کد خبر: 70093

علی ضیا، مجری طرح انتخاب چهره‌ مردمی سال ۱۴۰۰:

دوربین‌ها را به سمت گمنام‌ها چرخاندیم

تهیه‌ کننده و مجری برنامه «فرمول یک» گفت: رسالت ما به عنوان یک رسانه این است که دوربینمان را بچرخانیم سمت کسانی که زحمت زیادی می کشند اما دیده نمی شوند.

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار فرهنگی: نشست خبری طرح انتخاب چهره مردمی سال ۱۴۰۰ با حضور علی ضیا، تهیه‌ کننده و مجری برنامه «فرمول یک» و اصحاب رسانه‌، یکشنبه هشتم اسفند ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد. در این نشست چهره های مردمی منتخب هیئت داوران، معرفی شدند.

برای خودشان تبلیغ نمی کنند

علی ضیا ضمن خوش آمد گویی به اصحاب رسانه درباره طرح انتخاب چهره های مردمی گفت:«اولین بار در نوروز 98 این طرح اجرا شد. در این دو سالی که گذشت چهره های مردمی کمرنگ شدند، اما ما دوباره با قدرت بازگشتیم و از چهره هایی که دیده نشدند تقدیر می کنیم. رسالت ما به عنوان رسانه این است که دوربینمان را بچرخانیم سمت کسانی که زحمت زیادی می کشند اما دیده نمی شوند».

وی در ادامه درباره تولید این برنامه گفت:«ما زمانی که تصمیم گرفتیم چهره های مردمی را انتخاب کنیم، قصد داشتیم برنامه ای را بسازیم که نمونه خارجی نداشته باشد و این را می دانستیم که ممکن است سلیقه مردم نباشد و از این طرح استقبال نشود. این موضوع سختی هایی را به دنبال داشت. برای مثال چهره هایی که انتخاب کردیم حاضر نبودند برای خودشان تبلیغ کنند. ما نیاز داریم که کنار هم بایستیم و این افراد را به مردم معرفی کنیم. ما روی موضوعی کار می کنیم که دغدغه خیلی ها نیست و به همین دلیل باید آن را مهم نشان دهیم و اگر این کار را کنیم تبدیل به دغدغه می شود و این با همکاری اصحاب رسانه اتفاق می افتد».

برای معرفی چهره های مردمی می جنگیم

ضیا تولید این برنامه را از مهم ترین کارهای خود دانست و گفت:«مهم ترین کاری که من می توانم در زندگی انجام دهم این است که چهره هایی که برای ایران جنگیدند و هیچوقت دنبال دوربین نبودند را به مردم نشان دهم. به عوامل «فرمول یک» چندین بار گفتم که ممکن است چهره های مردمی در تلویزیون دیده نشوند و مورد استقبال قرار نگیرند اما ارزشش را دارد که برایش بجنگیم و همین کار را هم کردیم».

وی در ادامه درباره روند انتخاب سوژه های مردمی گفت:«تیم ما بیش از 1000 سوژه پیدا کرد و بعد از عبور از بخش های مختلف به 40 چهره رسید، ما تعدادی از این 40 چهره را به استودیو دعوت کردیم و با آنها گفت وگو گرفتیم و در نهایت بعد از تصمیم داورها 10 چهره برای رای گیری انتخاب شد».

وی درباره حضور خانم‌ ها در این طرح گفت:«پارسال 5 نفر از 11 چهره و امسال 4 نفر از 10 چهره خانم ها هستند و این موضوع نشان می ‌دهد زنان سرزمین ما وقتی پای کشورشان وسط باشد محدودیت‌ ها را کنار می‌ گذارند و در این مسیر ایستادگی می کنند».

