کد خبر: 68920

نگاه جالب رسانه انگلیسی به حضور ستاره ایرانی در چمپیونشیپ

صلاح جدید، آخرین سورپرایز هال‌سیتی

اللهیار صیادمنش آخرین خرید زمستانی هال‌سیتی لقب گرفت و در آخرین روز مهلت نقل‌وانتقالات با قراردادی قرضی که تا پایان فصل معتبر است راهی این تیم انگلیسی شد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: از همان روزهای نخست شروع نقل‌وانتقالات نیم‌فصل مشخص بود که اللهیار صیادمنش در فنرباغچه ماندنی نیست و احتمالا در همین نیم فصل راهی باشگاه جدیدی می‌شود. مهاجم جوان ایرانی پس از یک‌سال‌ونیم بازی قرضی در زوریای اوکراین دوباره به فنرباغچه برگشت و باشگاه اوکراینی نتوانست بودجه لازم برای خرید قطعی او را تامین کند. در این شرایط رسانه‌های ترکیه‌ای هم به این شایعه دامن زدند که فنرباغچه می‌خواهد او را تا پایان فصل در ترکیب تیمش حفظ کند. به این ترتیب تقاضای زوریا برای تمدید قرارداد تا پایان فصل به جایی نرسید و صیادمنش پس از اینکه به ترکیه برگشت بالاخره روز دوشنبه و در آخرین ساعات مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی فوتبال اروپا باز هم به صورت قرضی راهی هال‌سیتی شد.

 ارزش 10 برابری در عرض 18 ماه

صیادمنش به‌عنوان پدیده فوتبال ایران و در 18 سالگی راهی ترکیه شد و در این مدت توانست مسیر پیشرفت را به خوبی طی کند تا حالا در دسته چمپیونشیپ انگلیس که یکی از دشوارترین لیگ‌های اروپایی است و به عقیده برخی کارشناسان حتی از بیشتر لیگ‌های کشورهای دیگر سطح بالاتری دارد، حضور یابد. حضور در فوتبال جزیره می‌تواند جدی‌ترین چالش دوران فوتبالی این مهاجم جوان محسوب شود و او برای موفقیت در تیم جدیدش باید تلاش بسیار بیشتری نسبت به قبل داشته باشد. اگر چه گفته می‌شد هال‌سیتی این بازیکن را با پرداخت مبلغی در حدود 5 میلیون یورو به خدمت خواهد گرفت اما فعلا این جابه‌جایی به صورت قرضی انجام شده و شاید در پایان فصل هال‌سیتی با توجه به عملکرد این بازیکن ایرانی تصمیم بگیرد که قراردادش را دائمی کند یا دوباره او به لیگ ترکیه برمی‌گردد. حضور صیادمنش در زوریا که شاید در ابتدا انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی‌رسید کمک زیادی به پیشرفت او کرد و درحالی که در زمان حضور در این باشگاه تنها 300 هزار یورو ارزش داشت حالا پس از یک سال‌ونیم قیمت او 10 برابر شده و براساس آخرین آپدیت ترانسفرمارکت به 3 میلیون یورو رسیده است.

سایت «هال دیلی‌میل» در گزارشی از این جابه‌جایی در روز آخر ژانویه می‌نویسد: «اللهیار صیادمنش آخرین خرید زمستانی هال‌سیتی لقب گرفت و در آخرین روز مهلت نقل‌وانتقالات با قراردادی قرضی که تا پایان فصل معتبر است راهی این تیم انگلیسی شد. این مهاجم 20 ساله ایرانی عصر روز شنبه در ورزشگاه MKM  حضور داشت تا از نزدیک شاهد برتری 2 بر صفر هال‌سیتی برابر سوانسی باشد و پس از پایان مسابقه هم با آچون ایلیکالی، مالک ترک‌تبار و جدید باشگاه هم عکس یادگاری گرفت. این دیدار نخستین حضور شوتا آرولادزه، سرمربی جدید هال نیز محسوب می‌شود که با نظر مالک جدید در ادامه فصل روی نیمکت این تیم خواهد نشست. صیادمنش موفق شد در تیم زوریای اوکراین عملکرد خوبی ارائه کرده و 15 گل در این تیم به ثمر برساند که مورد توجه زیادی قرار گرفت و باشگاه‌های مختلفی به دنبال خرید این بازیکن بودند. در ابتدا هم گفته می‌شد هال‌سیتی قرار است 2 میلیون پوند برای به خدمت گرفتن این بازیکن هزینه کند اما فعلا براساس اعلام طرفین او قرار است به صورت قرضی راهی این باشگاه شود و در پایان فصل احتمالا قرارداد دائمی با او امضا خواهد شد. این مهاجم ایرانی پس از قطعی شدن قراردادش با باشگاه گفت: «اول از همه بسیار خوشحالم که در باشگاهی بزرگ با هوادارانی فوق‌العاده هستم. تلاش می‌کنم بهترین عملکردم را ارائه کرده و به تیمم کمک کنم؛ چراکه این مهم‌ترین چیز است. تا پایان برای این تیم خواهم جنگید. از زمان کودکی همواره لیگ‌های انگلیسی را دنبال می‌کردم و بسیار خوشحالم که درحال حاضر در اینجا هستم. من می‌خواهم به تیم کمک کنم. ما هر سه بازی اخیر خود را برده‌ایم و با توجه به بازیکنان جوانی که در اختیار داریم پتانسیل زیادی برای کسب موفقیت در تیم وجود دارد. در بازی قبل در ورزشگاه حضور داشتم و جو فوق‌العاده‌ای در آنجا حاکم بود. بی‌صبرانه منتظرم تا نخستین بازی‌ام را در این استادیوم و برابر هواداران هال‌سیتی انجام دهم.» هال‌سیتی شنبه آینده در یک دیدار خانگی دیگر میزبان پرستون خواهد بود و شاید صیادمنش در همین مسابقه بتواند به این خواسته خود دست پیدا کند.

