کد خبر: 70338

در «سردر» این هفته از واحد گلپایگان بخوانید

توسعه رشته‌های پیراپزشکی در واحد گلپایگان

در سال1372 دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان در مساحت 50هکتاری ساخته شد و تا امروز 5هزار فارغ‌التحصیل داشته است. درحال حاضر هم تنها دانشگاه در غرب استان اصفهان است که رشته‌های پیراپزشکی را تدریس می‌کند. دو کتابخانه این واحد دانشگاهی 10هزار جلد کتاب دارند و در کارنامه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان رتبه خیلی خوب نقش بسته است.

راضیه فلاح، خبرنگار: برای «سردر» این هفته به شهری می‌رویم که برای دوستداران غذا یک شهر با کباب‌های خوشمزه است. شهرستان گلپایگان در غرب استان اصفهان قرار دارد و از تهران 359کیلومتر فاصله دارد. طبق معمول از اتوبان خلیج‌فارس یا شاهراه جنوبی کشور سفر خود را آغاز می‌کنم. بعد از گذشت چهارساعت و خرده‌ای به شهر گلپایگان می‌رسم. هنوز ظهر نشده تا سفر خود را با کباب مشهور گلپایگانی آغاز کنم. سرمای هوا شبیه تهران بود. شهر کوهستانی آهسته‌آهسته به‌سمت سرسبزی بهار می‌رود. تکه‌های ابرهای سفید در میان آسمان آبی‌وخورشیدی که آفتاب دلچسبی دارد؛ اینها از جذابیت‌های همه شهرهای کوچک هستند که در شهرهای بزرگ اثری از آن یافت نمی‌شود. برای من گلپایگان یعنی سنگ‌نوشته‌های تیمره که تاریخ این سرزمین را به زمان پارینه‌سنگی پیوند می‌دهد. این سنگ‌نگاره‌ها قدیمی‌ترین سند تاریخ بشریت به حساب می‌آیند. مسجدجامع سلجوقی، بازار چهارسوق، مناره سلجوقی و قلعه باقرخان از دیگر آثار تاریخی این شهر هستند. برای رفتن به دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان باید از شهر خارج شوم و بعد از طی 15کیلومتر در جاده گوگد سعیدآباد به دانشگاه می‌رسم. در سال1372 این واحد دانشگاهی در مساحت 50هکتاری ساخته شد و تا امروز 5هزار فارغ‌التحصیل داشته است. درحال حاضر هم تنها دانشگاه در غرب استان اصفهان است که رشته‌های پیراپزشکی را تدریس می‌کند. دو کتابخانه این واحد دانشگاهی 10هزار جلد کتاب دارند و در کارنامه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان رتبه خیلی خوب نقش بسته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان مطرح کرد

پیش‌بینی افزایش 100درصدی درآمد غیرشهریه‌ای در سال آینده

حامد معصومی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان درخصوص تعداد هیات‌علمی این واحد گفت: «درحال حاضر 17عضو هیات‌علمی تمام‌وقت در این واحد حضور دارند که 3نفر به دیگر واحدها مامور شده‌اند. از این تعداد 7استادیار و 7 مربی و 3دانشجوی دکتری هستند.»

او درخصوص تعداد رشته‌های این واحد دانشگاهی اظهار کرد: «به‌صورت کلی 7گروه درسی در این واحد وجود دارد که رشته‌ها در مقاطع مختلف زیرمجموعه این گروه‌ها محسوب می‌شوند. گروه فنی‌ومهندسی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، گروه کشاورزی مانند مهندسی کشاورزی و زیرمجموعه‌های این رشته، گروه علوم‌انسانی با تک‌رشته حسابداری فعالیت دارد. در گروه علوم‌پزشکی نیز تنها رشته پرستاری وجود دارد.» معصومی در ادامه افزود: «از سال1396 رشته پرستاری با توجه به اقبال عمومی که به رشته‌های علوم‌پزشکی وجود دارد به رشته‌های این واحد اضافه شد. رشته پیراپزشکی درکنار رشته حسابداری از محبوبیت بالایی بین دانشجویان برخوردار است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان درخصوص تعداد دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه گفت: «درحال حاضر حدود 500دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مشغول به تحصیل هستند که تنها سه رشته مکانیک، کشاورزی و عمران در مقطع کارشناسی‌ارشد تدریس می‌شود. همچنین این دانشگاه از سال1372، توانسته حدود 5هزار فارغ‌التحصیل داشته باشد.»

