کد خبر: 68996

گزارش «فرهیختگان» از اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی

مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها از ترس

تعبیر وارونه رویای بزرگ رژیم‌صهیونیستی را امروز اکثریت شهروندان این رژیم نیز درک کرده‌اند و به همین دلیل درپی راهی برای خروج از فلسطین اشغالی هستند. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد تقریبا دوسوم از جمعیت رژیم‌صهیونیستی به فکر مهاجرت از این سرزمین‌های اشغالی هستند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین‌الملل: رویای از نیل تا فرات برای صهیونیست‌ها به واقعیت پیوسته است، اما اندکی متفاوت‌تر از آنچه درباره تسلط بر آن می‌پنداشتند؛ امروز از نیل تا فرات و حتی فراتر از آن ملت‌های مسلمان منطقه، موشک‌ها و پهپادهایشان را به‌سمت فلسطین اشغالی هدف‌گیری کرده و به‌دنبال نابودی رژیم‌صهیونیستی هستند.

تعبیر وارونه رویای بزرگ رژیم‌صهیونیستی را امروز اکثریت شهروندان این رژیم نیز درک کرده‌اند و به همین دلیل درپی راهی برای خروج از فلسطین اشغالی هستند. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد تقریبا دوسوم از جمعیت رژیم‌صهیونیستی به فکر مهاجرت از این سرزمین‌های اشغالی هستند.

این نگرانی بیشتر از آنکه درحال حاضر یک تصمیم نهایی باشد، یک برنامه‌ریزی محتاطانه برای آینده است، زیرا صهیونیست‌هایی که مدت‌ها در منازل اشغال‌شده فلسطینی زندگی کرده و به آن دل‌بسته‌اند، قادر نیستند به‌راحتی محل زندگی و کار خود را ترک کرده و به‌ جای جدیدی بروند؛ با این‌حال نگرانی از بروز یک جنگ خانمان‌سوز در فلسطین که از چند جبهه درمی‌گیرند، صهیونیست‌ها را مضطرب به فکر برنامه‌ریزی مهاجرتی انداخته است.

بازتاب نگرانی‌های عمیق شهروندان صهیونیست از امنیت این رژیم را می‌توان در سخنرانی جدید نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به‌وضوح درک کرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز سه‌شنبه درجریان کنفرانس امنیتی INSS در تل‌آویو ادعا کرده بود رژیم متبوعش طی یک‌سال آینده به دیوارهای دفاعی لیزری مجهز می‌شود.

این ادعای جنجالی که از همان ابتدا با انتقاد شدید مقامات نظامی رژیم‌صهیونیستی درباره وجود بزرگنمایی در آن همراه بود، نمایانگر بحران شدید اجتماعی و امنیتی در سرزمین‌های اشغالی است که نخست‌وزیر این رژیم را به تبلیغات موهومی مانند «کشیدن دیوار لیزری در اطراف رژیم‌صهیونیستی» کشانده است.

ما می‌رویم

نتایج پژوهش اخیر مرکز میراث «بیگن» نشان می‌دهد که ۵۹ درصد از شهروندان رژیم‌صهیونیستی خواهان مهاجرت از فلسطین اشغالی هستند. بخشی از این افراد به سفارتخانه کشورهای دیگر مراجعه کرده یا در اندیشه چنین کاری هستند.

براساس این پژوهش 78 درصد از خانواده‌های صهیونیست نیز از سفر فرزندان خود به خارج از سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنند. اختلاف میان تمایل کلی و 59 درصدی صهیونیست‌ها برای مهاجرت و تمایل 78 درصدی خانواده‌های صهیونیست برای خروج فرزندان‌شان از فلسطین اشغالی نشان می‌دهد نگرانی از «آینده» در عمق جامعه رژیم‌صهیونیستی رسوخ کرده و بیشتر از وضعیت فعلی آنها را نگران ساخته است.

این شکاف نشان می‌دهد شاید برخی از صهیونیست‌های مسن‌تر که دارای اعتقاد محکم‌تری به ایدئولوژی صهیونیسم هستند از روی تعصب تمایلی به مهاجرت نداشته باشند، اما به‌دلیل نگرانی فزاینده‌شان از آینده رژیم‌صهیونیستی، برای خروج فرزندان‌شان از این رژیم رضایت دارند.

