دانشگاه آزاد اسلامی هم قهرمانی را به‌دست آورد و هم پدیده‌ای 16ساله را به رویینگ کشور معرفی کرد؛ کاری که فرزام از عهده‌اش به‌خوبی برآمد و اعتماد دانشگاه آزاد اسلامی را هم بیش از پیش به تصمیماتش جلب کرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربی تیم رویینگ دانشگاه آزاد اسلامی و تیم‌ملی در ادامه می‌خوانید.

از این دوره لیگ بگویید، کیفیت و کمیت دومین دوره لیگ برتر رویینگ نسبت به سال اول چطور بود؟

تعداد تیم‌ها با توجه به آیین‌نامه لیگ فدراسیون قایقرانی و اینکه تیم‌هایی که می‌توانستند به لیگ برتر راه پیدا کنند تعدادشان محدود بود، در بخش‌های آقایان و بانوان 5تیم بودند ولی به‌نظر من کیفیت عملکرد تیم‌ها بالاتر رفته بود و رقابت‌های خوبی را شاهد بودیم، به‌خصوص بین سه تیم اول لیگ چه در هر دو بخش شرایط با حساسیت بیشتری پیگیری می‌شد.

حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از تیم و برنامه‌های شما چطور بود؟

امسال من فقط در بخش آقایان با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کردم که نسبت به سال گذشته شرایط بهتری داشتیم و تشکر می‌کنم از این بابت که هر آنچه من درخواست دادم برای تیم مهیا شد و کارها بهتر پیش رفت و پشتیبانی خوبی نسبت به سال گذشته داشتیم و همین باعث شد امسال با اقتدار بیشتری به قهرمانی برسیم و فاصله امتیازی‌مان هم نسبت به تیم‌های دیگر بیشتر شد.

امسال دانشگاه آزاد اسلامی پدیده هم داشت، درمورد تغییرات تیم بگویید.

بله، ما امسال تغییرات کوچکی در کادرفنی و اعضای تیم داشتیم ازجمله اینکه از یک جوان 16ساله در ترکیب اصلی تیمم بهره بردم و در مسابقات حساس انفرادی و تیمی از او استفاده کردم که هم اعتمادی که به او داشتم خوب پاسخ داد و توانست در هر جایی که گذاشتم به مقام اولی برسد و هم دانشگاه برای به خدمت گرفتن یک نوجوان به من اعتماد کرد.

مسابقات لیگ توانسته به تیم‌ملی هم کمکی کند؟

به‌طور حتم مسابقات لیگ می‌تواند به تیم‌ملی ما کمک کند، حتی با توجه به اینکه در دو کیلومتر باید مسابقات استانداردمان را برگزار کنیم ولی مسابقات لیگ به‌خاطر شرایط مکانی و همین‌طور پخش زنده در مسافت‌های کوتاه برگزار می‌شود ولی حتما هم از لحاظ روحی و هم فنی کمک خوبی به تیم‌ملی می‌کند. بخشی از تمرینات سرعتی‌مان را می‌توانیم در قالب مسابقات لیگ برگزار کنیم. درست است که مسافت کوتاه شده ولی با توجه به اینکه تعداد مسابقات مسافت کوتاه برای هر نفر در صبح و بعدازظهر زیاد است، فشار مضاعفی طی یک‌روز وارد می‌شود که چندین‌بار ورزشکار باید روی خط برود و به‌دفعات در فاصله زمانی خیلی کوتاه و ریکاوری خیلی پایین رقابت کند. به‌هر حال از لحاظ مالی برای بچه‌های تیم‌ملی هم کمک حالی خواهد بود و این باعث ‌انگیزه بچه‌ها می‌شود و امیدوارم این روند در سال آینده با کیفیت بیشتر و بهتری ادامه پیدا کند و هم باشگاه‌هایی که می‌خواهند پا به میدان بگذارند با رغبت بیشتری این کار را انجام دهند و هم درواقع این مسابقات باعث شود ورزشکاران با رغبت بیشتری به مسابقات روی بیاورند و نفرات بیشتری درگیر مسابقات شوند.

 چه خبر از تیم‌ملی رویینگ، برای بازی‌های آسیایی چه برنامه‌هایی دارید؟

برای بازی‌های آسیایی قطعا برنامه داریم و درحال انجام کارهای اولیه در اردوها هستیم، کم‌کم سعی می‌کنیم به شاکله اولیه تیم‌ملی برسیم و کارهای بدنسازی را انجام می‌دهیم و قطعا برای سال بعد خیلی باید پرکار باشیم. بحث اردوهای خارج از تهران را داریم که احتمالا شاید بتوانیم در مسابقات برون‌مرزی هم قبل از بازی‌ها شرکت و سعی می‌کنیم به امید خدا یک کار باکیفیت انجام دهیم. من در دوره گذشته بازی‌های آسیایی مسئولیت بانوان را داشتم که این دوره مسئولیت آقایان را دارم و در یکی، دو ارنج بانوان مسئولیت خواهم داشت. آقایان در بازی‌های آسیایی قبلی در جاکارتا با مربی چینی کار می‌کردند که متاسفانه آنجا دست‌شان خالی از مدال مانده بود و ما سعی می‌کنیم با توجه به کادرفنی خوبی که درکنارمان هستند و البته بچه‌های با‌انگیزه‌ای که پای‌کارند و حمایت‌های فدراسیون، بچه‌ها بتوانند امسال مدال نداشتن‌شان را جبران کنند و بتوانیم هم در بخش آقایان و هم در ارنج‌هایی که در بخش بانوان برعهده دارم، مدال کسب کنیم.