رکوردها را جا به جا کردم

ضیا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره یک سال دوری اش از صدا و سیما گفت:«اولین باری است که من به مدت یک سال برنامه ای نداشتم. شاید دلیلش این بود که پارسال پربیننده ترین برنامه تاریخ شبکه یک سیما شدیم و رکوردها را جا به جا کردیم. در اکثر برنامه هایم همین اتفاق می افتد. به صورت مستقیم با مدیران شبکه مشکلی نداشتیم، اما گاهی اتفاقاتی می افتد و بروکراسی هایی وجود دارد که ممکن است کار را دشوار کند. اما مشکل مشخصی با یکدیگر نداریم».

وی درباره پخش برنامه در اینستاگرام گفت:«من برای برنامه سازی دغدغه دارم و در برنامه های مختلف، خودم را تست می کنم و روی چهره های مردمی بسیار ایستاده ام. همیشه خودم را در چالش های جدید برای اجرا قرار دادم و این موضوع هم جزو همین چالش ها بود و ممکن است بعدا هم این کار را انجام دهم».

«فرمول یک» میهمان تلویزیون در شب عید

ضیا در رابطه با برنامه تحویل سال خود گفت:«برنامه تحویل سال از 22 اسفند شروع می شود. 28 ساعت برنامه در طول این 8 شب پخش می شود که هنرمندان و چهره های مردمی در آن حضور دارند. در سال 1401 نمی دانم برنامه ای خواهیم داشت یا خیر، اما شاید فضای چهره مردمی را با فرم متفاوتی پیش ببریم. لازم به ذکر است که ما در این برنامه اسپانسر نداشتیم و باید هزینه ها را بسیار مدیریت می کردیم و برخی افراد بر مبنای رفاقتی که با من داشتند در برنامه حضور پیدا کردند».

وی در ادامه درباره اینکه ممکن است در آرای مردمی، مانند جشنواره فیلم فجر تخلفی شود گفت:«ممکن است این قضیه برای ما هم اتفاق بیفتد. به همین دلیل ساز و کار رای گیری را اعلام نمی کنیم و تا به یقین نرسیم که این ساز و کار درست است به سراغ آن نمی رویم. زیرا که ممکن است سایتی را اعلام کنیم که هک شود. اگر احساس کنیم خللی در رای مردم ایجاد خواهد شد آن را حذف می کنیم و ده نفر را برنده اعلام می کنیم و تندیس های یک شکلی به آنها می دهیم».

متن کامل بیانیه هیأت انتخاب «چهره مردمی» سال ۱۴۰۰

ما در طرح چهره‌ ی مردمی ایران شنوای روایت‌ هایی به وسعت ایران از مردمی بودیم که برای مردم این سرزمین از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و ذره‌ ذره از وجودشان را برای ارتقای فرهنگ ایران به ‌کار بستند. از کسانی که جان خود را به ‌خطر می‌ اندازنند تا جان هموطنانشان را نجات دهند تا پزشکان و پرستارانی که در دوران کرونا در مواجهه با خطر از پای ننشستند، از کسانی که خود را وقف کودکان بیمار یا نیازمند می‌ کنند تا کسانی که برای حفاظت از محیط زیست از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌ کنند. کسانی که همگی از جنس ما هستند و گره ‌ای از کار مردم باز می ‌کنند. دوربین بسیاری از رسانه ‌ها به تصاویر این افراد بدهکارند و حالا زمان آن فرا رسیده که دوربین ‌ها را به سمت آن ‌ها بچرخانیم. کار خیر و خدمت به هم ‌نوع قابل ارزش‌گذاری نیست اما ما برای ساده ‌شدن فرایند انتخاب این مسئولیت خطیر را پذیرفتیم. هیات انتخاب برنامه ‌«فرمول یک» با حضور جمعی از فعالین فرهنگ، هنر، ورزش و سیاست پس از بحث و جمع‌ بندی فراوان فعالیت ده نفر از چهره‌ های مردمی را شایسته ‌ی حضور در مرحله‌ی نهایی چهره ‌ی مردمی ایران می ‌داند. من، گلاره عباسی به ‌نمایندگی از افراد حاضر در هیات انتخاب برنامه «فرمول یک» اسامی این ده نفر را به‌ترتیب حروف الفبا برای شما قرائت می‌کنم:

