کد خبر: 69311

نگاهی به پرکارت‌ترین دیدارهای فوتبال به بهانه فولاد-پرسپولیس

سوپرجام ایران درکنار خشن‌ترین‌های تاریخ

در فوتبال دنیا یکی از مشهورترین دیدارهایی که با تعداد بسیار زیادی کارت زرد و قرمز همراه بود به جام‌جهانی2006 آلمان برمی‌گردد که دو تیم پرتغال و هلند در دیداری بسیار خشن و پربرخورد در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف هم رفتند.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: داوران فوتبال معمولا در آخرین بازی رسمی خود و حتی در دیدارهای آخر پیش از خداحافظی تلاش می‌کنند کمتر دچار حاشیه و جنجال شوند و با حداقل واکنش منفی در رسانه‌ها و بین هواداران و با خاطره‌ای خوش با دنیای داوری وداع کنند؛ اما برای محمدرضا اکبریان این اتفاق کاملا برعکس رخ داد و او یکی از پرکارت‌ترین دیدارهای سال‌های اخیر فوتبال ایران را سوت زد که کم حاشیه نداشت. نه‌تنها بازیکنان بلکه کادرفنی دو تیم نیز از کارت‌های زرد و قرمز این داور کرجی در امان نبودند و او تلاش کرد دیدار سوپرجام را که چندان هم خشن و درگیرانه نبود به این طریق مدیریت کند که درنهایت حاصل آن دادن 15کارت بود. او با اخراج مهدی شیری و حمید بوحمدان از دو تیم و همچنین کارت‌های قرمزی که به مطهری و هاشمی‌نسب، دو عضو کادرفنی دو تیم داد تلاش داشت این دیدار حساس را مدیریت کند اما تا دقایق پایانی مسابقه همچنان دست به جیب به‌سراغ بازیکنان و نیمکت‌نشینان خاطی می‌رفت تا روز پایانی قضاوت رسمی‌اش در فوتبال چندان کم حاشیه نباشد.

جالب اینجاست که درطول نیم‌فصل اول پرسپولیس با دریافت 28کارت زرد و 3کارت قرمز کمترین آمار را بین تمامی تیم‌ها در این زمینه داشت و به‌نوعی بااخلاق‌ترین تیم محسوب می‌شود. آنها در این مسابقه اگرچه کمتر از حریف کارت زرد دریافت کردند اما درمجموع آمار خوبی در این زمینه از خود به‌جای نگذاشتند. البته فولاد برخلاف رقیب خود یکی از خشن‌ترین تیم‌های نیم‌فصل نخست بود و با 44کارت زرد و 3کارت قرمز در رتبه دوازدهم جدول پرکارت‌ترین تیم‌ها قرار گرفته است. البته از این تعداد کارتی که دو تیم دریافت کرده‌اند کادرفنی قرمزها 7کارت زرد و یک قرمز و کادرفنی فولاد 5کارت زرد و دو قرمز دریافت کردند که در این بخش نکونام و دستیارانش آمار بهتری در این زمینه دارند.

 خشن‌ترین‌های دنیا

در فوتبال دنیا یکی از مشهورترین دیدارهایی که با تعداد بسیار زیادی کارت زرد و قرمز همراه بود به جام‌جهانی2006 آلمان برمی‌گردد که دو تیم پرتغال و هلند در دیداری بسیار خشن و پربرخورد در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف هم رفتند. والنتین ایوانوف، داور مشهور روس در این مسابقه برای کنترل شرایط بازی مجبور شد 16کارت زرد و 4کارت قرمز به بازیکنان دو تیم بدهد و البته در آن زمان هنوز قانونی برای کارت دادن به نیمکت‌نشینان دو تیم وجود نداشت که شاید درصورت وجود آن تعداد کارت‌های این مسابقه به‌مراتب بیشتر می‌شد. بولهروز و فن‌برونکهورست از هلند و دکو و کاستینیو از پرتغال از زمین اخراج شدند اما خشونت‌های این بازی تا آخرین دقیقه ادامه داشت و ایوانوف با وجود این سختگیری‌ها بازهم در کنترل بازی ناموفق بود.