با تغییراتی که فدراسیون در بعضی از کادرهای مربیگری می‌دهد، موافقید؟

شرایط هر سال دستخوش تغییرات در بحث کادرفنی از لحاظ دیدگاه مدیریتی کادر فنی می‌شود و فکر می‌کنم الان دوازدهمین سال متوالی است که مسئولیت تیم‌های ملی را دارم و همیشه به این صورت بوده که بعضی وقت‌ها در بخش آقایان، گاهی در بخش خانم‌ها و برخی اوقات در هر دو تیم مسئولیت داشته‌ام. مسائل و دیدگاه‌های مختلف و بحث‌هایی که وزارت ورزش در آن دخیل است و نظر خود را در رابطه با سیاستگذاری فدراسیون‌ها اعمال می‌کند و انتظار دارد دستخوش جریانات مدیریتی فدراسیون‌ها هم بشود و گاهی باعث تغییرات کادرفنی می‌شود و به‌طور حتم فدراسیون‌ها هم ازجمله فدراسیون قایقرانی دوست دارد، بهترین نتیجه را کسب کند، در عین حال که سیاستگذاری‌ها هم ممکن است دخیل باشد ولی حتما آنها هم تمام سعی‌شان را خواهند کرد که کادرفنی را به‌کار گیرند که درنهایت موجب کسب نتیجه برای فدراسیون و سربلندی‌اش شود و ناگزیر به پذیرش تغییرات هستیم تا حواشی کمتر باشد.

قایق‌ها رسیدند، تمرین با قایق‌های جدید را شروع کرده‌اید؟

بله، ما قایق‌های جدید را به‌کار گرفته‌ایم، حدود یک‌سوم قایق‌ها در تیم‌های مختلف ملی هم در بخش آقایان و هم بانوان به‌کار گرفته شده و کمک خوبی به ما کرده تا بتوانیم با کیفیت بهتر و دست بازتری تعداد نفرات بیشتری را در اردوها داشته باشیم و کار را با شرایط بهتری جلو ببریم.

با امکانات جدید می‌توان توقع بیشتری از تیم رویینگ نسبت به رقابت‌های قبلی داشت؟

بخشی از آماده‌سازی تیم‌ها به تجهیزات مربوط می‌شود که یکی از این تجهیزات قایق است که فکر می‌کنم در این رابطه تامین شده‌ایم، هرچند قایق‌هایی که ما داریم، چینی هستند و نسبت به قایق‌های اروپایی قطعا از کیفیت پایین‌تری برخوردارند ولی همین هم کفایت می‌کند تا از نظر تجهیزات قایق بتوانیم تامین باشیم. تجهیزات دیگری مانند دستگاه‌های شبیه‌ساز و پارو خیلی نیاز داریم که امیدوارم در مراحل بعدی آنها را هم بتوانیم برای تیم‌ملی تامین کنیم. بخشی از کار به پشتیبانی و تدارکات خوب برمی‌گردد که قطعا در سال آینده می‌تواند تغذیه و اردوهای مناسب با کیفیت بالا تاثیر‌گذار باشد تا در آن 6ماه باقی‌مانده در بازی‌های آسیایی بچه‌ها را از همه نظر بتوانیم حفظ کنیم و به آنها فشار بیاوریم که فشار تمرینات را تحمل کنند. تمام اینها به‌علاوه کار فنی خوب می‌تواند تاثیرگذار باشد تا نتیجه خوب بگیریم. هرچند وجود ورزشکار خوب، با پشتکار بالا و جنگنده و جسور هم بخشی از کار است که خیلی اهمیت دارد. موارد خیلی زیادی باید دست‌به‌دست هم بدهد تا یک تیم درنهایت بتواند نتیجه بگیرد. ما یک‌جورهایی در بخش‌های مختلف در رشته رویینگ کمبودهایی داشتیم ولی درنهایت با هر سختی‌ای که بوده در چندین سال اخیر توانسته‌ایم به‌نتیجه برسیم و امیدوارم در بازی‌های آسیایی پیش‌رو هم بتوانیم این کار را انجام بدهیم و مجدد برای ورزش و جامعه ورزشی کشورمان باعث افتخار شویم. روز شنبه هم تست انتخابی ملی‌پوشان را که نزدیک‌ترین تست به تست‌های استاندارد ماست، برگزار کرده‌ایم که نفرات منتخب برای ادامه راه مشخص خواهند شد.

مرتبط ها