 مقایسه با ستاره لیورپول

این سایت همچنین در گزارشی دیگر به بررسی وضعیت این باشگاه پس از تغییرات اخیر و همچنین اضافه شدن 4 چهره جدید در ژانویه پرداخته است و می‌نویسد: «هال‌سیتی در ژانویه جابه‌جایی‌های بزرگی داشت و تغییرات گسترده‌ای در همه ارکان باشگاه به وجود آمد. بالاخره آچون ایلیکالی توانست خرید این باشگاه را نهایی کرده و کنترل هال‌سیتی را برعهده گرفت تا تغییرات مدنظرش را به وجود بیاورد. این تنها اتفاق مهم در این باشگاه نبود؛ چراکه خیلی زود گرنت مک‌کان این تیم را ترک کرد تا شوتا آرولادزه گرجستانی هدایت تیم را برعهده بگیرد. آنها برای تقویت تیم در نیم‌فصل به سرعت دست به کار شدند و 5 بازیکن جدید را به خدمت گرفتند تا نقاط ضعف خود را برطرف کرده و در ادامه مسابقات بتوانند با ادامه نتایج خوب اخیر خود از منطقه سقوط فاصله بگیرند. رگان اسلاتر، هافبک شفیلدیونایتد که مدت‌ها مدنظر این تیم قرار داشت یکی از این نفرات است که قراردادی تا 2024 امضا کرده است. رایان لانگمن از برایتون هم در ازای 700 هزار پوند خریداری شد که بازیکنی بسیار ارزان محسوب می‌شود. خرید قرضی لیام والش هم از اتفاقات جالب بود که تنها چند روز پس از اینکه در ترکیب سوانسی برابر هال‌سیتی بازی کرد به این تیم ملحق شد تا خط میانی آنها را تقویت کند. مارکوس فورس 22 ساله هم که در تیم ملی فنلاند عضویت دارد دیگر خرید این تیم است که از برنتفورد راهی این باشگاه شده اما او تنها خرید تهاجمی آرولادزه نیست و اللهیار صیادمنش نیز از فنرباغچه راهی این تیم شده تا آخرین سورپرایز نقل‌وانتقالات زمستانی هال‌سیتی باشد. ایلیکالی از اوایل ژانویه اعلام کرده بود که به دنبال خرید این بازیکن ایرانی است و حتی او را با ستاره لیورپول مقایسه کرده و محمد صلاح جدید می‌نامند؛ چراکه بازیکنی خطرناک برابر دروازه حریفان است. او هم از روز دوشنبه تمریناتش را با تیم جدیدش آغاز کرد تا هال‌سیتی با چهره‌ای متفاوت برای ادامه فصل آماده شود.»

شوتا آرولادزه، سرمربی جدید و گرجستانی هال‌سیتی در زمان بازی یک مهاجم بوده و سابقه بازی در باشگاه‌های نامداری چون آژاکس، گلاسکو رنجرز، آلکمار و لوانتیه را در کارنامه دارد و در بیشتر باشگاه‌هایی که به میدان رفته عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته است. آرولادزه مربیگری را با دستیاری در آلکمار آغاز کرد و سپس به کایسری‌اسپور، قاسم‌پاشا و ترابزون‌اسپور ترکیه رفت و احتمالا به همین دلیل است که ایلیکالی شناخت خوبی از این مربی دارد. او در فاصله سال‌های 2017 تا 2020 روی نیمکت تیم پاختاکور ازبکستان حضور داشت و به همین دلیل شناخت خوبی از فوتبال آسیا دارد. او در این تیم روند نتیجه‌گیری قابل قبولی داشته و با کسب میانگین امتیازی2.33 و عملکردی قابل‌قبول با دو قهرمانی لیگ و 2 جام حذفی همراه بوده است اما حضور در فوتبال انگلیس چالشی بسیار دشوارتر برای او خواهد بود.

مرتبط ها