او درخصوص اقدامات انجام‌گرفته برای پیشبرد برنامه راهبری پنج‌ساله برای سند تحول عنوان کرد: «در زمان ابلاغ سند تحول با جلساتی که در دانشگاه برگزار شد، چندین راهبرد در نظر گرفته شد. برای مثال بنا شد در رشته‌های علوم‌پزشکی به‌طور خاص پیراپزشکی را توسعه داده و بتوانیم تخصص‌هایی که در آمایش سرزمینی برای شهرستان گلپایگان در نظر گرفته شده، مانند مهندسی بهداشت محیط و صنایع غذایی گرایش کنترل کیفی، بهداشتی را به رشته‌های دانشگاهی اضافه کنیم.»

معصومی در ادامه گفت: «در تلاشیم با استفاده از طرح پویش رشته‌ها، دانشگاه را به‌سمت مهارت پیش ببریم. در این خصوص با برخی از واحدهای صنعتی شهر رایزنی‌هایی صورت‌گرفته و توانسته‌ایم به تفاهم‌هایی نیز دست پیدا کنیم و دانشجویان را به آنها معرفی کرده تا درکنار آموزش تئوری به کسب مهارت نیز بپردازند و در زمان فارغ‌التحصیلی بتوانند نیروهای مفیدی برای کارآفرینی در شهرستان باشند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان درخصوص اقدامات انجام‌شده برای اجرای طرح پویش اظهار کرد: «در واحد گلپایگان آموزش را درکنار مهارت‌آموزی دنبال خواهیم کرد. چهار ترم طرح پویش در دانشگاه واحد گلپایگان انجام شده و توانستیم 5درصد دانشجویان یعنی 25نفر را درقالب این طرح وارد صنعت کرده و در تلاش هستیم این تعداد را در سال تحصیلی بعد به 10درصد افزایش دهیم. همچنین درقالب سند تحول در نظر داریم تا دو سال آینده این تعداد از دانشجویان را به 20درصد افزایش دهیم و این مقدار را تا پنج‌سال بعد به 40درصد برسانیم.»

معصومی در ادامه اقدامات انجام‌گرفته برای طرح پویش در این واحد گفت: «با توجه به اینکه شهر گلپایگان قطب دامپروری و کشاورزی محسوب می‌شود و صنعت قطعه‌سازی خودرو که در شهر فعال است، تعاملاتی را با این صنایع داشته و تفاهمنامه‌هایی را در زمینه طرح پویش منعقد کرده‌ایم.»

او درخصوص اقدامات انجام‌گرفته برای اجرای طرح پایش در دانشگاه واحد گلپایگان نیز عنوان کرد: «درحال حاضر پیگیری‌های طرح پایش را هم‌راستا با طرح پویش پیش می‌بریم و با مجموعه‌های صنعتی قطعه‌سازی خودرو و صنایع غذایی که تعامل داشته‌ایم؛ در یکی از بندهای تفاهمنامه قیدشده به‌صورت سالانه مسائل و مشکلاتی را که در روند فعالیت‌شان پیش می‌آید به دانشگاه اطلاع دهند و دانشگاه نیز با پژوهش در آن حوزه مشخص، چه به‌صورت پایان‌نامه و چه به‌صورت پژوهش‌هایی که توسط اساتید انجام می‌گیرد، آن را درقالب طرح پایش انجام دهد.»

معصومی در ادامه افزود: «در صنعت قطعه‌سازی خودرو دوره‌های توانمندسازی و ارتقای مهارت را در واحد با استفاده از ظرفیت اساتید و توان واحد برگزار کرده و درقالب طرح پایش نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم. همچنین درحال حاضر دو طرح پژوهشی در راستای طرح پایش برای شهرداری شهر گلپایگان درحال انجام است. همچنین با تعاملاتی که با اتحادیه زنبورداران منطقه داشته‌ایم، دو طرح پژوهشی را در حوزه دامپروری در دست داریم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان تصریح کرد: «در شهرهایی که جمعیت کمی دارند تنها یک دانشگاه می‌تواند دانشکده رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را داشته باشد؛ در شهر گلپایگان دانشگاه آزاد با قابلیت‌هایی که داشته ماموریت برای آموزش در رشته‌های پیراپزشکی را برعهده گرفته و در چهارسال گذشته توانسته‌ایم رشته پرستاری را به رشته‌های درحال تدریس دانشگاه اضافه کنیم. به‌نوعی می‌توان گفت تنها دانشگاهی که در منطقه غرب استان اصفهان این رشته را تدریس می‌کند، دانشگاه آزاد واحد گلپایگان است.»

