کد خبر: 68562

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

جهت‌دهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی؛ هدف طرح «اساتید و جهاد فرهنگی»

یک‌سری مولفه‌های کلیدی وجود دارند که از منظومه فکری حضرت‌آقا گرفته شده است؛ ازجمله افزایش عقلانیت، کرامت انسانی و خودباوری و اعتماد‌به‌نفس. ما اینها را مولفه کلیدی می‌دانیم که باید در فضای دانشگاه و جامعه ارتقا پیدا کرده و محقق شوند. برای محقق شدن مولفه‌های کلیدی یک‌سری قطب‌های اثرگذار وجود دارند که با استفاده از این قطب‌ها، این مولفه‌های کلیدی محقق می‌شوند.

علیرضا زارع‌شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این طرح سخن گفت. او درخصوص اجرای طرح اساتید و جهاد فرهنگی توضیح داد: «یک‌سری مولفه‌های کلیدی وجود دارند که از منظومه فکری حضرت‌آقا گرفته شده است؛ ازجمله افزایش عقلانیت، کرامت انسانی و خودباوری و اعتماد‌به‌نفس. ما اینها را مولفه کلیدی می‌دانیم که باید در فضای دانشگاه و جامعه ارتقا پیدا کرده و محقق شوند. برای محقق شدن مولفه‌های کلیدی یک‌سری قطب‌های اثرگذار وجود دارند که با استفاده از این قطب‌ها، این مولفه‌های کلیدی محقق می‌شوند.»

او اضافه کرد: «استاد، خانواده، فضای مجازی، نهادهای دانشجویی و سلوک مدیران، قطب‌های اثرگذاری هستند که می‌توانند برای تحقق مولفه‌های کلیدی به ما کمک کنند. ما خودمان قائل به این هستیم که در فضا تصدی‌گری نکنیم و با استفاده از قطب‌های اثرگذار به مولفه‌های کلیدی برسیم.»

او با تاکید بر اینکه یکی از این قطب‌های اثرگذار استاد است، ادامه داد: «درحال حاضر حدود یک‌میلیون و 200هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند؛ تمام جشنواره‌هایی که توسط معاونت فرهنگی دانشگاه برگزار می‌شود به‌صورت تقریبی تقریبا 200هزار دانشجو را دربرمی‌گیرد. به‌عبارت بهتر، یک‌میلیون دانشجو در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری وارد فضای دانشگاه می‌شوند که نه ما آنها را می‌شناسیم و نه آنها با ما آشنایی دارند.»

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: «درنتیجه می‌توان گفت ما در فضای فرهنگی، اثری که باید داشته باشیم را نداریم اما یک قطب اثرگذاری به نام استاد وجود دارد که با تمام دانشجویان ارتباط مستمر و نزدیک دارند. بنابراین بهتر است از طریق اساتید به فضای فرهنگی رسیده و مولفه‌های کلیدی خود را تثبیت و محقق کنیم.»

زارع‌شهرآبادی با بیان اینکه بر همین اساس چند طرح در فضای اساتید مطرح شد، تصریح کرد: «طرحی با عنوان اساتید و جهاد فرهنگی مطرح شد؛ این طرح همان جهت‌گیری فرهنگی در تدریس دروس تخصصی است. اساتید چند فضا دارند؛ یکی از این فضاها فضای عمومی است. وقتی استادی وارد کلاس می‌شود، تمام اتفاقات ازجمله ورود و خروج استاد، نظم، پوشش و رفتار و... تمام اساتید را شامل می‌شود. یک‌سری استاد نیز وجود دارند که فضای فرهنگی را به همراه خود دارند، مثل اساتیدی که دروس معارف، وصایای امام، آیین‌زندگی و... را تدریس می‌کنند که این درس‌ها بحث فضای فرهنگی و معارفی را به همراه خود دارند. این درحالی است که برخی دروس تخصصی است؛ سوال اینجاست که چگونه می‌توان به‌طور مثال با دانشجویی که در رشته عمران تحصیل می‌کند با زبان فرهنگی صحبت کرد و به آن جهت‌دهی فرهنگی داشت و از سوی دیگر فضای کلاس نیز یک فضای مولفه عمران باشد.»

او اظهار کرد: «جهت‌دهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی، هدف اصلی طرح «اساتید و جهاد فرهنگی» است. به‌دنبال این هستیم تا یک‌سری جهت‌دهی‌ها، مشخص شود تا بتوانیم اینها را در دانشگاه‌ها پیاده کنیم. به معاونان فرهنگی استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کردیم یک نفر عضو هیات‌علمی که در این فضا دلسوز، دغدغه‌مند و مجرب باشد به ما معرفی کنند. روسای دانشگاه‌ها، یک نفر را معرفی کرده و جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای این افراد به‌عنوان مسئول طرح اساتید و جهاد فرهنگی را در استان‌ها حکم صادر کردند.»

  300 واحد دانشگاه نمایندگان خود را معرفی کردند

او در ادامه بیان کرد: «درحال حاضر 31 مسئول طرح اساتید و جهاد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند که قرار است زیرشاخه‌ها نیز مشخص شوند. به‌طور مثال واحدهای استان اصفهان نیز قرار است نماینده‌های خود را در این طرح مشخص کرده و هرکدام یک نماینده در استان داشته باشند. حدود دوماه است که نمایندگان استان‌ها مشخص و جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده و کار اجرایی طرح آغاز شده است.»

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «درحال حاضر حدود 300 واحد نیز نمایندگان خود را در این طرح معرفی کرده‌اند و حدود 100 واحد باید نماینده خود را معرفی کنند تا ساختار ابتدایی به دست آید. در نهایت جلسات هم‌اندیشی با این استادان برگزار شده تا به یک‌سری مجموعه محتوایی برسیم. به‌دنبال آن هستیم تا از طریق دروس، فضای فرهنگی در کلاس‌ها را تغییر دهیم.»

زارع‌شهرآبادی در ادامه عنوان کرد: «درحال تدوین دستورالعمل این طرح هستیم؛ براساس این دستورالعمل، شورایی تشکیل شده که رئیس شورا، معاون فرهنگی استان خواهد بود و دبیر نیز مسئول طرح یا همان عضو هیات‌علمی بوده که برای او حکم صادر شده است. اعضای این شورا نمایندگان واحدهای دانشگاهی خواهند بود که قرار است هر یک ماه جلساتی برگزار کرده و نتیجه جلسات را به ما ارائه کرده و نتیجه در کارگروه اساتید بررسی می‌شود.»

  توجه به فعالیت اساتید فعال فرهنگی در ترفیع‌رتبه

او در ادامه درخصوص مزایای این طرح برای اساتید با اشاره به بخشنامه الف و ب گفت: «در بخشنامه الف و ب، برای اساتید و اعضای هیات‌علمی یک ساعت موظفی حضور وجود دارد. اساتیدی که در این طرح شرکت کرده و به ما کمک دهند، از ساعت موظفی آنها کم خواهد شد. همچنین مزیت دیگر این طرح درخصوص ترفیع‌رتبه سالانه است و اساتیدی که در این طرح شرکت می‌کنند به آنها ترفیع داده می‌شود.»

مرتبط ها