۱. اکبر رجبی: موسس مجموعه «طلوع بی ‌نشان ‌ها» که نزدیک به دو دهه است فعالیت ‌های خیرخواهانه ‌زیادی برای اقشار آسیب‌ دیده از جمله بی خانمان ‌ها انجام داده است. او و همکارانش حامی تخصصی افراد درگیر با معضل اعتیاد و کارتن ‌خواب هستند. آن‌ ها علاوه بر کمک و درمان به بازگرداندن موثر این افراد به ‌جامعه با تاثیر نگرش و یادآوری مسولیت ‌های فردی نسبت به آسیب ‌دیدگان اجتماعی و مسئله بی‌ خانمانی پایگاهی برای حضور آگاهانه افراد جامعه ایجاد کردند.

۲. رقیه رحمانی: زن غیوری از ایران‌ زمین که در جدال مرگ ‌بار با آتش، ۶ روز به دل ارتفاعات نارک زد تا از طبیعت بکر استان کهگیلویه و بویراحمد در برابر زبانه ‌های آتش محافظت کند. او از سال ۹۶ به‌طور جدی با انجمن سبزگامان گچساران همکاری جدی داشته است و در این راستا فعالیت‌ هایی براساس برنامه‌ ریزی ‌های مشخص انجام داده است. به‌طور مثال کاشت نهال در ذخیره‌ گاهی به وسعت چهارده هکتار در امام زاده جعفر شهرستان گچساران یکی از اقدامات گسترده او و همراهانش است. او سال ‌هاست در مهار آتش ‌سوزی ‌ها در ارتفاعات شرکت می‌ کند.

۳. سروش صلواتیان: پسر طبیعت‌ گردی که نزدیک به پنج سال است در حوالی تالاب جازموریان زندگی می‌ کند و برای کودکان این منطقه شناسنامه می ‌گیرد و مدرسه ‌سازی انجام می‌ دهد. او هم ‌چنین فعالیت ‌های خیرخواهانه‌ زیادی در استان‌ های سیستان و بلوچستان و کرمان انجام می‌ دهد. برای مناطق کم‌ برخوردار دستشویی می‌ سازد و به ‌ارتقای بهداشت در این مناطق کمک می کند.

۴. عباس عربی: سردار خون و صلح است. کسی که تا به‌ حال باعث رضایت‌ گیری از صدها خانواده شده است. او تا به‌ حال ۲۵۷ نفر را از چوبه‌ ی دار نجات داده و هم ‌چنین بیش از ۵ هزار درگیری و نزاع قومی و قبیله ‌ای را حل‌ و فصل کرده است. او هرسال برای عروس و دامادهای بی ‌بضاعت در ایام محرم و رمضان جهیزیه تهیه می‌ کند و به حدود ۳۰۰ خانوار بی ‌بضاعت و یتیم مواد غذایی کمک می ‌کند. سازمان صلح جهانی به ‌او دکترای افتخاری اهدا کرده است.

۵. حسنی عفراوی: زن عرب خوزستانی که یک تنه در برابر مشکلات معیشتی در استان خوزستان قد علم کرده است و تا به‌ الان برای بیش از ۸۰۰ نفر در منطقه‌ی هور اشتغال ‌زایی انجام داده است. او پس از از آن‌ که در ۱۴ سالگی به ‌شکل سنتی ازدواج کرد و صاحب یک فرزند بود، طلاق گرفت. او تا ۲۱ سالگی کاملاً بی‌ سواد بود اما ازطریق نهضت سوادآموزی متوجه استعداد خودش شد و درحال حاضر استاد دانشگاه است. او هم ‌چنین پنج جلد کتاب چاپ کرده است و تمرکز اصلی او روی تنش هورالعظیم است.