او درخصوص تلاش‌های واحد گلپایگان برای رسیدن به دانشگاه حل مساله عنوان کرد: «با تفاهمنامه‌هایی که دانشگاه با شهرداری داشته، توانستیم 10مشکلی که در سطح وجود دارد را احصا کرده و دو طرح به‌صورت پژوهش برون‌دانشگاهی به مرحله عقد قرارداد رسیده است. به‌طور حتم ورود دانشگاه به این حوزه و حل چالش‌های سطح شهر، اطمینان لازم برای رسیدن دانشگاه حل مساله را به وجود می‌آورد. بعد از گذشت چندسال هم می‌توان به نقطه‌ای رسید که مجموعه‌های فعال در سطح شهر به دانشگاه جهت حل مسائل و مشکلات‌شان رجوع کنند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد گلپایگان ادامه داد: «تا یک‌سال آینده با انجام این طرح‌ها می‌توانیم حس اطمینان لازم را بین صنایع، سازمان‌ها و دانشگاه به وجود بیاوریم و به‌طور حتم یک‌سال آینده گام‌های بیشتر و بهتری را برای رسیدن به دانشگاه حل مساله برداریم.»

معصومی درخصوص درآمد غیرشهریه‌ای در این واحد اظهار کرد: «دانشگاه آزاد واحد گلپایگان در سال گذشته 100میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای درقالب انجام طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی برون‌سازمانی و کشاورزی در فضای داخلی دانشگاه داشته است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان در ادامه افزود: «برآوردهای ما با توجه به عملکردهای کشاورزی که در باغ‌های داخل دانشگاه درکنار برگزاری دوره‌های مختلف و پژوهش‌های برون‌دانشگاهی که درحال انجام است، افزایش 100درصدی این مقدار است.»

او درخصوص تعداد انجمن‌های علمی دانشگاه واحد گلپایگان عنوان کرد: «درحال حاضر در تلاش برای کسب مجوز برای دو انجمن علمی در رشته‌های حسابداری و پرستاری هستیم. این انجمن‌های علمی از دوسال گذشته تاکنون به‌علت شیوع کرونا از فعالیت‌های خود بازماندند که با بازگشایی دانشگاه‌ها درصددیم به فعالیت سابق خود بازگردند.»

میرباقری معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان تشریح کرد

رتبه واحد گلپایگان در ارزیابی فرهنگی دانشگاه چه بود؟

یاسر میرباقری، معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان درخصوص تعداد پژوهش‌های انجام‌شده در این واحد گفت: «در این واحد دانشگاهی از ابتدای سال تاسیس تاکنون 30مقاله همایشی، 35مقاله بین‌المللی، 17مقاله پژوهشی و 3کتاب تالیف داشته است. همچنین در این واحد دو کتابخانه برای رشته‌های فنی‌ومهندسی و پیراپزشکی با 10هزار جلد کتاب وجود دارد.»

او درخصوص کارنامه فرهنگی واحد گلپایگان عنوان کرد: «یکی از شاخص‌هایی که به‌تازگی در دانشگاه آزاد انجام می‌شود پایش فرهنگی هر واحد در سطح خود بود که از آن به‌عنوان کارنامه فرهنگی یاد می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان در سطح کشور توانسته در کارنامه فرهنگی رتبه خیلی خوب را به دست آورد.»

میرباقری درخصوص فعالیت‌هایی که در واحد گلپایگان انجام می‌گیرد، گفت: «بخشی از فعالیت‌های فرهنگی واحد مانند کرسی‌های آزاداندیشی و حماسه تا حماسه، به ابلاغیه‌های سازمان و استان اختصاص پیدا می‌کند. برخی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی که در واحد انجام می‌شود مانند دیدار از خانواده‌های شهدا و غبارروبی مزار شهدا، برگزاری سخنرانی‌های مختلف در مناسبت‌ها و توجه به انجام همه مناسبت‌های تقویمی و... به‌صورت خودجوش انجام می‌شود.»

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان درخصوص فعالیت‌های فرهنگی در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: «بیشتر فعالیت‌ها و برنامه‌ها در بستر فضای مجازی دنبال شد. برخی فعالیت‌ها نیز که در بستر فضای مجازی توان اجرایی نداشتد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری برگزار شدند.»