مقامات و کارشناسان رژیم‌صهیونیستی رشد جریانات چپ‌گرا را در افزایش تمایل صهیونیست‌ها به خروج از فلسطین اشغالی موثر می‌دانند، به‌گونه‌ای‌که «کالمان لیبسکیند» نویسنده روزنامه صهیونیستی «معاریو»، معتقد است جریانات درحال رشد چپ‌گرا در این رژیم توجه کمی به صهیونیسم و رژیم‌صهیونیستی دارند.

لیبسکیند می‌گوید جریانات چپ‌گرا درحال پیاده‌سازی طرح‌های ضدصهیونیستی هستند که عملکرد صهیونیست‌ها در برهه‌های مختلف تاریخی را محکوم می‌کنند.

چه کسانی رفته‌اند؟

در 2003 وزارت مهاجرت رژیم‌صهیونیستی تعداد شهروندان این رژیم را که خارج از فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند، 750 هزار نفر تخمین زد. از این بین 450 هزار نفر در آمریکا و کانادا و همچنین بین 50 تا 70 هزار نفر در انگلیس زندگی می‌کردند. این جمعیت در آن برهه 12.5 درصد از جمعیت صهیونیست‌های ساکن در فلسطین اشغالی بود. گفته می‌شود در روسیه نیز 100 هزار شهروند دارای تابعیت رژیم‌صهیونیستی ساکن هستند.
تمام این افراد که تعدادشان امروزه به بیشتر از یک‌میلیون تن رسیده است، سابقه زندگی در فلسطین اشغالی را ندارند. به‌عنوان نمونه در میان شهروندان رژیم‌صهیونیستی که ساکن آمریکا هستند یک‌سوم‌شان فرزندان افرادی هستند که از فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند؛ با این‌حال این فرزندان نیز باوجود آنکه برخی از آنها تاکنون سفری نیز به رژیم‌صهیونیستی نداشته‌اند، به‌طور رسمی شهروند این رژیم به‌شمار می‌روند.

درحال حاضر جمعیت رژیم‌صهیونیستی 9 میلیون نفر است که 2 میلیون تن از آنها فلسطینی‌تبار هستند. از 7 میلیون یهودی شهروند رژیم‌صهیونیستی نیز با احتساب شهروندانی که ساکن فلسطین اشغالی نیستند، احتمالا کمتر از 6 میلیون در سرزمین‌های اشغالی سکونت دارند، این درحالی است که در کرانه باختری 3 میلیون و در غزه 2 میلیون فلسطینی حضور دارند که با احتساب فلسطینی‌های ساکن در رژیم‌صهیونیستی یا همان سرزمین‌های 1948، مجموع تعداد فلسطینی‌های حاضر در این کشور به 7 میلیون تن می‌رسد که دست‌کم یک میلیون نفر از جمعیت صهیونیست‌ها بیشتر است.

باتوجه به وسعت بسیار اندک فلسطین و تجمع گسترده جمعیتی در نیمه شمالی آن، تغییر موازنه جمعیتی به نفع فلسطینی‌ها در سایه تشدید مهاجرت صهیونیست‌ها می‌تواند ضربه‌ای نهایی به رژیم‌صهیونیستی وارد کند. در ادامه برخی از دلایل عمده مهاجرت صهیونیست‌ها آمده است.

دلایل عمده مهاجرت

1. از بین رفتن ناامنی یهودیان کشورهای جهان

زمانی مهاجرت یهودیان از کشورهای اروپایی به فلسطین شدت گرفت که آنها در قاره سبز تحت فشارهای زیادی قرار داشته و قتل‌عام می‌شدند. در حال حاضر با تغییر شرایط یهودیان اروپایی تمایلی برای مهاجرت به فلسطین ندارند و در سوی دیگر اروپایی‌تباران ساکن در رژیم‌صهیونیستی نیز در رویای بازگشت به سرزمین‌های مادری خود در قاره سبز و استفاده از امنیت و اقتصاد آن هستند.

در سال 2014 کانال ۱۰ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی افشا کرد تنها 25 هزار صهیونیست خواهان مهاجرت به برلین پایتخت آلمان هستند که در میان آنها افسران ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز وجود داشتند.

