کد خبر: 70307

سرمربی تیم واترپلو شهید نوفلاح در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: بدون قرارداد قهرمان شدیم

جام را با افتخار تقدیم خانواده شهید نوفلاح کردیم

برای باشگاه‌های آسیا هنوز دنبال حامی مالی هستیم که البته باشگاه‌های آسیا هم مشخص نیست برگزار شود؛ چراکه در سه‌سال گذشته برگزار نشده و امیدواریم امسال برگزار شود و ما هم با پیدا کردن اسپانسر پرقدرت در این رقابت‌ها شرکت کنیم.

نسیم شیرازی، خبرنگار: لیگ برتر واترپلو با قهرمانی تیم شهید نوفلاح و نایب‌قهرمانی تیم دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رسید تا پرونده لیگ کم‌جمعیت واترپلو این‌گونه بسته شود. لیگی که 5 تیم در آن حضور داشتند و کاپ و جام قهرمانی‌اش هم‌اکنون در خانه شهید نوفلاح خودنمایی می‌کند. در این رقابت‌ها دانشگاه آزاد اسلامی هم نایب‌قهرمان مسابقات شد تا همیشه و با هر شرایطی جایی در یکی از سکوهای اول و دوم لیگ برتر این رشته برای خودش محفوظ نگه دارد.

مهدی پنام‌تاش، سرمربی تیم شهید نوفلاح که قهرمان لیگ برتر امسال شد با اشاره به کیفیت لیگ گفت: «از نظر کیفیت لیگ امسال بهتر از سال گذشته بود؛ چراکه لیگ سال گذشته در یک هفته برگزار شد و به عقیده من اصلا لیگ نبود، به‌خاطر شرایط کرونا، مشکلات و اعتراض‌هایی که پیش آمد با حدود 4 بازی لیگ پارسال تمام شد ولی خدا را شکر امسال با توجه به اینکه شرایط کرونا بهتر شده بود، لیگ بهتری هم داشتیم. 5 تیم در این لیگ شرکت داشتند که برای یک لیگ آمار خوبی نیست. متاسفانه کرونا روی رشته‌های آبی نه‌تنها واترپلو، بلکه شنا و شیرجه هم تاثیرگذاشته است. ورزش -به‌خصوص ما- از این بیماری خیلی لطمه دیده است، تقریبا یک سال و نیم استخر‌های سرپوشیده تعطیل بود و برای جذب نفرات جدید به مشکل برخوردیم، طوری بود که انگار کرونا از استخر درآمده است! ولی باز هم غیر از دو، سه ماه بقیه ماه‌های سال را در استخرهای روباز و کوچک و بزرگی که پیدا می‌کردیم، ادامه داده و تمرین و آمادگی بچه‌ها را حفظ کردیم.»

وی درخصوص قهرمانی تیم نوفلاح ادامه داد: «لطف خداست، این مسیر حدود 19 سال است که طی می‌شود و یک مجموعه آدم کار می‌کنند، از بازیکن‌ها تا مربی‌های مختلف و حمایت خانواده‌هاست که با تلاش بعد از سال‌ها این اتفاق رخ داده است. برای لیگ برتر هیچ‌حامی‌ای نداشتیم، یک‌سری از خانواده‌ها کمک  و مقداری از مبالغ را پرداخت کرده‌اند، تعدادی از دوستان و آشنایان که از استخر نوفلاح استفاده می‌کنند و به این تیم علاقه دارند در حد توان‌شان به این تیم کمک کرده‌اند که ما توانستیم از پس مخارج بربیاییم.»

تیم نوفلاح سهمیه باشگاه‌های آسیا را هم به‌دست آورده است، وی در این خصوص بیان کرد: «بزرگ‌ترین دغدغه ما این است که هیچ‌اسپانسری نداریم و چندسال است که پیگیر پیدا کردن اسپانسر برای حمایت از بچه‌ها هستیم تا این کار به‌ثمر برسد ولی متاسفانه نتیجه نداده که یکی از دلایلش پخش کم تلویزیونی است، از تمام لیگ امسال فقط سه بازی را توانستند پخش زنده بروند و به همین دلیل هم اسپانسرها خیلی علاقه‌مند به حمایت از این رشته نیستند. برای باشگاه‌های آسیا هنوز دنبال حامی مالی هستیم که البته باشگاه‌های آسیا هم مشخص نیست برگزار شود؛ چراکه در سه‌سال گذشته برگزار نشده و امیدواریم امسال برگزار شود و ما هم با پیدا کردن اسپانسر پرقدرت در این رقابت‌ها شرکت کنیم. یک‌سری به ما اضافه و یک‌سری کم شدند، چون با شرایط تیم نتوانستند کنار بیایند یا از تیم دیگری پیشنهاد رقمی خوبی داشتند ولی سعی ما حفظ ترکیب بوده است.»

