کد خبر: 70383

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه جزئیات برگزاری «رویداد ملی گام دوم» را تشریح کرد

دانشگاه آزاد اسلامی عزم خود را برای تبدیل‌شدن به دانشگاه حل‌مساله جزم کرده است

افرادی که در جبهه اقتصاد کشور برای تولید ثروت و اشتغال تلاش می‌کنند، پیش‌قراولان و رزمندگان خط‌مقدم هستند. اگر بتوانیم نیروی کارآفرین، کارآمد و اشتغال نافع ایجاد کنیم، قطعا بسیاری از مسائل کشور حل می‌شود. خیلی از مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... وابسته به شرایط اقتصادی و اشتغال جوانان است. با توجه به شتاب فراوان کشور در حوزه علم‌وفناوری، دانشگاه آزاد اسلامی عزم خود را برای تبدیل‌شدن به دانشگاه حل‌مساله، کارآفرین و اشتغال‌آفرین جزم کرده است.

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: نشست خبری «رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران‌کل معاونت دیروز در سازمان مرکزی برگزار شد.

دهقانی‌فیروزآبادی در این نشست، بزرگ‌ترین جبهه دفاع در کشور را «اقتصاد» عنوان کرد و افزود: «افرادی که در جبهه اقتصاد کشور برای تولید ثروت و اشتغال تلاش می‌کنند، پیش‌قراولان و رزمندگان خط‌مقدم هستند. اگر بتوانیم نیروی کارآفرین، کارآمد و اشتغال نافع ایجاد کنیم، قطعا بسیاری از مسائل کشور حل می‌شود. خیلی از مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... وابسته به شرایط اقتصادی و اشتغال جوانان است. با توجه به شتاب فراوان کشور در حوزه علم‌وفناوری، دانشگاه آزاد اسلامی عزم خود را برای تبدیل‌شدن به دانشگاه حل‌مساله، کارآفرین و اشتغال‌آفرین جزم کرده است.»  وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در چهلمین سالگرد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، رویداد ملی گام دوم را خواهیم داشت که در خردادماه سال1401 به‌مدت 7روز برگزار خواهد شد، گفت: «در این رویداد بخشی از فعالیت چهل‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف آموزش‌و‌پرورش نیروی انسانی، فرهنگ، اقتصاد، علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم‌انسانی و... عرضه خواهد شد.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه دغدغه اصلی مردم و آموزش عالی کشور، ایجاد اشتغال و آموزش نیروی انسانی برای کارآفرینی است، برنامه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد با سه شعار اصلی طراحی شده است. در این برنامه هزار مورد از بهترین زیرساخت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه شامل آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و امکانات علاوه‌بر گروه‌ها و هسته‌های پژوهشی حضور خواهند داشت.»

وی ادامه داد: «همچنین هزار نفر از فعالان و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، علوم‌انسانی، علوم‌مهندسی، علوم‌پزشکی و صنایع خلاق و هزار مورد از کسب‌وکارهای نوپا و ایده‌هایی که کاملا بر مبنای نیازهای بوم هر منطقه ایجاد شده، حضور خواهند داشت.»

 دهقانی‌فیروزآبادی به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: «این سند یکی از کامل‌ترین سندهای عملیاتی و اجرایی بالادستی است که در کشور تدوین شده است. سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، سند بسیار کاملی است که تا مرحله اقدام و عمل پیش ‌رفته است. در این سند سنجه‌های اندازه‌گیری تعیین‌ شده و دانشگاه آزاد اسلامی با تدوین این سند، برنامه تحول خود را خیلی جدی آغاز کرده است.»