میرباقری درخصوص برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌ها در ایام بعد از کرونا و کاهش میزان شیوع این بیماری در کشور گفت: «در نظر داریم فعالیت‌های متفاوتی را درقالب کارگاه‌های مشاوره‌ای برای دانشجویان داشته باشیم، زیرا دانشجویان ورودی جدید در این سال‌ها با فضای دانشگاه آشنا نشدند و نیاز است درقالب برنامه‌های فرهنگی آنها را با این فضا آشنا کرد.» او درخصوص تعداد نشریات فعال دانشگاه واحد گلپایگان عنوان کرد: «درحال حاضر دانشگاه دو نشریه فعال به نام‌های هلال آزاد زیرنظر انجمن هلال‌احمر و نشریه ونداد به‌صورت تخصصی برای رشته پرستاری وجود دارد.»

معاون دانشگاه آزاد واحد گلپایگان درخصوص تعداد تشکل‌ها و کانون‌های فعال دانشگاه اظهار کرد: «درحال حاضر به‌علت شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها تنها تشکل فعال دانشگاه بسیج است. بیشتر فعالیت‌ها را با کانون‌های عفاف و حجاب، مهدویت و هلال آزاد پیگیری می‌کنیم.» میرباقری در ادامه افزود: «در تلاش هستیم با حضور دانشجویان و برگزاری نظرسنجی اقدام به تاسیس تشکل‌ها کرده تا به‌نوعی به نظر و سلیقه خود آنها نزدیک باشد.»

ویژگی‌های شاخص واحد گلپایگان در یک نگاه

100 میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای

واحد گلپایگان سال گذشته 100 میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای در قالب انجام طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی برون‌سازمانی و کشاورزی داشته و می‌خواهد این درآمد را تا سال آینده صددرصد افزایش دهد.

تنها واحد غرب استان اصفهان در تدریس رشته پرستاری

در شهر گلپایگان دانشگاه آزاد اسلامی با قابلیت‌هایی که داشته مأموریت برای آموزش در رشته‌های پیراپزشکی را برعهده گرفته و در چهار سال گذشته توانسته است رشته پرستاری را به رشته‌های درحال تدریس دانشگاه اضافه کند.

25 دانشجو به صنایع معرفی شدند

این واحد دانشگاهی 5 درصد دانشجویان یعنی 25 نفر را در قالب طرح پویش وارد صنعت کرده و در تلاش است تا پنج سال این تعداد از دانشجویان را به 40 درصد افزایش دهد. صنعت دامپروری و کشاورزی و قطعه‌سازی سه صنعتی است که دانشجویان به آن ورود کرده‌اند.

انجام 4 طرح پژوهشی در حوزه دامپروری و شهرداری گلپایگان

واحد گلپایگان با مجموعه‌های صنعتی قطعه‌سازی خودرو و صنایع غذایی در این خصوص تعامل دارد. همچنین دو طرح پژوهشی در راستای طرح پایش برای شهرداری شهر گلپایگان دو طرح پژوهشی را نیز در حوزه دامپروری در این حوزه درحال انجام است.

راه‌اندازی 2 انجمن علمی پرستاری و حسابداری به‌زودی

قرار است برای دو انجمن علمی در رشته‌های حسابداری و پرستاری در این واحد دانشگاهی مجوز کسب شود. این انجمن‌های علمی از دو سال گذشته تاکنون به علت شیوع کرونا از فعالیت‌های خود بازماندند که به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

2 نشریه فعال هلال آزاد و ونداد

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان دو نشریه فعال به نام هلال آزاد مشغول به فعالیت است که زیرنظر انجمن هلال‌احمر است. نشریه دوم با نام نشریه ونداد نیز به‌صورت تخصصی به رشته پرستاری تعلق دارد.

واحد گلپایگان به روایت آمار

17عضو هیات‌علمی تمام‌وقت

500 دانشجوی درحال تحصیل

5000فارغ‌التحصیل در تمام مقاطع

50 هکتار مساحت زمین دانشگاه

35مقاله بین‌المللی از ابتدای تاسیس

17 مقاله پژوهشی از ابتدای تاسیس

3کتاب تالیف‌شده از ابتدای تاسیس

10000 جلد کتاب در رشته‌های فنی- مهندسی و پیراپزشکی

عکس نوشت

 برگزاری اولین آزمون آسکی (ارزیابی صلاحیت بالینی) در دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد واحد گلپایگان (بهمن‌ماه ۱۴۰۰)

  مسابقات داخلی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد واحد گلپایگان برگزار شد

مرتبط ها