کد خبر: 69638

احمد عابدزاده:

مطالبه‌گری یکی از ارکان تحقق جهاد تبیین است

دشمن درحال حاضر از هر طریق می‌کوشد که مردم را با سیاه‌نمایی وضعیت کنونی از زندگی ناامید کند، اما ذهن مطالبه‌گر فریب این حیله را نخورده و با مطالبه‌گری از مسئولان و نهادها و پس از آن با تبیین حقایق برای مردم این مکر دشمن را به خودش بازمی‌گرداند.

احمد عابدزاده، مسئول بسیج دانشگاه خوارزمی: درحال حاضر جنگ بی‌امانی وجود دارد، جنگی بین اسلام و کفر، حق و باطل، بین روایت درست و حقیقت؛ از این رو می‌توان گفت یکی از بحث‌هایی که فریضه واجب است، جهاد تبیین است. به خاطر داریم که رهبر انقلاب سال‌ها پیش مساله جنگ نرم را مطرح فرمودند. جنگ دیگر، جنگ نظامی نیست و نخواهد بود. طبیعتا جنگیدن در این عرصه، نیازمند سلاحی است که ایشان از آن به‌عنوان جهاد تبیین، یاد کردند. اما درباره بحث مطالبه‌گری که چند سالی می‌شود به مساله روز جامعه به‌ویژه دانشجویان تبدیل شده، این سوال پیش می‌آید که آیا بحث مطالبه‌گری با جهاد تبیین تزاحمی دارد. یعنی فردی به‌عنوان مثال یک دانشجو و خبرنگار مطالبه‌گر در عرصه سیاسی دیگر نمی‌تواند به مساله جهاد تبیین بپردازد، در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر. اتفاقا یکی از اصل‌های جهاد تبیین، مطالبه‌گری است. جامعه‌ای که در آن فرد مطالبه‌گری نداشته باشد، دغدغه‌ای نسب به کشور و اسلام نداشته باشد، چگونه می‌تواند جهاد تبیین کند. چون اساسا این فرد به اینکه دیگران به چه چیزی فکر کرده و چگونه عمل کنند، بهایی نمی‌دهد که بخواهد دست به تبیین مسائل بزند. تبیین حقایق و تبیین دستاوردهای انقلاب که دشمن سعی در ناچیز جلوه دادن آن دارد، نیازمند ذهنی مطالبه‌گر است. دشمن درحال حاضر از هر طریق می‌کوشد که مردم را با سیاه‌نمایی وضعیت کنونی از زندگی ناامید کند، اما ذهن مطالبه‌گر فریب این حیله را نخورده و با مطالبه‌گری از مسئولان و نهادها و پس از آن با تبیین حقایق برای مردم این مکر دشمن را به خودش بازمی‌گرداند.

اصلا اگر دقت کنیم خواهیم یافت که خود مساله مطالبه‌گری یکی از جلوه‌های جهاد تبیین است؛ چراکه وقتی مردم بینند فرد عادی که از خودشان است، ولی مطالبه‌گر است، حقیقت را پرسش کرده و در همین بحث مطالبه‌گری‌اش مجاهدت داشته و در آخر نیز نتیجه می‌گیرد برایشان تبیین می‌شود که حقایق کاملا دور از آن مطالبی است که دشمن مطرح می‌کند. مطالبه‌گری عین جهاد تبیین است حتی اگر گاهی به نقد وضعیت موجود بینجامد باز هم کارساز است چراکه برای مردم تبیین می‌شود که همه از جنس یکدیگر هستند و حکومت جمهوری اسلامی به دور از یکی از آرمان‌های خود یعنی حکومت مردم بر مردم نیست. یکی دیگر از جلوه‌های مطالبه‌گر در عرصه جهاد تبیین روشن شدن یا همان تبیین شدن کاستی‌ها و نقض‌های موجود در کشور است. اگر مطالبه‌گری نباشد چطور می‌توان به نقض‌هایی که درحال حاضر در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، پی ببرد؟ نقض‌هایی که گاهی دشمن هم در به وجود آمدن آن و هم در سیاه‌نمایی نسبت به آن نقش بسزایی دارد.

فرد مطالبه‌گر چون نمی‌خواهد صدایش و قلمش از رسانه معاند نشر پیدا کند و همچنین به دنبال حل مشکل است، دست به جهاد تبیین برای همسو کردن مردم در راستای حل نقض به وجود آمده می‌زند. اصلا اگر قرار بود این دو فریضه تزاحمی برای یکدیگر ایجاد کنند که رهبری در دیدار دانشجویی سال 92 بحث مطالبه‌گری برای نظارت بر قوه قضائیه را مطرح نمی‌کردند. مطالبه‌گری همچون جهاد تبیین نیازمند مجاهدت است.

مرتبط ها