کد خبر: 69053

رحیمی، داور بین‌المللی فوتسال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در کافا 4 بار تست کرونا گرفتند

برای قضاوت در جام ملت‌ها آماده‌ام

فرشته کریمی و نسترن مقیمی نقش مهمی در قهرمانی تیم ملی داشتند

کلاس مالزی که چند ماه دیگر برای داوران نخبه آسیا برگزار می‌شود برنامه بعدی من است و امیدوارم بعد از آن در جام ملت‌های آسیا حضور داشته باشیم.

نسیم شیرازی، خبرنگار: زهرا رحیمی از آن دختران خودساخته ورزشکاری است که هم کار می‌کند و هم برای ارتقای داوری فوتسال سخت تلاش می‌کند. او که در اصل بجنوردی است و کارمند اداره‌کل دامپزشکی استانش، این روزها به‌تازگی از داوری جام کافا برگشته تا توانایی‌هایش را در پیش‌بردن اهدافش اول به خود ثابت کند. داور بین‌المللی فوتسال کشورمان که درست قبل از کرونا الیت بین‌المللی‌اش را به دست آورد بدون اینکه دست از تلاش بردارد. تمام بیش از دو سال وقفه در مسابقات را به جان خرید و سخت تمرین کرد تا امروز با آمادگی کامل اولین حضورش در رقابت‌های آسیای مرکزی را تجربه کند و نگاهش امیدوارانه‌تر به آینده‌ای باشد که احتمالا دیگر کرونا هم نتواند مانع رسیدن به آن شود. رحیمی بعد از بازگشت از تاجیکستان، پاسخگوی سوالات «فرهیختگان» شد تا از خود و جام کافایی بگوید که امسال در سطح متفاوت‌تری نسبت به سال‌های پیشین خود برگزار شد. اولین تجربه‌اش را با سر بالا به پایان رساند و حالا نگاهش به مسابقات آتی فوتسال به‌ویژه جام ملت‌هاست تا بتواند داشته‌هایش را در دنیا بیشتر به نمایش بگذارد.

از جام کافا بگویید، اولین مسابقه بین‌المللی را با این جام که امسال متفاوت‌تر نسبت به قبل از کرونا برگزار شد، تجربه کردید.

بله، همین‌طور که گفتید جام کافا به‌دلیل وجود پاندمی در دنیا و همه‌گیری آن بعد از دو سال با رعایت سختگیرانه‌ پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، به‌طوری‌که طی بازی‌ها ۴ بار تست کووید از ما گرفته شد و چون مدت‌ها به‌خاطر همین پاندمی مسابقات لغو شده بود و تیم‌ها در مسابقات رسمی حضور نداشتند، مسئولان کافا رده‌ سنی برگزاری این مسابقات را آزاد اعلام کردند. خب در ادوار گذشته برای رده سنی زیر ۱۹ سال برگزار می‌شد و همین آزاد شدن رده سنی سبب بالاتر رفتن سطح مسابقات نسبت به گذشته شد.

سطح بازی‌ها و داوری‌ها در این جام چطور بود و چند داور بین‌المللی در این جام حضور داشتند؟

بازی‌ها سطح قابل‌قبولی داشت اما باید گفت چون تعداد بازی‌ها زیاد بود تیم‌ها در اواسط مسابقات کمی دچار افت بدنی شده بودند که نتیجه‌ تساوی ایران در بازی با ازبکستان گویای این حقیقت بود؛ چراکه سطح تیم ملی ایران از همه‌ تیم‌های حاضر بالاتر بود. ضمن اینکه در این مسابقات ۳ داور بین‌المللی حضور داشتند که من به‌همراه دو داور آقا از ازبکستان و قرقیزستان، بین‌المللی بودیم که البته بین همکارانم تنها داور الیت بین‌المللی حاضر در رقابت‌ها بودم.

بازخورد ناظران AFC چطور بود و آیا از عملکردی که داشتید، راضی هستید؟

بازخورد ناظران محترم که خوشبختانه یکی از آنها خانم دکتر دهقان از کشورمان بودند، بسیار خوب و مثبت بود. در کنار خانم دهقان و ناظر دیگری از کشور ازبکستان ما داورها توانستیم به هماهنگی برسیم و خداراشکر در سطح یکسان صحنه‌های حادث‌شده را قضاوت کردیم. واقعیتش را بخواهید با توجه به انتظار زیادی که همیشه از خود داشتم باید بگویم امروز از خود و عملکردم راضی هستم و بیشتر از همیشه به خود امیدوارم که با تلاش بیشتری راهم را ادامه بدهم.

