کد خبر: 68935

انتخابات کمیته به تعویق افتاد، صالحی‌امیری احتمالا تا بازی‌های آسیایی رئیس است!

آماده نبودن آیین‌نامه یا تعـارض منافع؟

عضو مستعفی هیات اجرایی: بدبین کردن مردم خیانت است/ نایب‌رئیس فراکسیون ورزش: تعارض منافع مستند باشد، ورود می‌کنیم/ هاشمی‌طبا: یک ماه پس از المپیک باید انتخابات برگزار می‌شد

وقتی انتقادات بررسی نمی‌شود و مذاکره نمی‌تواند اثربخش باشد باید جور دیگری بیان کرد. فدراسیون‌ها به ما اعتماد کردند و حضور پیدا کردیم و باید چشم و زبان آنها باشیم‌. در جلسه هیات اجرایی هم مواردی را که به ذهنم رسید، بیان کردم. هیات اجرایی مسئولیتی در فدراسیون‌ها ندارد ولی سعی کردیم درددل‌هایشان را بشنویم.

روزبه دلاور، خبرنگار: زمزمه‌های تاخیر در انتخابات کمیته ملی المپیک سرانجام به واقعیت تبدیل شد و روز یکشنبه خبر تعویق انتخابات به‌صورت رسمی اعلام شد. هفته پیش نشست فوق‌العاده هیات اجرایی برگزار شد و بررسی آیین‌نامه انتخابات در جلسه بعد صورت می‌گیرد اما نکته قابل‌تامل به دستورالعمل برگزاری انتخابات برمی‌گردد که طبق مصوبه باید به تایید مجمع عمومی برسد. مجمع عمومی هم در تاریخ هفدهم اسفند برگزار می‌شود اما برای برگزاری انتخابات، لازم است دستورالعمل را به کمیته ملی بین‌المللی المپیک ارسال کنند و پس از تایید IOC انتخابات کمیته ملی المپیک کشورمان هم برگزار خواهد شد‌. به تعبیر دیگر و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن اردیبهشت یا خرداد سال آینده، سه ماه مانده به بازی‌های مهم آسیایی انتخابات برگزار می‌شود، مساله‌ای که سبب شد عده‌ای با انتقاد به اعضای هیات اجرایی، پروسه زمان طولانی تا انتخابات را به تلاش اعضای کنونی برای ماندن در راس کار تعبیر کنند.

 هفته اول بهمن زمان قانونی انتخابات

چهار سال قبل و در تاریخ ۲۵ دی‌ماه انتخابات کمیته برگزار شد و یک هفته بعد صالحی‌امیری در کمیته آغاز به‌کار کرد. هفته اول بهمن‌ماه ۱۴۰۰ زمان قانونی برگزاری انتخابات مجمع بود که به تعویق افتاد. علت عقب‌افتادن انتخابات طبق نظر دبیر کمیته ملی المپیک، آماده نبودن آیین‌نامه برگزاری انتخابات عنوان شد که ابتدا این آیین‌نامه باید تهیه شود و بعد به تایید کمیته بین‌المللی المپیک برسد و پس از آن زمان دقیق انتخابات مشخص خواهد شد‌. ناهماهنگی‌ها و شاید عدم آگاهی و آشنایی با اساسنامه که سبب شده منتقدان نگاه خوشبینانه‌ای به این وقفه نداشته باشند و خیلی‌ها اعضای هیات اجرایی را به تعمد در تاخیر زمان برگزاری انتخابات برای ماندن در قدرت متهم کنند.

 استعفای شفاهی یا قهر عضو هیات اجرایی؟ ‌

پس از آنکه به‌طور رسمی اعلام شد انتخابات کمیته ملی المپیک به تعویق افتاده است، سیلی از اعتراضات چه از جانب برخی فدراسیون‌های ورزشی و چه بعضی رسانه‌ها به هیات اجرایی وارد شد. اعتراض‌ها به تعمدی بودن تاخیر در انتخابات و شایعه ماندن اعضا به هرقیمتی بر صندلی مدیریت سر زبان‌ها افتاد و کار به جایی رسید که مجید شایسته یکی از اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک از سمتش در این کمیته استعفا کد. جالب اینکه هنوز هیچ واکنشی از سوی کمیته ملی المپیک به این استعفا صورت نگرفته و مشخص نیست شایسته راضی به بازگشت و شرکت دوباره در جلسات هیات اجرایی خواهد شد یا خیر. اما آنچه مشخص است؛ شایسته از حرف و حدیث‌های به‌وجودآمده خسته شده و رفتن او بیشتر شبیه قهر است تا استعفا‌.

 شایسته: چسبیده به صندلی مدیریت نیستم

پس از انتشار خبر استعفای مجید شایسته، با او تماس گرفتیم. وی درخصوص علت استعفایش به «فرهیختگان» گفت: «وقتی انتقادات بررسی نمی‌شود و مذاکره نمی‌تواند اثربخش باشد باید جور دیگری بیان کرد. فدراسیون‌ها به ما اعتماد کردند و حضور پیدا کردیم و باید چشم و زبان آنها باشیم‌. در جلسه هیات اجرایی هم مواردی را که به ذهنم رسید، بیان کردم. هیات اجرایی مسئولیتی در فدراسیون‌ها ندارد ولی سعی کردیم درددل‌هایشان را بشنویم.»

