کد خبر: 69227

مریم رحمانی:

موقعیت عاشقانه مهدی

موقعیت مهدی در پرداختن به زندگی شخصی شهید باکری علاوه‌بر سایر ابعاد شخصیتی و کاری‌اش موفق بوده و نمایش واقعیت را فدای سلیقه نکرده و تصاویر را درست همانطور که بوده چیده است و نمایش می‌دهد.

مریم رحمانی: فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر از‌ فیلم‌های نمایش داده شده روز پنجم جشنواره فیلم فجر بود. اثری حول محور شخصیت خانوادگی و نظامی شهیدمهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا که حضور این فرمانده را در عملیات بدر و خیبر به‌تصویر کشیده است، البته از زاویه‌ای متفاوت. عنصر عشق و نمایش آن در موقعیت‌های مختلف وجه تمایز این فیلم نسبت به سایر آثار در ژانر مشابه است. نمایش یک فرمانده مقتدر عاشق تصویری است که در این فیلم به‌درستی ساخته‌وپرداخته شده است و بیننده را درطول فیلم با خود همراه می‌کند. حجازی‌فر که خود نقش باکری را بازی می‌کند، گریم دقیقی دارد که همین باعث نزدیکی اثر به وجه مستندگونه کار شده و همچنین صحنه‌های جنگ در خدمت روایت قصه است و صرفا توپ، تانک، خاکریز و رزمنده در سطح نمی‌بینیم و هر عنصری به‌درستی به‌کار گرفته شده است.

موقعیت مهدی در پرداختن به زندگی شخصی شهید باکری علاوه‌بر سایر ابعاد شخصیتی و کاری‌اش موفق بوده و نمایش واقعیت را فدای سلیقه نکرده و تصاویر را درست همانطور که بوده چیده است و نمایش می‌دهد.

صحنه خواستگاری شهید باکری از صفیه مدرس همسرش که نقش آن را ژیلا شاهی بازی کرده، یکی از این صحنه‌هاست و زاویه نشستن دو شخصیت درست عین واقعیت آن دوران و بدون اغراق چیده شده و فضای دهه ۶۰ را دقیق به‌تصویر کشیده و این دقیقا ویژگی پایبندی به واقعیت فیلم است. همچنین دقت به جزئیات که در چیدمان‌های صحنه شهر و تابلونوشته‌های تبریک شهادت دیده می‌شود. صحبت کردن بازیگران به زبان ترکی هم از دیگر تمایزهای این اثر است که کارگردان در توضیح استفاده از زبان ترکی در قریب‌به‌اتفاق رزمنده‌های گردان عاشورا آذری بودن ایشان را عنوان می‌کند و انصافا لهجه‌ها توسط بازیگران به‌درستی درآمده و از این بابت هم نقصی در کار دیده نمی‌شود و انتخاب خلاقانه حجازی‌فر برای نقش حمید باکری برادر کوچک شهید مهدی باکری نیز همینطور.

موقعیت مهدی دو کفه ترازوی عشق و منطق را در شخصیت باکری مساوی نگه داشته است و در صحنه‌های پایانی اوج نمایش این عشق نهادینه‌شده در روح مهدی را به‌تصویر می‌کشد.

هادی حجازی‌فر پیش‌تر در مقام بازیگر و نویسنده در آثار سینمایی با موضوعات مختلف ازجمله دفاع مقدس حضور داشته و برای تجربه کارگردانی این فیلم را انتخاب کرده است.

سرمایه‌گذار فیلم سینمایی موقعیت مهدی سیما فیلم است که سال‌ها پیش با ساخت آثاری مثل «سفر به چزابه»، «لیلی با من است» و «مهمان مامان» و... هم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.

مرتبط ها