 70 درصد دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی در صنایع مشغول به‌کار هستند

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن 40درصد آموزش عالی کشور می‌تواند نقش تاثیرگذاری در این حوزه داشته باشد و بالغ بر 70درصد دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی در صنایع مختلف کشور مشغول به‌کار هستند.»  وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد به‌دلیل داشتن اقلیم گسترده ملی و گستردگی واحدهای دانشگاهی، یکی از ثروتمندترین دانشگاه‌های دنیا در حوزه تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی، فناوری و کارگاهی است، گفت: «تجهیزاتی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که نظیرش در داخل و حتی کشورهای منطقه به‌سختی پیدا می‌شود. این ثروت ملی در رویداد ملی گام دوم برای جذب علاقه‌مندان به همکاری عرضه می‌شود. شرکت‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، در حوزه‌های متعددی فعالیت می‌کنند.»

 544 رویداد ایده آرا و رویدادهای چالش فناوری در کل کشور برگزار شده است

دهقانی‌فیروزآبادی با تاکید بر اینکه کسب‌وکارهای نوپا دانشگاه آزاد اسلامی چون برآمده از نیازهای منطقه‌ای هستند، عموما عملیاتی و واقعی‌اند، افزود: «در رویداد ملی گام دوم صنایع، شرکت‌ها و مجموعه‌های فناور و خلاق در 9حوزه تخصصی توانمندی‌ها، محصولات و قابلیت‌های خود را در حل مسائل کشور ارائه خواهند کرد.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص اهداف رویداد ملی گام دوم دانشگاه، اظهار داشت: «نظام‌مند کردن ساختارهای علم‌وفناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از اهداف این رویداد است. به‌دنبال هویت دادن رسمی به همه محتواهای علم‌وفناوری هستیم. تاکنون 544رویداد ایده آرا و رویدادهای چالش فناوری در کل کشور برگزار شده است.»

 تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی دراختیار صنعت، کسب‌وکار و تولید است

دهقانی‌فیروزآبادی با تاکید بر اینکه تجهیزاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد دراختیار صنعت، کسب‌وکار و تولید کشور است، گفت: «از تمام شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های پژوهش و شکوفایی، بانک‌ها و تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی با توجه به زیرساخت‌های مشارکتی که در دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری در زمینه آزمایشگا‌ه‌ها و کارگاه‌ها و... ایجاد شده، برای حضور در برنامه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی و تعریف همکاری‌های جدید دعوت می‌کنم.» وی شناساندن دانشگاه آزاد اسلامی به خود دانشگاهیان این دانشگاه را از اهداف دیگر رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی دانست و افزود: «متاسفانه در بعضی موارد از توان برخی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی خبر نداریم که با برگزاری این رویداد به شناختی از توان این دانشگاه در واحدها و استان‌های کشور دست پیدا می‌کنیم.»

دهقانی‌فیروزآبادی همچنین به برگزاری جشنواره فرهیختگان اشاره کرد و افزود: «تاکنون بیش از 2هزار و 567اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است. تیم‌های متعدد در بخش‌های 27‌گانه در قالب کمیته‌های 35نفره داوری کردند و از برگزیدگان ویژه این جشنواره در برنامه رویداد ملی گام دوم تقدیر خواهد شد.»

وی به‌هم‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی با مجموعه‌های بیرونی و انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری را از دیگر اهداف رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: «امتیازات ویژه‌ای برای اعضای هیات‌علمی، استادان و دانشجویان که در حوزه فناوری و نوآوری فعالانه عمل کردند، درنظر گرفته‌ایم.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اظهار داشت: «دانشگاه آزاد اسلامی نخستین دانشگاهی است که پایان‌نامه‌های محصول‌محور تعریف می‌کند و عموم پایان‌نامه‌های تولیدی این دانشگاه کاربردی است که نتایج حاصل از آن در چند سال آینده استخراج می‌شود.» دهقانی‌فیروزآبادی با بیان اینکه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال ایجاد زیرساخت و برنامه‌ریزی برای اشتغال جوانان است، تاکید کرد: «امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی در چشم‌انداز 5‌ساله خود تحول جدی ببیند و انتخاب اول مردم و دانشجویان برای ادامه تحصیل باشد.»

مرتبط ها