کد خبر: 69171

جابه‌جایی‌هایی که باعث بهتر شدن شرایط حریفان در کورس قهرمانی شدند

جدایی به قیمت تقویت رقیب

از اردوی استقلال خبر می‌رسید که آنها نمی‌خواهند در نیم‌فصل رشید مظاهری را به یکی از رقبای خود واگذار کنند اما درنهایت و در کمال تعجب این اتفاق رخ داد و او به سپاهان که یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل است، رفت. این روال معمولا در باشگاه‌های مدعی مرسوم نیست و آنها تا جای ممکن تلاش می‌کنند تا ستاره‌های خود را به تیم‌های رقیب واگذار نکنند.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: رشید مظاهری این فصل چالش‌های زیادی در استقلال داشت و درنهایت نیز در نیم فصل از این باشگاه جدا شد تا فوتبالش را دوباره در اصفهان ادامه دهد. یکی از شایعاتی که درباره این گلر پرحاشیه به گوش می‌رسید احتمال انتقالش به پرسپولیس در نیم‌فصل بود. با توجه به اینکه رادوشوویچ از جمع شاگردان گل‌محمدی جدا شده بود و حامد لک نیز در هفته‌های اخیر نمایش مطمئنی نداشت گفته می‌شد مظاهری تصمیم دارد در انتقالی جنجالی سرخپوش شود اما آبی‌ها اعلام کردند به هیچ عنوان رضایتنامه او را برای این تیم صادر نخواهند کرد. از اردوی استقلال خبر می‌رسید که آنها نمی‌خواهند در نیم‌فصل این بازیکن را به یکی از رقبای خود واگذار کنند اما درنهایت و در کمال تعجب این اتفاق رخ داد و او به سپاهان که یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل است، رفت. این روال معمولا در باشگاه‌های مدعی مرسوم نیست و آنها تا جای ممکن تلاش می‌کنند تا ستاره‌های خود را به تیم‌های رقیب واگذار نکنند. با این حال از این دست نمونه‌ها کم نبوده و البته در موارد بسیاری باشگاه‌ها از اینکه به راحتی نفرات تاثیرگذار خود را به رقبا واگذار کرده‌اند، ضرر دیده‌اند. در ادامه نگاهی به برخی از این جابه‌جایی‌های جنجالی در فوتبال اروپا خواهیم داشت.

 یوهان کرایف(آژاکس به فاینورد 1983)

آژاکس پس از مرگ ستاره بزرگ فوتبال هلند در سال 2016 نام ورزشگاه خود را به یوهان کرایف تغییر داد تا به این وسیله نسبت به او ادای احترام کرده باشد اما در اوایل دهه 80 رابطه این اسطوره با باشگاه چندان خوب نبود. در پایان فصل 83-1982 کرایف با مدیران باشگاه به مشکل خورد و اگر چه گفته می‌شد در صورت داشتن پیشنهاد از این تیم حاضر بود قراردادش را تمدید کند اما پس از بی‌اعتنایی مسئولان این تیم، در تصمیمی جنجالی آمستردام را ترک کرد. ستاره هلندی که در 36 سالگی هنوز هم تاثیرگذار و درخشان بود به روتردام رفت تا برای فاینورد، رقیب دیرینه‌ آژاکس بازی کند و این جابه‌جایی اصلا برای هواداران آژاکس قابل تحمل نبود. به‌خصوص که فاینورد که سال‌ها در حسرت قهرمانی مانده بود به لطف نمایش عالی کرایف در انتهای فصل دبل کرد و نه‌تنها جام حذفی بلکه لیگ اردویسه را نیز فتح کرد. کرایف در پایان آن فصل بازنشستگی خود را اعلام کرد و برای آژاکس غیبت این بازیکن توانمند بسیار گران تمام شد.

 رابین فن‌پرسی(آرسنال به منچستریونایتد 2012)

برای سال‌ها دو باشگاه آرسنال و یونایتد اصلی‌ترین رقبا برای قهرمانی در لیگ برتر بودند و رقابت بین ونگر و فرگوسن برای بالا بردن جام یکی از جذاب‌ترین اتفاقات این سال‌ها بود. یونایتد در فصل 12-2011 تنها به دلیل تفاضل گل کمتر نتوانست قهرمان شود و این موضوع باعث شد تا فرگی به سرعت به سراغ خرید یک مهاجم جدید برود. یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های او رابین فن‌پرسی، ستاره هلندی آرسنال بود که سابقه بازی در لیگ جزیره را داشت و می‌توانست کمک زیادی به شیاطین سرخ کند. توپچی‌ها وقتی به پیشنهاد 24 میلیون پوندی یونایتد رسید نتوانستند آن را رد کنند به‌خصوص که گلزن هلندی آخرین سال قراردادش را می‌گذراند و به همین دلیل آرسنال یکی از بازیکنان خوب و موثر خود را به رقیبش در لیگ فروخت. فصل بعد یونایتد جام قهرمانی در لیگ را بالای سر برد و فن‌پرسی هم با 30 گل زده عنوان آقای‌گلی را به دست آورد تا ارزش چنین خریدی خیلی زود مشخص شود.

