کد خبر: 68592

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

انصارالله یمن به حزب‌الله دوم منطقه تبدیل می‌شود

ما در جامعه اسلامی دانشجویان ارتباطی با سفارتخانه یمن نیز داریم. با شخص دیلمی ارتباطات و مراوداتی داشته‌ایم و ملاحظاتی داشته‌اند که بالطبع ما هم تابع ملاحظات آنها هستیم.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار: جنگ بین عربستان سعودی و یمن که حدود 7سال به درازا کشیده شده، درحال‌حاضر به نقاط حساس خود رسیده است. چندروز پیش یمن با هدف قراردادن عمق خاک عربستان سعودی و امارات توانست ضربه سنگینی به عربستان و متحدان عربی‌اش وارد کند. دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که ارتباط زیادی با یمن و یمنی‌ها دارد، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به نکات مهم این جنگ پرداخته است و از فعالیت‌هایی که در راستای تبیین اقتدار یمن انجام می‌دهند، سخن به میان آورده است.

امیرمحمد کولانی، دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره اتفاقات اخیر در یمن گفت: «جنگ یمن نزدیک 7سال است که شروع شده. در ابتدا قرار بر این بود که جنگ یمن در دو هفته- طبق صحبت‌های مقامات سعودی تحت‌عنوان عملیات طوفان قاطعیه- به پایان برسد و حوثی‌های یمن تسلیم شوند و یمن به دست عربستان سعودی بیفتد.»

او ادامه داد: «درحال‌حاضر شاهد آن هستیم که جنگ یمن به 7سال رسیده، در این مدت نه‌تنها عربستان صعودی پیشرفت چشمگیری نداشته است بلکه امروز عمق خاک عربستان و خاک امارات و ابوظبی نیز درمعرض موشک‌های انصارالله قرار می‌گیرد. این موضوع یک پیام مهم را مخابره می‌کند، با این عنوان: درصورتی‌که انصارالله یمن در محاصره کامل قرار دارد، اما به عمق امارات که حدود 1200یا 1300کیلومتر است دسترسی پیدا کرده. این دسترسی زنگ خطری برای سعودی‌ها و رژیم‌صهیونیستی است.»

کولانی اضافه کرد: «مورد دیگر بحث مقاومت مردم یمن است. انصارالله یمن آرام‌آرام به حزب‌الله دوم در منطقه تبدیل می‌شود و برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. به این دلیل که یک گروه همسو با چنین قدرتی در کنار خودش داشته باشد. نکته مهم‌تر اینکه، در عملیات اخیر، آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی غربی گزارش داده‌اند که این حملات مستقل از ایران بوده است. جمهوری اسلامی ایران نیز دخالتی از لحاظ اطلاعاتی و از نظر لجستیکی و تجهیزاتی نداشته است. نکته دیگر نیز بحث مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی با عربستان است. با اتفاقات اخیر، قطعا برای ایران یک برتری خواهد بود. به‌هرحال عربستان زیر آتش یمن است و متحدان عربستان نیز درگیر آتش هستند، قطعا به نفع آنان است که صلح را بپذیرند یا فشار بر یمن را کاهش دهند. البته حملاتی که به سعودی و متحدان عربی صورت گرفت، یک عملیات کنشی نبوده بلکه در واکنش به جنایاتی است که آنها در یمن انجام داده‌اند.»

او درخصوص ارتباط جامعه اسلامی دانشجویان با یمن اضافه کرد: «درخصوص یمن جامعه اسلامی دانشجویان که در عرصه بین‌الملل فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد، ارتباطی نیز با یمنی‌های ساکن در ایران دارد. درمورد این ارتباطات باید توضیح دهم که یمنی‌هایی که در ایران هستند، از ما انتظار دارند در رسانه‌ها و مجامع دانشگاهی مظلومیت‌شان و قدرتی که درعین مظلومیت دارند، بازتاب داشته باشد. ما نیز در این عرصه فعالیت می‌کنیم و در هفته‌های آینده، فعالیت جامعه اسلامی رسانه‌ای خواهد شد. از نظر من بحث یمن شاید هم‌سطح فلسطین برای جهان اسلام اهمیت داشته باشد، با توجه به اینکه فلسطین از یک نیروی خارج از جامعه اسلامی ضربه خورد اما یمن از کشوری در جامعه اسلامی ضربه خورد. مظلومیت یمن اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. باید از همه جهت به آنها توجه شود. جنبش دانشجویی نیز با توجه به ظرفیتش، سهمی هرچند کم باید در حمایت از یمن داشته باشد و از یمن حمایت کند.»

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان کرد: «ما در جامعه اسلامی دانشجویان ارتباطی با سفارتخانه یمن نیز داریم. با شخص دیلمی ارتباطات و مراوداتی داشته‌ایم و ملاحظاتی داشته‌اند که بالطبع ما هم تابع ملاحظات آنها هستیم. اما هفته آینده، سلسله‌برنامه‌هایی در راستای تبیینی- که مقام‌معظم‌رهبری فرمودند، که در جهت تبیین مظلومیت مردم یمن و هم اقتدار مردم یمن است- نزدیک به سالگرد تجاوز نظامی یمن هم خواهیم داشت. این برنامه‌ها شامل برنامه‌های تبیینی و برنامه‌ای با حضور شخصیت‌های سیاسی و کارشناسان داخلی و خارجی و در راستای تبیینی که مقام‌معظم‌رهبری فرمودند، خواهد بود.»

مرتبط ها