کد خبر: 68916

عدم تعامل صنعت با دانشگاه، مانع از کارآفرین شدن دانشجویان این رشته می شود

درحال‌حاضر سرفصل‌های دروس رشته کارآفرینی در دانشگاه‌ها نیز به‌روز نیست و باید به این چالش توجه شود. البته ناگفته نماند بسیاری از استادانی که سرفصل‌های این رشته را تدریس می‌کنند، به‌روز و متناسب با علم روز جهان در رشته کارآفرینی فعالیت می‌کنند و مطالبی را به تدریس اضافه می‌کنند که خارج از سرفصل‌ها و وظیفه آنهاست و صرفا در جهت کمک و رشد دانشجویان کارآفرینی حرکت می‌کنند.

علی متولی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از فعالان این حوزه، اصلی‌ترین چالش دانشجویان این رشته را عدم ارتباط و تعامل محیط دانشگاه و دانشگاهیان با حوزه صنعت و بازار کار دانست و بیان کرد که به‌عنوان یک کارآفرین و دانشجو این حوزه هنوز رابطه دوستانه و تعامل مشترکی که دانشگاه و صنعت باید با یکدیگر داشته باشند را ندیده و این جریان موجب دست به‌گریبان شدن دانشجو با چالش‌های عدم تعامل این دو محیط می‌شود. هرچند استادان بنام و شناخته‌شده‌ای هم دانشجویان این رشته را تربیت کنند، تا زمانی که این خلأ ارتباطی برطرف نشود، یک جای کار در موفق شدن دانشجویان کارآفرینی می‌لنگد.  به گفته این دانشجو، در شرایط حال‌حاضر کشور، هرکسی بنابر خواسته خود رفتار می‌کند. در برخی کشورها همچون آلمان، صنعت و دانشگاه به تعامل و مشارکت با یکدیگر مجبور (نه به معنای قوه قهریه) هستند؛ اینکه لازم می‌دانند که صنعت از پیشرفت‌های علمی دانشگاه استفاده کند.

متولی، خروجی دانشجویان رشته کارآفرینی به بازار کار را دارای روند رو به نزول دانست و اشاره کرد: «کارآفرینی در ذات یک شخص است و ربطی به تحصیلات آکادمیک ندارد. گاه دانشجویان تحصیلکرده در رشته کارآفرینی در شرایط حال‌حاضر به‌ سمت مشاوران کسب‌وکار می‌رسند.»

دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران همچنین معتقد است: «در موفق نشدن دانشجویان رشته کارآفرینی و عدم دسترسی آنها به جایگاه مناسب و ویژه در جامعه نمی‌توان صرفا دانشگاه و نظام آموزشی را مقصر دانست، خیلی وقت‌ها دلیل اصلی عدم ورود دانشجو به بازار کار را شرایط دانشگاهی می‌دانیم، اما گاه صنعت، عدم تعامل آن با دانشگاه و خلأ در مدیریت کشور یکی از اصلی‌ترین مشکلات دانشجویان است. تحریم هم یکی دیگر از مشکلات است که موجب بیکاری و عدم امید به زندگی دانشجویان می‌شود و آنها را برای رسیدن به اهداف و موفقیت در کارآفرینی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

او تغییر سرفصل‌های رشته کارآفرینی را در دانشگاه‌ها الزامی دانسته و می‌گوید: «درحال‌حاضر سرفصل‌های دروس رشته کارآفرینی در دانشگاه‌ها نیز به‌روز نیست و باید به این چالش توجه شود. البته ناگفته نماند بسیاری از استادانی که سرفصل‌های این رشته را تدریس می‌کنند، به‌روز و متناسب با علم روز جهان در رشته کارآفرینی فعالیت می‌کنند و مطالبی را به تدریس اضافه می‌کنند که خارج از سرفصل‌ها و وظیفه آنهاست و صرفا در جهت کمک و رشد دانشجویان کارآفرینی حرکت می‌کنند؛ البته که این تدریس مناسب، زمانی کاربرد و تاثیرگذاری بیشتری دارد که زیرساخت‌ها برای پیاده‌سازی این تئوری‌ها فراهم باشد.»

متولی در ادامه توصیه خود را به دانشجویان تازه‌وارد این رشته این‌طور عنوان می‌کند که دانشجویان این رشته باید به حوزه کارآفرینی ورود کنند و در این عرصه فعال باشند. دانشجویان باید امید و پشتکار داشته باشند و با این امید و انگیزه قدم نخست را بردارند، قطعا آینده روشنی برای آنها و کسب‌وکارشان در آینده فراهم است. کارآفرینی یک رشته بین‌رشته‌ای است و دانشجوی این رشته می‌تواند با زرنگی و درک شرایط خود به موفقیت رسیده و وارد حوزه کسب‌وکار شود.

مرتبط ها