 روبرت لواندوفسکی(دورتموند به بایرن مونیخ 2014)

مهاجم لهستانی چند فصل عالی را با لباس زردها سپری کرد و در 187 بازی 103 گل برای این تیم زد و توانست آنها را در سال 2013 تا فینال لیگ قهرمانان نیز برساند. لواندوفسکی یکی از بازیکنان پرطرفدار آن زمان بود و باشگاه‌های زیادی خواهان به خدمت گرفتن او بودند اما درنهایت این بایرن مونیخ بود که او را خرید تا عملا یکی از ارکان موفقیت تیم رقیب را از آنها بگیرد. به این ترتیب دورتموند با جدایی او و متس هوملز به‌شدت تضعیف شد و راه برای قهرمانی‌های باواریایی‌ها هموارتر شد.

 لوئیس سوارز(بارسلونا به اتلتیکو مادرید 2020)

یکی از تازه‌ترین مواردی که باشگاه‌ها از فروش ستاره خود به باشگاه رقیب متضرر شدند مربوط به تصمیمی است که بارسا در مورد مهاجم اروگوئه‌ای خود گرفت. در ابتدای فصل پیش رونالد کومان اعلام کرد نیازی به سوارز ندارد و این بازیکن می‌تواند تیم بعدی خود را انتخاب کند. چهارمین گلزن تاریخ بارسا هم تصمیم گرفت راهی اتلتیکو شود و از قضا در فصل پیش با زدن 21 گل در 38 مسابقه نقش مهمی در قهرمانی شاگردان دیه‌گو سیمئونه داشت. آن هم درحالی که آبی‌اناری‌ها در خط حمله با مشکل روبه‌رو بودند و غیبت یک مهاجم گلزن را به خوبی حس می‌کردند. برای هواداران کاتالان‌ها درخشش سوارز در وندا متروپولیتانو و عملکرد ضعیف بازیکنانی چون مارتین برایت‌وایت بسیار ناراحت‌کننده بود.

 روبرتو باجو(فیورنتینا به یوونتوس 1990)

شاید این روزها با چنین انتقال‌هایی چندان سختگیرانه برخورد نشود اما در دهه 90 چنین اتفاقی حتی باعث تظاهرات و شورش هواداران می‌شد. درست همانند اتفاقی که در فلورانس پس از جدایی روبرتو باجو رخ داد. باجو فیورنتینا را به فینال جام یوفا 1990 رساند اما آنها در مسابقه نهایی به یووه باختند. عملکرد خوب این مهاجم تکنیکی باعث شد تا بینکونری به سراغ خرید او برود و با رقمی که تا آن زمان در تاریخ فوتبال سابقه نداشت راهی یووه شد. هواداران فیورنتینا به‌شدت به این جابه‌جایی واکنش نشان دادند و حتی حضور آنها در خیابان‌های فلورانس به خشونت کشیده شد که در نتیجه آن چندین نفر هم زخمی شدند. آنها تلاش داشتند خود را به فلاویو پونتلو، رئیس آن زمان باشگاه برسانند اما گفته می‌شد او خود را در ورزشگاه آرتیمو فرانچی محبوس کرده و از ترس هواداران عصبانی از دفتر کارش خارج نمی‌شد. باجو در تورین روزهای خوبی را پشت سر گذاشت و فیورنتینا هم پس از آن کمتر توانست به جمع تیم‌های مدعی نزدیک شود.

 کلارنس سیدورف(اینترمیلان به میلان2002)

سیدورف یکی از بازیکنانی است که مستقیما بین دو تیم میلانی جابه‌جا شده است اما این انتقال با رضایت طرفین انجام شد. اینتر تصمیم گرفت این هافبک نامدار هلندی را با فرانچسکو کوکو، مدافع هافبک ملی‌پوش ایتالیایی معاوضه کند تا شاید نقاط ضعف خود را برطرف کند اما بعدها فهمید چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. کوکو در آن زمان در فهرست آتزوری برای جام‌جهانی قرار داشت اما در طول 5 سال حضورش در اینتر تنها 30 بازی انجام داد و بیشتر به دلیل مصدومیت خانه‌نشین بود. سیدورف اما در میلان افتخارات زیادی ازجمله دو قهرمانی سری A و دو لیگ قهرمانان به دست آورد تا به تنها بازیکنی تبدیل شود که با سه تیم مختلف قهرمانی اروپا را تجربه کرده است.

 رحیم استرلینگ (لیورپول به منچسترسیتی 2015)

لیورپول در فوتبال انگلیس به باشگاهی بازیکن‌ساز مشهور است و یکی از این نفرات استرلینگ بود که در سال 2012 و در 17 سالگی در عکس تیمی این باشگاه دیده شد. پیشرفت او بسیار عالی بود اما در سال 2015 وقتی پیشنهاد وسوسه‌برانگیز سیتی رسید او ترجیح داد باشگاه را برای فروش خود تحت فشار بگذارد و به این ترتیب لیورپول برخلاف میل خود او را به سیتی واگذار کرد. او پس از انتقال 49 میلیون پوندی خود به این تیم سه قهرمانی را با آنها تجربه کرد و یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم گواردیولا در این سال‌ها بوده است.

مرتبط ها