کد خبر: 69192

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هدف اصلاح‌طلبان حفظ حیات سیاسی خودشان است

اصلاح‌طلبان به‌هرحال هیچ‌گاه تمایل ندارند از قدرت کنار بکشند. همواره تلاش دارند تا به قدرت بازگردند؛ چراکه عدم‌حضور جریانات سیاسی در قدرت، مساوی با مرگ آن جریان است. بنابراین به‌طور طبیعی به این سمت سوق پیدا می‌کنند تا حیات سیاسی خود را حفظ کنند.

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، به تشریح چرایی تلاش اصلاح‌طلبان حامی روحانی برای زیرسوال بردن اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم پرداخت. ایمانی در ابتدا با اشاره به تمایل دائمی جریان اصلاح‌طلب برای ماندن در عرصه قدرت گفت: «اصلاح‌طلبان به‌هرحال هیچ‌گاه تمایل ندارند از قدرت کنار بکشند. همواره تلاش دارند تا به قدرت بازگردند؛ چراکه عدم‌حضور جریانات سیاسی در قدرت، مساوی با مرگ آن جریان است. بنابراین به‌طور طبیعی به این سمت سوق پیدا می‌کنند تا حیات سیاسی خود را حفظ کنند.» این تحلیلگر مسائل سیاسی، اینگونه ادامه داد: «با وجود پارادوکسی که سال‌هاست اصلاح‌طلبان درباره عدم‌اعتقاد بخش‌های موثری از این جریان به نظام سیاسی موجود در کشور با آن مواجهند، این پرسش به‌وجود می‌آید که آنها، با چه هدفی قصد بازگشت به قدرت را دنبال می‌کنند. این مساله، هنوز حل نشده است. با وجود این، تلاش آنان برای حضور دوباره در قدرت با هدف جلوگیری از نابودی این جریان سیاسی است.»

ایمانی در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح‌طلبان با وجود گذشت چیزی کمتر از 6 ماه از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، این رویکرد تخریبی را آغاز کرده‌اند، گفت: «اصلاح‌طلبان، دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. همچنان که در سال 92 با حمایت بی‌قید و شرط از آقای روحانی دچار این اشتباه محاسباتی شدند، در سال 96 آن را تکرار کردند و هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم که دارند برای بار چندم مرتکب این اشتباه محاسباتی می‌شوند.»

ناصر ایمانی همچنان افزود: «مردم به‌شدت با عملکرد دولت آقای روحانی زاویه دارند و می‌دانند که آن رویکردها و ایده‌های جریان اصلاح‌طلب حامی دولت بود که کشور را به عقب راند. اصلاح‌طلبان باید این را بدانند که لازم است مدت‌زمان معقولی از دولت قبل بگذرد تا آنها بتوانند مجددا هوای قدرت در سر بپرورانند. الان زمان مناسبی نیست. باید گفت این رویکرد اصلاح‌طلبان نیز یک اشتباه محاسباتی دیگر است. همانطور که گفته شد، در گذشته نیز دچار این اشتباه شده‌اند.»

ایمانی در پایان با اشاره به یکی دیگر از دلایلی که اصلاح‌طلبان را به این جمع‌بندی رسانده که می‌توانند به عرصه کنشگری سیاسی بازگردند، گفت: «یکی دیگر از دلایلی که آنها را ترغیب کرده است تا مجددا فعالیت‌های سیاسی داشته باشند، تدبیر نشان ندادن دولت رئیسی در تشریح شرایطی است که در آن کشور را به‌دست گرفته‌اند. به این معنا که رئیس‌جمهور باید زمانی که دولت سیزدهم به قدرت رسید، وضعیتی که در آن مدیریت کشور را به‌دست گرفتند، برای مردم با جزئیات بیشتر توضیح می‌داد. بخشی‌ از کلی‌گویی دولت در تشریح شرایط کشور در زمان تحویل مسئولیت قابل فهم است و آن ناشی از ملاحظات اخلاقی و درنظر گرفتن مسائل ملی توسط رئیس‌جمهور است، اما رئیسی باید شرایط را برای مردم بازگو می‌کرد که بر فرض مثال می‌توان به آمارهایی ازجمله آمار تورم، میزان نقدینگی کشور، میزان تولید ناخالص داخلی و سایر فاکتورهایی که در شرایط بدی از دولت قبل به دولت جدید رسید، اشاره کرد تا مردم بیشتر با عملکرد هشت سال گذشته اصلاح‌طلبان در مدیریت کشور آشنا می‌شدند. همین عدم‌تشریح دقیق این آمارهای به‌جا‌مانده از دولت روحانی است که می‌توان آن را به‌عنوان یکی از عواملی برشمرد که آقایان اصلاح‌طلب ترغیب شده‌اند تا به‌ فاصله کوتاهی از پایان دولت روحانی، تحرکات سیاسی داشته باشند.»

مرتبط ها