کد خبر: 70078

کسب اطلاع «فرهیختگان» از مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای؛ تعیین‌تکلیف مساله تضمین‌ها و بلاتکلیفی پرونده PMD

باز ماندن پرونده ایران در این رابطه در آینده می‌تواند منافع کشورمان از احیای برجام را به حداقل برساند، زیرا این احتمال می‌رود که با مفتوح ماندن این پروندها ذیل pmd فرصت برای ایجاد فشار علیه ایران و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای به طرق دیگر فراهم شود.

طی روزهای گذشته منابع خبری از تعیین‌تکلیف مساله تضمین‌ها و بلاتکلیفی پرونده PMD می‌گویند. آن‌گونه که خبرنگار «فرهیختگان» کسب اطلاع کرده است، گویا در آخرین دور از مذاکرات وین کشورهای غربی پذیرفته‌اند تضمین بدهند در صورت رسیدن به توافق، سانتریفیوژهای نسل جدید به جای نابودی کامل، زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران پلمب شوند. این مساله اگرچه تامین‌کننده اهداف ایران از «تضمین عینی» به‌طور کامل نیست اما تا حد قابل‌توجهی می‌تواند برخی از نگرانی‌های کشورمان را برطرف کند زیرا درصورت رسیدن به توافق اگر در آینده آمریکا مانند تجربه 2018 با بدعهدی از بار تعهدات خود شانه خالی کرد، ایران می‌تواند بلافاصله پلمب سانتریفیوژهای نسل جدید خود را شکسته و در کمترین زمان ممکن به سطح کنونی در غنی‌سازی اورانیوم برسد. اما درمورد مسائل پادمانی آن‌گونه که «فرهیختگان»کسب اطلاع کرده است هنوز اختلافات میان ایران و طرف‌های غربی برطرف نشده است، مسائل پادمانی مربوط می‌شود به اتهامات رژیم‌صهیونیستی و طرف‌های غربی به ایران مبنی‌بر انجام فعالیت مخفی هسته‌ای در اطراف تهران و اصفهان.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان اظهار داشت، باز ماندن پرونده ایران در این رابطه در آینده می‌تواند منافع کشورمان از احیای برجام را به حداقل برساند، زیرا این احتمال می‌رود که با مفتوح ماندن این پروندها ذیل pmd فرصت برای ایجاد فشار علیه ایران و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای به طرق دیگر فراهم شود. به همین دلیل تا زمانی که به‌طور کامل طرف‌های غربی و آژانس بین‌الملل انرژی اتمی حاضر به مختومه کردن این پرونده‌ها نشده‌اند پذیرش توافق از سوی ایران امری منطقی به نظر نمی‌رسد.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
مذاکرات در مرحله پایانی و در انتظار تصمیم مقامات ارشد طرفین است (لینک)
 
سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
برای رسیدن به برجام باید پرونده pmd بسته شود (لینک)
 
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
اصرار غرب بر pmd مذاکرات را به تعویق می‌اندازد (لینک)

مرتبط ها