۶. امید قبادی: پزشک متخصصی که سال ‌هاست تمرکزش را بر روی ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور گذاشته است و آمار اهدای عضو در کشور را چند برابر کرده است. او مسئول آموزش تیم رضایت ‌گیری برای اهدای عضو است. تاکنون بیش از هزار و پانصد رضایت‌ گیری از خانواده‌ ها برای اهدای عضو را در کارنامه ‌اش دارد. او فعالیت ‌اش برای رضایت ‌گیری از خانواده‌ ها را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده است. سال ۱۳۸۴ آمار رضایت اهدای عضو در ایران پنج درصد بود ولی امروزه با تلاش او و سفیران اهدای عضو این آمار به هفتاد درصد رسیده است.

۷. ثریا مطهرنیا: معلم نمونه‌ کردستانی که تمام توانش را وقف دانش ‌آموزان بیمار و بی ‌بضاعت منطقه کرده است و شهرت کارش جهانی شده و حالا نامزد دریافت بهترین معلم دنیاست. نزدیک به سی سال پیش همزمان با ورودش به مدارسی در روستاهای دورافتاده‌ بیجار، با کودکانی روبرو شد که به خاطر فقر با رنجی ناگفتنی دست ‌و پنجه نرم می‌ کردند. او به آموزش اکتفا نکرد و همچون مادری دلسوز، عشق بی‌ کران خود را نثار این دانش‌ آموزان کرد، دانش‌ آموزانی که امروز شمارشان از هزار نفر گذر کرده است.

۸. حسین موسوی: روحانی مسجد شهر واوان که سال‌ هاست در این منطقه به فعالیت ‌های عام ‌المنفعه می ‌پردازد و برای جوانان کارآفرینی می ‌کند. سید حسین موسوی در زمینه‌ های مختلف به ‌خصوص اشتغال ‌زایی برای جوانان به مردم خدمت ‌رسانی کرده است. او همچنین در دوران کرونا با کمک ورزشکاران ملی ‌پوش ۶۰ هزار وعده غذای گرم در ماه رمضان برای محرومان فراهم کرده است. در زمینه فرهنگی در تدوین کتاب و پویش کتاب خوانی فعالیت کرده است. از دیگر فعالیت ‌های او می ‌توان به کاشت چند هزار نهالی زیتون، جمع ‌آوری پسماندهای قابل بازیافت، کمک ‌رسانی در زلزله کرمانشاه، تاسیس فروشگاه خانه‌ی مهر و تولیدات ملی، تاسیس واحد دامداری و پرورش مرغ و بوقلمون در جهت اشتغال ‌زایی و تاسیس باشگاه ورزشی می‌توان اشاره کرد.

۹. نقی میرزایی: نیکوکار قزوینی که سال ‌هاست تمام توان خود را به‌ کار بسته تا خیریه ‌ای به‌ نام بنیان ازدواج را تاسیس کند. او تاکنون برای یازده هزار دختر جهیزیه کامل تهیه کرده که از این بین به سه هزار نفر وام برای کمک هزینه ازدواج داده است.

۱۰. شرمین نادری: نویسنده و تصویرگر حوزه‌ کودک و نوجوان که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به تجهیز کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی می ‌پذیرد. درجهت ادای مسئولیت اجتماعی به تجهیز و ساخت کتابخانه ‌ها و مدارس در سیستان و بلوچستان کمک می‌ و جهت کمک به توسعه روستایی و همراهی با فروش محصولات روستایی قصه‌ های روستایی می ‌نویسد و می‌ خواند. در ضمن مجموعه ‌ای شش ‌جلدی از کتاب ‌های تاریخی برای کودک و نوجوان در نشر هوپا و «کتاب مرگامرگی» را در نشر بان در انتظار چاپ دارد.

 

مرتبط ها