2. ناامنی رژیم‌صهیونیستی

روند پیروزی‌های رژیم‌صهیونیستی از دهه 1980 میلادی متوقف شده و موازنه به زیان تل‌آویو تغییر کرده است. اگر زمانی ژنرال‌های صهیونیست به قدرت خود مباهات می‌کردند که قادر به تصرف پایتخت کشورهای منطقه درصورت دستور هستند، امروز نه‌تنها قادر به جلوگیری از شلیک موشک از نوار محاصره‌شده غزه نیستند، بلکه در نواحی اطراف پایتخت خود نیز با ناآرامی و شورش ساکنان فلسطینی روبه‌رو شده‌اند.

3. شک و تردید یهودیان مهاجر

ایده صهیونیسم برپایه ذهنیت‌هایی ایجاد شده که درحال حاضر فضای همگانی لازم برای رشد را ندارند. ایده‌هایی مبنی‌بر بازگشت به سرزمین‌های مادری یهودیان هنگامی که یهودیان مهاجر به فلسطینی‌ها یعنی ساکنان اصلی این سرزمین برخورد کرده‌اند، تا حد زیادی رنگ باخته‌اند. این شک و تردیدها شامل تمام صهیونیست‌ها نمی‌شود، اما بخش بزرگی از آنها را درگیر خود ساخته است.

4. تقبیح جهانی

رژیم‌صهیونیستی عضوی از مجموعه غرب به‌شمار می‌رود و در حوزه اقتصادی و سیاسی پیوستگی زیادی با آمریکا و اروپا دارد. ازسوی دیگر باتوجه به تجارت‌پیشه بودن تعداد زیادی از یهودیان و ریشه‌های چندملیتی‌شان، آنها ارتباط زیادی با کشورهای جهان دارند. امروزه با فراگیر شدن رسانه‌های جمعی، انتشار فراگیر تصاویر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و رنگ باختن ادعاهای ایدئولوژی صهیونیسم، افکار عمومی جهانی دارای رویکردهای ضدصهیونیستی شده‌اند. مواجهه شهروندان رژیم‌صهیونیستی با این فضا باعث شده بر شدت احساس جدایی ساکنان رژیم‌صهیونیستی با این رژیم افزوده شود.

دیوار موهوم لیزری

شلیک راکت‌های ارزان‌قیمت و کوتاه‌برد از غزه، جنوب لبنان و جولان سوریه به داخل سرزمین‌های اشغالی به یک کابوس برای تل‌آویو تبدیل شده، به‌گونه‌ای‌که سران این رژیم در دهه اخیر به‌شدت روی آن متمرکز شده و با کمک‌های آمریکا به‌دنبال طراحی و ساخت سامانه‌های پدافند هوایی پیچیده و به‌شدت گرانقیمت رفتند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در روزهای اخیر درجریان مصاحبه‌ای به رسانه‌های صهیونیست گفته بود درحال حاضر این رژیم مجبور است موشک‌های 200 دلاری نیروهای مقاومت غزه را با موشک‌های گرانقیمت 100 هزار دلاری رهگیری کند. او در ادامه مدعی شده بود به همین دلیل تل‌آویو به‌دنبال محافظت لیزری فراگیر رفته تا بتواند معادله موجود را تغییر دهد.

او دو روز قبل و روز سه‌شنبه درجریان یک کنفرانس امنیتی از پروپاگاندای لیرزی خود رونمایی کرده و مدعی شد این دیوار لیزری یک‌سال دیگر در مرزهای غزه مستقر شده و به‌مرور در اطراف فلسطین اشغالی نصب خواهد شد.

پروپاگاندای بنت پیرامون دیوار لیزری یک اقدام تبلیغاتی بزرگ با ادعایی غیرقابل باور است تا با رویا‌سازی و ارائه وعده‌های جذاب به جامعه صهونیست‌ها از خروج آنها از سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کند. با این‌حال بنت یک هدف شخصی نیز از پروپاگاندای خود دارد. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد 31 درصد از صهیونیست‌ها خواهان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، 20 درصد خواهان نخست‌وزیری یائیر لاپید و تنها 4 درصد به‌دنبال نخست‌وزیری بنت هستند. این میزان پایین از محبوبیت برای نخست‌وزیر مستقر شاید تاکنون بی‌سابقه بوده است و از همین‌رو بنت می‌کوشد از خود چهره‌ای دلپذیر در رژیم‌صهیونیستی بسازد؛ سیاستی که امروز با پروپاگاندای «دیوار فراگیر لیزری» درحال اجرا است.

مرتبط ها