کد خبر: 69258

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

فوریت طرح شفافیت می‌تواند تصویب شود

هنوز دوشوری‌شدن طرح شفافیت در صحن علنی مجلس به رای گذاشته نشده است، که نوبتش جلو بیفتد. قبلا کمیسیون مربوطه اصلاحاتی را انجام داده است و الان نامه‌ای که امضا کردیم برای برگشتن طرح شفافیت روی صحن است. این نامه برای این است که طرح شفافیت زودتر برای رای‌گیری در صحن مجلس بیاید.

حدود دو هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جمع‌آوری امضا برای دوشوری شدن طرح شفافیت را کلید زدند. پیش از این، کلیات طرح شفافیت در بهمن‌ماه پارسال در صحن علنی مجلس رد شده بود و پس از آن در دست اصلاح قرار گرفت. با این شرایط آخرین نسخه‌ اصلاحی طرح شفافیت، مهرماه 1400 منتشر شد. در این بین آنچه جای نگرانی دارد این است که حتی اگر طرح شفافیت به‌صورت دوشوری در دستورکار مجلس قرار بگیرد، ممکن است اصلاحاتی که مدنظر نمایندگان است زمان‌بر باشد و طرح شفافیت تا پایان مجلس یازدهم به تصویب نرسد. پیرامون همین مساله با محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس که یکی از امضاکنندگان این نامه است، به گفت‌وگو پرداختم. جوکار با تاکید بر اینکه اگر دوشوری‌شدن طرح شفافیت تصویب شود، خیلی سریع می‌شود دو‌فوریتی آن را تصویب کرد، گفت: «اگر 50 نماینده فوریت آن را امضا کنند، طرح شفافیت در دستورکار صحن قرار می‌گیرد و می‌تواند سریع تصویب ‌شود.» در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

شما یکی از امضا‌کنندگان نامه برای دوشوری شدن طرح شفافیت هستید. قبل از اینکه این نامه مطرح شود، در چه نوبتی بنا بود طرح شفافیت بررسی شود؟ و باز هم بنا است اصلاحاتی روی این طرح صورت بگیرد که شما درخواست دوشوری شدنش را دارید؟

هنوز دوشوری‌شدن طرح شفافیت در صحن علنی مجلس به رای گذاشته نشده است، که نوبتش جلو بیفتد. قبلا کمیسیون مربوطه اصلاحاتی را انجام داده است و الان نامه‌ای که امضا کردیم برای برگشتن طرح شفافیت روی صحن است. این نامه برای این است که طرح شفافیت زودتر برای رای‌گیری در صحن مجلس بیاید.

گفتید اصلاحات انجام شده است، با این وجود اگر اصلاحات لازم انجام شده است، چه نیازی به این بود که به‌صورت دوشوری بررسی شود؟ چون همان‌طور که می‌دانید با دوشوری شدن طرحی، آن طرح در دو نوبت به‌صورت کلیات و جزئیات رای‌گیری می‌شود.

بله، همین‌طور است که شما می‌فرمایید. باید ابتدا دو‌شوری‌شدن طرح شفافیت در صحن تصویب بشود. سپس کلیات طرح در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود و اگر تصویب بشود، چون دوشوری است به کمیسیون مربوطه برمی‌گردد تا مجددا اصلاح شود.

آخرین نسخه اصلاح‌شده‌ این طرح در ابتدای مهر‌ماه رونمایی شد، به‌نظرتان روی این آخرین نسخه‌ اصلاح‌شده‌، نمایندگان اتفاق‌نظر دارند یا هنوز بر سر یک‌سری از مفادش اختلاف‌نظرهایی وجود دارد؟

آن چیزی که من در‌مجموع نمایندگان دیدم، روی طرح شفافیت اتفاق‌نظر وجود دارد و مشکلی از این جهت وجود ندارد. به‌طوری که نظر همه‌ نمایندگان را ان‌شاءالله بتواند جلب کند.

چه زمانی تصمیم گرفتید که این نامه زده شود؟ چون کمتر از یک‌سوم از نمایندگان مجلس یعنی فقط 66 نفر آن را امضا کرده‌اند، این تعداد یعنی اقبال نمایندگان به دوشوری‌شدن کم است یا کلا با طرح شفافیت موافق نیستند؟

حدودا دو هفته است که این نامه در‌حال امضا شدن است. در پاسخ به بخش دوم سوال‌تان هم باید بگویم که نامه باز است و هنوز نمایندگان در‌حال امضای آن هستند. پس از این جهت مشکلی وجود ندارد.

به‌عنوان سوال آخر، فرض کنید الان دوشوری شدن طرح شفافیت تصویب شد، سپس کلیات این طرح در مجلس رای آورد. با این شرایط اگر قرار باشد، مجددا اصلاحاتی روی طرح شفافیت انجام شود، این اصلاحات قطعا زمان‌بر است و اینکه چه زمانی دوباره جزئیات طرح به رای گذاشته شود، مشخص نیست و احتمال دارد نوبت رای‌گیری این طرح به سال آخر مجلس ختم شود و کلا تصویب طرح شفافیت منتفی شود، نمایندگان برای زمان‌بندی این طرح تدبیری کرده‌اند؟ چون این طرح از اهمیت بسیار بالایی در افکار عمومی برخوردار است.

اگر دوشوری شدن طرح شفافیت تصویب شود، خیلی سریع می شود دو فوریتی آن را تصویب کرد. به‌طوری که اگر 50 نماینده فوریت آن را امضا کنند، در دستور کار صحن قرار می‌گیرد و می تواند سریع تصویب ‌شود.

مرتبط ها