کد خبر: 69949

مدیرگروه پژوهشی الکترومکانیک:

گره معضل صادرات خدمات فنی‌ومهندسی، نبود مدیریت درست است

«به‌صورت کلی، عمده معضلات در بحث‌های مدیریتی است، یعنی مدیریتی که بتواند نیازهای این حوزه را به صاحبان دانش مرتبط کند در کشور کم داریم و این مورد خلأ مهمی است. به نظر می‌رسد علی‌رغم وجود نیاز حوزه فنی‌ومهندسی و داشتن کارشناس و فارغ‌التحصیل این رشته‌ها، اما همچنان نیازها باقی مانده‌اند و کارشناسان و فارغ‌التحصیلان نیز بیکار هستند. عمده معضلات و گره آنها را در بحث‌های مدیریتی می‌توان خلاصه کرد.

 علیرضا غلامی، فردی که زمانی مدرس دانشگاه بود و حالا مدیرگروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم‌و‌صنعت است، هم درباره وضعیت ایران در حوزه صادرات خدمات این حوزه گفت: «به‌صورت کلی، عمده معضلات در بحث‌های مدیریتی است، یعنی مدیریتی که بتواند نیازهای این حوزه را به صاحبان دانش مرتبط کند در کشور کم داریم و این مورد خلأ مهمی است. به نظر می‌رسد علی‌رغم وجود نیاز حوزه فنی‌ومهندسی و داشتن کارشناس و فارغ‌التحصیل این رشته‌ها، اما همچنان نیازها باقی مانده‌اند و کارشناسان و فارغ‌التحصیلان نیز بیکار هستند. عمده معضلات و گره آنها را در بحث‌های مدیریتی می‌توان خلاصه کرد.»  او به مهارت فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی‌ومهندسی اشاره کرد و افزود: «داشتن این مهارت که مستقیم وارد بازار کار شوند، مستلزم داشتن تجربه بیشتری است. آموزش دانشگاه‌ها در این زمینه باید بهتر شده و توسعه پیدا کند؛ اما به‌هرحال باید بستری را آماده کنیم تا فارغ‌التحصیل بتواند در زمان معقولی در بستر صنعت کسب تجربه کرده و بعد به‌صورت رسمی مشغول کار شود. در رشته‌های پزشکی در ایران این مورد بیشتر رعایت می‌شود، وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند برای کار نسبت به عرصه صنعت و دانشجویان مهندسی آماده‌تر هستند. به نظر می‌رسد می‌توان اصلاحاتی در این موضوع و در رویه دانشگاه‌ها صورت داد تا خروجی دانشگاه‌ها آماده‌تر و کارآمدتر برای صنعت باشد.»

غلامی درباره تاثیر حضور خدمات فنی‌ومهندسی ایران در کشورهای همسایه گفت: «قطعا این مهم می‌تواند اتفاق مثبتی را به‌همراه بیاورد، به‌هرحال بازار کار گسترده‌ای، با نیازهای زیاد وجود دارد، اما ضعف مدیریتی که ذکر شد، در اینجا خود را بیشتر نشان خواهد داد، زیرا با توجه به اینکه کشور بیگانه است، بسیاری از قوانین و احکام متفاوت است و تحت کنترل ما نیست، نیاز به مدیریت قوی‌تر و منسجم‌تر دارد. این مدیریت باید کارآمدتر باشد تا بتواند بازارها را تا حد نیاز و امکان جذب کند.»

او خاطرنشان کرد: «مدیریت حضور مهندسان ایرانی در خارج از کشور بیشتر در حوزه مربوط به وزارت علوم، وزارت صمت، معاونت علمی‌وفناوری و... است؛ هرچند رسیدن به سطح قابل‌قبول در این حوزه زمان‌بر است، باید زمان‌بندی درستی داشته باشیم تا بتوانیم گام‌ها را براساس این جلو ببریم. از سوی دیگر اگر این اتفاق بیفتد امکان تبادل فناوری هم فراهم خواهد شد. به‌عبارت دیگر هر اندازه که بتوانیم با زمینه‌های مربوط به فناوری در کشورهای مختلف تبادل داشته باشیم، در به بلوغ رسیدن سطح فناوری کشور کمک‌کننده خواهد بود.»

مرتبط ها