تیم ایران مقتدرانه قهرمان شد، از بازی‌های این تیم بگویید و از نگاه شما کدام بازیکن‌ها توانستند تاثیرگذارتر باشند؟

همیشه از تیم ملی ایران طی سال‌های گذشته با توجه به برگزاری دو دوره مسابقات جام ملت‌های قهرمانی آسیا و قهرمان شدن‌شان انتظارات زیادی هست و نتیجه‌ این مسابقات نشان‌دهنده‌ این امر است که ایران به‌ویژه فوتسال بانوان همچنان خطرناک‌ترین تیم برای دیگر کشورهای آسیایی بوده و هست. در این جام نیز به جز یک مساوی تمام بازی‌هایشان را با تفاضل گل نسبتا زیاد برنده بودند و خوشبختانه ما داورها هم توانستیم تا حدی بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنیم و در طعم شیرین قهرمانی تیم ملی کشورمان شریک بشویم و کنار‌شان باشیم. این‌که بخواهم از شخص خاصی نام ببرم، فکر نمی‌کنم کار درستی باشد چون فوتسال یک ورزش گروهی است و تک‌تک بازیکن‌ها برای کسب نتیجه بازی کردند و همه تلاش مضاعفی داشتند هرچند در شرایطی که سخت می‌شد خانم‌ها فرشته کریمی و نسترن مقیمی خیلی نقش مهمی در کمک به تیم و بازی‌سازی و رسیدن تیم به گل داشتند.

حمایت فدراسیون برای اعزام شما به کافا چطور بود؟

همیشه یاد گرفتم بی‌توقع تلاش کنم و منتظر حمایت نمانم اما با توجه به اینکه بلیت‌های ما لحظه آخر رسید، هرچند دقیقا متوجه نشدیم ایراد اصلی این ناهماهنگی کجا بود ولی ما زمان کمی برای اعزام داشتیم و مسئولان محترم دپارتمان داوری و کمیته داوران تمام تلاش‌شان را کردند که بتوانیم به پرواز برسیم و خوشبختانه توانستیم در مسابقات قضاوت کنیم.

مسئولان استان و شهر زندگی‌تان چقدر در این مسیر حمایت‌کننده بودند؟

باید از هیات فوتبال استان به‌ویژه آقای حسین جعفرزاده، رئیس هیات فوتبال، خانم دکتر مریم سهرابی و آقای دکتر رحیمی تشکر ویژه کنم؛ چراکه هر زمانی درخواستی داشتم صمیمانه و محترمانه بیشتر از حد توان کمک و حمایت کردند و انرژی دادند. در کنار این عزیزان قبل از اعزام یک تماس هم از طرف فرانک سرایی، معاون محترم بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استانم داشتم که با صحبت‌هایشان به من انرژی دادند.

رویای ورزشی زهرا رحیمی چیست؟

رویای ورزشی؟ اصلا به آن فکر نمی‌کنم برای آنکه رویا بافته بودم مدت‌ها قبل حقیقی شد و از اینجا به بعد تنها هدف من حضور مثبت و موثر در مسابقاتی است که دعوت می‌شوم. شاید بشود گفت رویای من بهترین خودم بودن باشد و رضایت قلبی از عملکردم و البته اینکه نماینده خوبی برای استان و کشورم باشم.

این شروع تازه‌ قضاوت‌های شما در فضای بین‌الملل فکر می‌کنید اتفاقات خوبی را هم در مسابقات آتی رقم بزند؟

شک ندارم همین‌طور خواهد بود. تمام سعی و تلاش من این است که در این مسیر پرفراز و نشیب و سخت بتوانم عملکردی داشته باشم که بعد از آن اتفاقات بهتری رقم بخورد.

برای ادامه‌ قوی‌تر به چه چیزی بیشتر نیاز دارید؟

کمی امکانات و تجهیزات ورزشی که البته اگر خدا بخواهد با یکی از دوستانم درصدد فراهم کردنش به‌طور شخصی هستم تا با وجود کرونا بتوانیم در محیطی سالم به دور از دغدغه تمرین کنیم و در کنارش یک فکر آرام که امیدوارم خداوند همچنان من را در آغوش امن خود نگه دارد.

برنامه بعدی‌تان چیست؟

کلاس مالزی که چند ماه دیگر برای داوران نخبه آسیا برگزار می‌شود برنامه بعدی من است و امیدوارم بعد از آن در جام ملت‌های آسیا حضور داشته باشیم.

حرف آخر؟

ابتدا ممنونم از «فرهیختگان» و باید بگویم داوران خانم فوتسال کشورم بی‌منت و با وجود تمام سختی‌ها به‌تنهایی تلاش می‌کنند و به‌چشم توانایی بالای داوران خانم را دیدم که تعدادشان زیاد است ولی در مسابقات اعزامی به خارج از کشور افراد محدودی اعزام می‌شوند که باید جزء داورانAFC و FIFA باشند ولی این باعث نمی‌شود این واقعیت را نادیده بگیریم که تعداد زیادی از داوران کشورمان شایستگی کافی دارند اما با توجه به محدودیت‌ها نمی‌توانند در میادین بین‌المللی قضاوت کنند. باید تشکر کنم از همکاران خودم، داوران و ناظران محترمی که وجود این عزیزان باعث شده همگی کنار هم رشد کنیم و نتیجه‌ حضور موفق و موثر من و دیگر همکارانم حتما همین عزیزان هستند. در پایان هم از خانواده و تمام عزیزانم به‌ویژه دوستانم که در کنار هم تمرین می‌کنیم، متشکرم و از کسانی که از آنها نامی نبردم اما تک‌تک‌شان در قلب من حضور دارند و باعث دلگرمی‌ام هستند؛ به‌ویژه از همکاران عزیزم در اداره‌کل دامپزشکی استان سپاسگزارم.

مرتبط ها