شایسته با اظهار ناراحتی نسبت به بعضی انتقادات گفت: «انتقاد سازنده خوب است اما نباید با تهمت بیان شود‌‌. استعفا دادم تا حس نادرست شکل‌گرفته برطرف شود‌. می‌گویند صندلی مدیریت چسبندگی دارد؛ از صندلی جدا شدم تا نشان بدهم برای من صندلی چسبندگی ندارد‌. همان‌طور که ریاست تاکید داشتند؛ در نزدیک‌ترین فرصت انتخابات برگزار می‌شود و ان‌شاءالله در آینده هر فردی انتخاب می‌شود موفق عمل کند اما اینکه می‌گویند اعضای هیات‌رئیسه می‌خواهند بیشتر بمانند، حرف‌های خوبی نیست. اگر مردم را بی‌جهت بدبین کنیم، خیانت بزرگی کرده‌ایم‌. ما باید برای مردم زندگی ‌کنیم و نه خودمان‌. نباید باعث شویم حس نادرست در آنها شکل بگیرد‌.»

شایسته درخصوص اینکه آیا با استعفایش موافقت شده یا نه، گفت: «سال‌های زیادی در ورزش هستم و نگاه ورزشی دارم. ورزش باعث امید و نشاط در جامعه می‌شود چه پست داشته باشم و چه نداشته باشم، در ورزش خواهم بود.»

 نایب‌رئیس فراکسیون ورزش مجلس: به گمانه‌زنی‌ها ورود نمی‌کنیم‌

برای پیگیری علت به تعویق‌افتادن انتخابات با سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام و نایب‌رئیس فراکسیون ورزش مجلس تماس گرفتیم. فلاحی که حاضر به انجام مصاحبه نبود، گفت: «طبق نظر دبیر کمیته ملی المپیک آماده نبودن آیین‌نامه برگزاری انتخابات علت به تعویق‌افتادن انتخابات است که آیین‌نامه باید تهیه شود و به تایید کمیته بین‌المللی المپیک برسد و این مهم‌ترین دلیل تعویق بود‌.»

فلاحی به شایعات مبنی‌بر تعمدی بودن تعویق واکنش داد و تاکید کرد: «اینها گمانه‌زنی است. اگر مستند شود که به‌دلیل تعارض منافع این اتفاق افتاده است، فراکسیون به‌طور جدی ورود خواهد کرد.»

 هاشمی‌طبا: یک ماه پس از المپیک باید انتخابات برگزار می‌شد

برای پیگیری بیشتر با سیدمصطفی هاشمی‌طبا که با سه دوره ریاست در کمیته ملی المپیک یک چهره نام‌آشنا در ورزش کشور است، تماس گرفتیم. هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره شایعات مبنی‌بر تعمدی بودن تاخیر در انتخابات، گفت: «پشت‌پرده را نمی‌دانم اما گویا اساسنامه به‌تازگی رفع اشکال شده و پس از تایید در IOC انتخابات برگزار خواهد شد. عقاید مختلف است، شاید همان اساسنامه را می‌شد با تغییرات کم اعمال کرد. زمان ما که آیین‌نامه را به IOC نمی‌فرستادیم، الان را نمی‌دانم. اما برای کمیته بین‌المللی المپیک اگر اساسنامه مغایر با المپیک نباشد، مورد قبول است.»

هاشمی‌طبا درخصوص علت تاخیر در انتخابات ادامه داد: «باید بعد از بازی‌های المپیک ظرف مدت یک ماه انتخابات برگزار می‌شد. از طرفی قبل از تصویب اساسنامه نمی‌شود آن را فرستاد. در حالت کلی اساسنامه تفاوت چندانی ندارد و همان که منشور المپیک رعایت شود، کافی است و IOC در ۲۴ساعت پاسخ می‌دهد.»

وی در پایان درخصوص استعفای شایسته، یکی از اعضای هیات اجرایی گفت: «ایشان در کجا استعفا داده؟ استعفا را باید به مجمع تحویل بدهد. تا وقتی مجمع تشکیل نشود ایشان هم عضو هیات اجرایی است مگر آنکه دیگر در جلسات حضور پیدا نکند‌.»

 صالحی‌امیری تا پایان بازی‌های آسیایی می‌ماند؟

با توجه به اینکه قرار است اسفندماه مجمع برگزار شود، به نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک به اردیبهشت یا خرداد سال آینده موکول می‌شود‌. باید درنظر داشت زمان بازی‌های آسیایی در اوایل تابستان سال آینده است و در این بازه زمانی کم، احتمال حضور رئیس جدید در راس کار خیلی بعید خواهد بود. با درنظر گرفتن تمامی جوانب، باقی‌ماندن صالحی‌امیری تا پایان بازی‌های آسیایی دور از انتظار نیست و احتمالا آنهایی که برنامه‌شان تعویق انتخابات بوده، به هدف‌شان خواهند رسید!»

مرتبط ها