پنام‌تاش با اشاره به نقش لیگ برتر در پشتوانه‌سازی تیم ملی عنوان کرد: «در هر رشته ورزشی یکی از مواردی که به تیم ملی می‌تواند کمک کند لیگ برترش است ولی متاسفانه در رشته‌ ما این اتفاق نمی‌افتد و نفراتی که به اردو دعوت می‌شوند خیلی محدودند و یک‌سری از بازیکنان دیده نمی‌شوند. همین دو، سه روز پیش لیست جدید تیم ملی را دادند و 20 نفر به اردو دعوت کرده‌اند که به‌نظر من به‌عنوان یک کارشناس نه سرمربی تیم شهید نوفلاح حداقل 10 یا 12 نفر دیگر لیاقت حضور در اردوی تیم ملی را داشتند که خودشان را آنجا محک بزنند ولی در همین لیست 20 نفره دونفر از بازیکنانی هستند که در لیگ برتر اصلا بازی نکرده‌اند و این می‌تواند باعث بی‌انگیزگی بازیکن‌ها شود. کلا 90 بازیکن در لیگ درگیرند و این خیلی تعداد کمی است، باید نفرات بیشتری را به اردوهای ابتدایی دعوت کرد تا انگیزه ایجاد و به تیم ملی هم کمک بیشتری شود.»

وی به نداشتن هیچ‌قراردادی در تیم نوفلاح اشاره و تصریح کرد: «مبلغی برای قرارداد نتوانستیم به بچه‌ها پرداخت کنیم، چون حامی مالی نداشتیم، متاسفانه چون پخش تلویزیونی و شناخت از این رشته کم است به آن بهاداده نمی‌شود و از آن‌طرف هم خیلی‌ها فکر می‌کنند استخر تفریح تابستانی است ولی اگر به این رشته حرفه‌ای نگاه شود خیلی می‌تواند به پیشرفت این رشته کمک شود. وقتی در لیگ فقط 90 تا ورزشکار است کمتر دست‌مان برای انتخاب بازیکن باز است تا وقتی‌که جامعه آن هزار نفری باشد.»

پنام‌تاش در پاسخ به اینکه چرا قهرمانی تیم نوفلاح آنطور که باید موردتوجه قرار نگرفت، افزود: «نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاده است، فکر می‌کنیم وقتی قهرمان لیگ برتر می‌شویم کار بزرگی است و اتفاقی است که برایش زحمت‌کشیده شده ولی خیلی دیده نشدیم.»

او که از حدود 6 سالگی در استخر شهید نوفلاح شنا را زیرنظر حاجی یاد گرفت و سال‌ها در همان استخر تمرین کرد تا به تیم ملی جوانان و مدال آسیایی رسید درخصوص تاریخ تیم نوفلاح تصریح کرد: «در برهه‌های مختلف به‌عنوان بهره‌بردار هم از این استخر استفاده کردیم و من به همراه هومن آراسته یکی از قهرمانان سابق شنا و امیر هوشنگ همراهی که از قهرمانان سابق شنا واترپلو است تقریبا 4 سال است که بهره‌بردار استخر شهید نوفلاح هستیم ولی قبل از آن به‌عنوان ورزشکار، مربی و حتی نجات‌غریق فعالیت می‌کردم و تقریبا از سال 90 که آنجا مربی بودم به اسم این شهید در رده‌های سنی مختلف تیم می‌دادیم تا سال 92 که به نام شهید نوفلاح تیم دادیم و سال 93 هم با همین نام جواز حضور در لیگ برتر را به‌دست آوردیم. سال 94 ششم شدیم، از سال 95 تا 98 با تیم سایپا در رقابت‌ها شرکت کردیم و تیم نوفلاح تیمی برای نمایش استعدادهای جوان شد تا اینکه سال 98 سایپا دیگر تیم نداد و همه دوباره برای سال 99 به تیم شهید نوفلاح برگشتیم که توانستیم نایب‌قهرمان شویم و امسال هم با تلاش و لطف خدا توانستیم قهرمان شویم.»

اتفاقی که این تیم را تحت‌تاثیر قرار داد تماس برادر شهید حسن نوفلاح فردای روز قهرمانی با سرمربی تیم بود، وی در این خصوص گفت: «این موضوع را به بچه‌ها گفتم و همه مانند من خیلی خوشحال شدند. فردای همان روز ایشان یک دسته‌گل از طرف خانواده شهید نوفلاح برای تبریک فرستادند که باعث خرسندی‌مان شد و طی صحبتی با بچه‌ها، سرپرست و کاپیتان تیم قرار شد برنامه‌ای بگذاریم و خانواده شهید نوفلاح را ببینیم که درنهایت سرپرست و کاپیتان به نمایندگی از تیم به منزل این خانواده رفتند و کاپ و مدال را تقدیم ایشان کردند. نام شهید نوفلاح نه الان، بلکه سال‌های مختلف به روحیه بچه‌ها کمک کرده است، چون ایشان عضو اسبق تیم ملی واترپلو بودند که در دوران جنگ در سن 21 سالگی به شهادت رسیدند و سال‌هاست که بچه‌ها در این استخر تمرین می‌کنند و به این استخر تعصب دارند و فکر می‌کنم دعای خیر این شهید هم برای قهرمانی پشت سر ما بود که بعد از این همه سال تلاش و زحمت این همه آدم به‌ثمر برسد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «همیشه می‌گویم اگر رسانه به این رشته بها دهد می‌توان پیشرفت این رشته را هم دید. تقریبا 6 ماه به بازی‌های آسیایی مانده است و تیم ملی توانست در دور قبل مقام سوم را کسب کند و برای رسیدن به فینال باید از تمام پتانسیل این رشته استفاده شود و من تقاضا دارم در این 6 ماه آینده بازیکنان بیشتری به تیم ملی دعوت کنند تا خودشان را نشان بدهند و برای تیم ملی بجنگند.»

مرتبط ها