در لیگ برتر انگلیس بیشترین کارت در یک مسابقه مربوط به سه دیدار مختلف است که داوران 12بار بازیکنان دو تیم را جریمه کردند. دیدارهای چلسی-لیدز(1998)، ولورهمپتون-نیوکاسل(2010) و تاتنهام-چلسی(2016) سه بازی پرکارت تاریخ این مسابقات هستند که در دو مورد آنها چلسی نقش مهمی داشته است.

در لالیگا اما خشن‌ترین دیدار مربوط به رویارویی والنسیا و سویا در سال2009 است که داور مسابقه مجموعا 15کارت زرد و قرمز به بازیکنان دو تیم داد تا رکوردی تاریخی در این زمینه خلق شود. در این دیدار که در زمین والنسیا برگزار شد و با برتری 3 بر یک این تیم نیز همراه بود، آدریانو از سویا کارت قرمز گرفت. در این رقابت‌ها البته کارت‌های زیاد در یک مسابقه کم‌سابقه نیست، چراکه در دو مسابقه بارسا-اسپانیول در سال2008 و گرانادا-لوانته در سال2013 دو تیم 14کارت گرفتند و در 5بازی دیگر تاریخ این لیگ نیز داوران 13بار از کارت‌های خود استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد دیدارهای پربرخورد در این رقابت‌ها زیاد بوده و البته بخشی از آن نیز شاید به سختگیری بیشتر داوران این کشور برمی‌گردد.

در فوتبال آلمان اما به‌نسبت دو لیگ قبلی رکورد پایین‌تری را شاهد هستیم و بیشترین آمار در این زمینه به دو مسابقه با 11کارت برمی‌گردد که نشان می‌دهد ژرمن‌ها کمتر دیدارهای جنجالی و پرحاشیه داشته‌اند. یکی از این دو مسابقه حدود یک‌سال پیش و در اواخر سال2020 بین دو تیم شالکه و آرمینیابیلفلد برگزار شد که بیلفلد این بازی را با یک گل برد. بازی سال2014 برانشوایگ و هامبورگ نیز با آماری مشابه در زمینه کارت‌های زرد همراه بود که درنهایت برانشوایگ در آن زمان با نمایش خوب دنیل داوری درون دروازه تیمش با نتیجه 4 بر 2 به برتری رسید.

نکته جالب اینکه رکوردهای ایتالیایی‌ها در زمینه بیشترین کارت در یک فصل و به فاصله حدود یک‌ماه اتفاق افتاد و البته رمی‌ها در آن فصل یک پای این دیدارها بودند. ابتدا بازی لیورنو با رم در اواخر فصل 12کارت زرد داشت که سهم هرکدام از دو تیم 6کارت بود. درنهایت بازی دو تیم نیز 3-3 مساوی شد و این بازی پربرخورد برنده نداشت. یک‌ماه بعد رمی‌ها این‌بار در دربی پایتخت رودرروی لاتزیو قرار گرفتند و بازهم دیداری پرکارت را برگزار کردند. رمی‌ها در این دیدار حساس با دریافت 7کارت زرد، خشن‌تر از همشهری خود بودند و به لطف کارت قرمزی که ادسما در آخرین دقایق بازی گرفت توانستند 2 بر یک بازی را به‌سود خود به پایان برسانند.

در لیگ فرانسه هم خشن‌ترین بازی تاریخ مسابقات 17کارت زرد و قرمز به‌دنبال داشته است. در سال2020 دو تیم پاری‌سن‌ژرمن و مارسی در پارک‌دو‌پرنس رودرروی هم قرار گرفتند که درنهایت این مارسی بود که با یک‌گل در این دیدار پربرخورد و جنجالی به پیروزی رسید. 14کارت زرد که دو مورد آن به قرمز تبدیل شد و سه کارت قرمز مستقیم که نیمار هم از آن بی‌بهره نماند، این بازی را در تاریخ لیگ این کشور جاودانه کرد.

مرتبط ها