کد خبر: 69597

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در لبنان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مقاومت لبنان امروز به مرحله تحمیل اراده خود به دشمن رسیده است

سیدحسن نصرالله مبارزات جهادی را از ابتدا چه مستقیم و چه غیرمستقیم هدایت می‌کرد و همواره حضور شهید عماد مغنیه را به‌عنوان مشاوری امین در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و جهادی کنار خود می‌دید. درنتیجه مجاهدت‌های سیدحسن نصرالله و نقش موثر شهید مغنیه بود که صهیونیست‌ها مجبور شدند در سال 2000 از خاک لبنان خارج شوند.

به‌مناسبت فرارسیدن سالروز انتخاب سیدحسن نصرالله به‌عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان بعد از ترور شهید سیدعباس موسوی دبیرکل وقت این حزب، گفت‌وگویی با احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان داشته‌ایم که در ادامه متن آن را می‌خوانید.

برجسته‌ترین ویژگی‌های شخصیتی دبیرکلی همچون سیدحسن نصرالله که باعث شده است حزب‌الله لبنان بعد از غلبه بر چالش‌های سخت در جایگاه قدرتمند فعلی قرار بگیرد، چیست؟

سیدحسن نصرالله، فردی با سابقه تشکیلاتی است. قبل از پیروزی انقلاب ایشان در جنبش امل و در جنوب لبنان تحت‌تعلیم شهید چمران قرار داشت و ازجمله کسانی بود که مستقیما توسط ایشان آموزش تشکیلاتی و نظامی دید. سیدحسن نصرالله تمام مراحل پذیرش مسئولیت در حزب‌الله را در چهارچوب تشکیلات طی کرده است و درنتیجه، فردی بسیار تشکیلاتی و منضبط است. علاوه‌براینکه ایشان روحانی و فردی است که در لباس علم است. از ابتدای مبارزاتی که در پیش‌ گرفته، در قالب تشکیلات رشد کرده است. ایشان از اعضای حلقه اولیه و داخلی جنبش امل بود که تصمیم گرفت از آن جنبش بیرون آمده و هسته اولیه مقاومت را تشکیل دهد. ایشان، قبل از اینکه دبیرکل شود، مسئول امور اجرایی حزب‌الله و قبل‌تر از آن، مسئول بیروت بود و در هر کجا که کاری برعهده می‌گرفت با توجه به این روحیه تشکیلاتی بسیار قوی و منظم آن را جلو می‌برد. سیدعباس موسوی که نصرالله ایشان را استاد خود می‌دانست، در شرایطی شهید شد و زمام امور در دست سیدحسن نصرالله قرار گرفت که لبنان با شرایط سختی روبه‌رو بود. حزب‌الله تازه از درگیری‌های داخلی لبنان بیرون آمده بود و هنوز فرصتی برای ترمیم تبعات جنگ‌های داخلی لبنان پیش نیامده بود. سیدحسن نصرالله از یک طرف باید ساختارهای آسیب‌دیده را ترمیم و از طرف دیگر مخاطرات داخلی و خارجی علیه حزب‌الله را مدیریت می‌کرد.

سیدحسن نصرالله در این مقطع کار بزرگی کرد و آن اولویت قراردادن حل مشکلات داخلی و غلبه بر آنها با وجود تهدیدات خارجی بود. با پرداختن به مقابله با تهدیدات خارجی بود که شهید عماد مغنیه در ساختارسازی و مدیریت مباحث میدانی به کمک سیدحسن نصرالله آمد. نکته قابل‌توجه درکنار این حوزه‌ها، مدیریت دیپلماسی عمومی توسط سیدحسن نصرالله است که از این طریق موفق شد حزب‌الله را وارد فاز جدیدی کند.

در این مسیر، درکنار رهبری سیدحسن نصرالله چه عواملی موجب می‌شد حزب‌الله لبنان بر چالش‌های گوناگون با موفقیت عبور کند؟

سیدحسن نصرالله مبارزات جهادی را از ابتدا چه مستقیم و چه غیرمستقیم هدایت می‌کرد و همواره حضور شهید عماد مغنیه را به‌عنوان مشاوری امین در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و جهادی کنار خود می‌دید. درنتیجه مجاهدت‌های سیدحسن نصرالله و نقش موثر شهید مغنیه بود که صهیونیست‌ها مجبور شدند در سال 2000 از خاک لبنان خارج شوند. نقطه‌عطف این مبارزات سال 2006 و جنگ 33روزه بود. عملکرد نیروهای جهادی حزب‌الله در حدی بود که باعث شد رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار مجبور شود آتش‌بس را امضا کند. اینها همه به دلیل قدرت رهبری حزب‌الله و اقدامات پیروزمندانه سیدحسن نصرالله بود.

در آن جنگ سیدحسن نصرالله در چند جنبه سیاسی، نظامی و روانی عمل می‌کرد. در حوزه سیاسی مشغول مذاکره با طرف‌های مختلف موثر در صحنه اعم از واسطه‌های عربی و شخصیت‌های سیاسی لبنان و استفاده از ظرفیت آنان بود، در عرصه نظامی و روانی هم بسیار دقیق عمل کرد. مثلا در آن زمان حزب‌الله دارای موشک‌های کاتیوشا بود که بسیار ابتدایی به‌نظر می‌رسد اما حزب‌الله موفق ‌شد آنها را در حجم بالا به اهداف برساند. مهم‌تر از این کار، اقدام روانی سیدحسن نصرالله بود که اعلام می‌کرد در چه روزی چه هدفی را خواهد زد که به‌نوعی تهدید محسوب می‌شد که اگر می‌توانید جلوی این حملات از قبل اعلام‌شده را بگیرید. حملات به ‌هدف هم اصابت می‌کرد و در این‌باره کاری از رژیم صهیونیستی ساخته نبود.

نحوه مدیریت سیدحسن به‌گونه‌ای بود که حزب‌الله نه‌تنها در عرصه نظامی، بلکه در عرصه روانی هم پیروز شد و رژیم صهیونیستی برای اولین‌بار احساس کرد در آسمان و زمین ناامن است. به‌عبارتی زمین‌گیر کردن رژیم صهیونیستی با توجه به دیدی که از ارتش آن، میان کشورهای عربی وجود داشت کار آسانی نبود اما به دست حزب‌الله لبنان رقم خورد. ازجمله دیگر اقدامات درخشان سیدحسن نصرالله می‌توان به مقابله با تروریست‌های تکفیری پرداخت. در واقع رژیم صهیونیستی می‌خواست تروریست‌ها بعد از تصرف سوریه به لبنان سرازیر شوند و راه را برای اشغال نظامی لبنان توسط رژیم صهیونیستی هموار کنند که در اینجا هم باز با تدبیر نصرالله این نقشه آنها معکوس شد و به ‌سرعت تکفیری‌ها نابود شدند. بنابراین حزب‌الله لبنان یک سازمان است که متشکل از ساختارهایی‌ است. شهید قاسم سلیمانی این ساختارها را به‌صورت زنجیره‌وار به یکدیگر متصل کرد و فرماندهی این ساختارها با سیدحسن نصرالله است. مقاومت امروزه با فرماندهی سیدحسن نصرالله به‌جایی رسیده که اراده خود را به دشمن تحمیل می‌کند و این دستاورد بزرگی است که سیدحسن درکنار فرماندهان شهید به آن دست یافته ‌است. حزب‌الله لبنان اکنون یکی از مجهزترین سازمان‌ها به موشک‌های دفاعی و هوایی است که معادلات قدرت را به‌هم ریخته است.

مرتبط ها