کد خبر: 68561

«فرهیختگان» از جزئیات طرح اساتید و جهاد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

نقش‌آفرینی اساتید در حوزه فرهنگی پررنگ‌تر می ‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی در گام دومش توسعه فرهنگی در تمام شئون خود را مدنظر قرار داده و تلاش دارد با تدوین برنامه‌های مختلف هر روز گام موثری را در راستای تحقق این مساله بردارد. از این‌رو مسئولان فرهنگی این دانشگاه در جدیدترین اقدام خود طرح «اساتید و جهاد فرهنگی» را کلید زده‌اند؛ طرحی که از عنوانش پیداست جامعه هدف آن اساتید دروس مختلف هستند.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: رشد، خلاقیت و پرورش استعدادهای دانشجویان در گرو فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌هاست؛ دانشگاه به‌عنوان مهم‌ترین نهاد علمی، می‌تواند نقش ارزشمندی را برای توجه به فرهنگ و فرهنگ‌سازی در جامعه ایفا کند. دانشگاه آزاد اسلامی در گام دومش توسعه فرهنگی در تمام شئون خود را مدنظر قرار داده و تلاش دارد با تدوین برنامه‌های مختلف هر روز گام موثری را در راستای تحقق این مساله بردارد. از این‌رو مسئولان فرهنگی این دانشگاه در جدیدترین اقدام خود طرح «اساتید و جهاد فرهنگی» را کلید زده‌اند؛ طرحی که از عنوانش پیداست جامعه هدف آن اساتید دروس مختلف هستند. بی‌شک مهم‌ترین قطب اثرگذار بر فرهنگ در دانشگاه، استادان هستند. دراصل رفتار و صحبت‌های اساتید در هنگام تدریس روی دانشجو از لحاظ فرهنگی اثرگذار است و به همین دلیل اجرای طرح اساتید و جهاد فرهنگی خود به خود روی دانشجو هم تاثیر خواهد گذاشت.

نکته مهم دیگر این است که هرچند برخی دروس مانند معارف به‌صورت خود‌به‌خود در حوزه فرهنگی تعریف شده‌اند، اما دروس تخصصی در رشته‌های مختلف وضعیت دیگری دارند؛ مساله‌ای که باعث می‌شود تا حرکت آنها در مسیر فرهنگی تعیین‌شده به‌مراتب سخت‌تر شود. حالا قرار است جهت‌دهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی تمام رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی دنبال شود.

 به گفته جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد برای اجرایی‌شدن این طرح در گام اول در مراکز استان، رابطان شناسایی‌شده و در گام دوم در واحدهای تابعه استان‌ها. در گام سوم نیز این افراد باید به‌صورت گلوله‌ برفی اساتید معتقد و آماده برای این کار را شناسایی کنند و بر این شبکه بیفزایند.

آنطور که جهان‌بین گفته مثلا استادی استاد درس عمران است و در تدریس، برای سازه‌ای که می‌خواهد مثال بزند پل بعثت این شاهکار مهندسی در زمان جنگ روی اروند را تشریح می‌کند یا مثلا استاد درس روش‌تحقیق به رویکرد پوزیتیویستی که می‌رسد، تشریح می‌کند تجربه غیر از پوزیتیویسم است و دانشمندان ما در سایه قرآن و تعالیم اسلامی در کشفیات علمی از تجربه بهره می‌بردند اما معتقد بودند تجربه به‌تنهایی برای فهم، کفایت نمی‌کند. طبیعی است که همه طرح‌های فرهنگی مانند همین اقدام دانشگاه آزاد اسلامی از زمان اجرا تا رسیدن به نتیجه نهایی،‌ به زمان بیشتری نسبت به دیگر طرح‌ها نیاز دارند.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان:

طرح اساتید را در قالب ساختار «استاد‌مشاور» آغاز کردیم (لینک)

 

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم:

طرح اساتید در ترم پیش‌رو اجرا می‌شود (لینک)

 

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

جهت‌دهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی؛ هدف طرح «اساتید و جهاد فرهنگی» (لینک)

مرتبط ها