کد خبر: 70215

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی:

دانشگاه می‌تواند بسترساز رسیدن به جامعه مهدوی باشد

جشنواره آواها و نواهای نبوی بخشی از جشنواره‌های یازده‌گانه‌ای است که در 11 استان برگزار می‌شود. این جشنواره به دستور دکتر طهرانچی در بازه زمانی دو عید 13 رجب یعنی تولد امام علی(ع) تا 15 شعبان تولد امام زمان(عج) ذیل موسسه امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ترویج و معرفت‌افزایی در حوزه معارف مهدوی برنامه‌‌هایی را با عنوان ویژه برنامه‌‌های مهدویت رجب و شعبان 1400 با مشارکت تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از 13 رجب آغاز کرده که تا 15 شعبان ادامه خواهد داشت. دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی و واحد بجنورد نیز جشنواره «فرهنگی، هنری امامت و مهدویت-آواها و نواهای نبوی» را برگزار کرده است.  غلامرضا کاظمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، گفت: «جشنواره آواها و نواهای نبوی بخشی از جشنواره‌های یازده‌گانه‌ای است که در 11 استان برگزار می‌شود. این جشنواره به دستور دکتر طهرانچی در بازه زمانی دو عید 13 رجب یعنی تولد امام علی(ع) تا 15 شعبان تولد امام زمان(عج) ذیل موسسه امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. این جشنواره در سه قسمت، دو بخش رقابتی آواهای نبوی، نواهای نبوی و بخش غیررقابتی تجلیل از پیشکسوتان از 25 دی‌ماه شروع به فعالیت کرد.»  او با بیان اینکه به خاطر برگزاری این جشنواره، ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در استان وجود داشت نیز شناسایی شد، گفت: «مهلت ارسال آثار تا 3 اسفندماه تعیین شده بود و درمجموع 73 اثر از سراسر کشور، به دبیرخانه ارسال شد که بیشترین آثار نیز مربوط به استان خراسان شمالی بوده است. درنهایت با انتخاب داورها 20 اثر توانست به مرحله نیمه‌نهایی صعود کند و درنهایت نیز 4 داور 6 اثر برتر را انتخاب و در اختتامیه‌ای که 9 اسفندماه برگزار شد، معرفی کردند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان داشت: «قطعا ارسال 73 اثر در اولین دوره جشنواره نشان‌دهنده استقبال از این جشنواره میان مخاطبان است. همچنین صعود این 20 اثر به مرحله نیمه‌نهایی نشان می‌دهد آثار ارسالی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. امید است بتوان از این آثار کلیپ‌های خوبی با نام دانشگاه آزاد اسلامی ساخت که به بهترین نحو نیز پخش شوند. همچنین دانشگاه واحد بجنورد در سطح استان توانست یک پوشش خبری و تلویزیونی بسیار خوبی از این جشنواره داشته باشد.»  کاظمی با اشاره به ایده چله امامت که در بین دو عید تولد امام علی(ع) و تولد امام زمان(عج) برگزار می‌شود، ادامه داد: «این ایده بسیار خوبی است، هرچند امسال تنها 11 استان در برگزاری این جشنواره‌ها شرکت داشتند اما در سال‌های بعد می‌توان امید داشت همه واحدهای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور بتوانند این جشنواره را برگزار کنند. این جشنواره‌ها توانستند شور و شعفی بین اساتید، دانشجویان، کارکنان و حتی مردم شهر بجنورد به وجود بیاورند. به‌نوعی شاهد یک حرکت جدید فرهنگی با رویکرد هنری در سراسر کشور هستیم.»  او اظهار داشت: «از سالی که دفتر تقریب مذاهب در واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد فعال شد و در کنارش کانون مهدویت به‌عنوان هسته‌ای مهم در این عرصه شروع به فعالیت کرد، توانستیم جلسات وبینارهای بسیاری را برگزار و کتاب‌های مختلفی را نیز در این خصوص معرفی کنیم. قطعا پرداختن دانشگاه تنها به مقوله‌های علمی و بدون درنظر گرفتن مبحث انتظار به‌نوعی دانشگاه را ابتر خواهد کرد. به عبارت دیگر با این مهم گویی عضو ثابتی را از محیط دانشگاه حذف کرده‌ایم. دانشگاه باید همه فعالیت‌هایش برای رسیدن همه مردم و جامعه به یک اجتماع منتظر آقا حضرت مهدی(عج) باشد.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با تاکید بر اینکه دانشگاه باید مساله ظهور را تبدیل به یکی از تفکرهای همیشگی و هر روزه خود کند، خاطرنشان کرد: «تنها از این طریق است که می‌توان بسترهای جامعه را به سمت اجتماع منتظر سوق داد تا امام زمان‌(عج) بتوانند حکومت اسلامی خودشان را در آن آغاز کنند. به عبارت دیگر جامعه باید به قدری آماده شود تا حضرت بتوانند مسائل ناب قرآنی و اسلامی را در آن پیاده کنند؛ طبیعی است برای رسیدن به چنین جامعه‌ای دانشگاه باید به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم، رسیدن به مسائل مهدویت را بر خود واجب دانسته تا از این طریق بسترهای لازم برای ساختن جامعه معیار را فراهم کند.»

مرتبط ها