کد خبر: 68435

وحید رونقی:

این آرم و نشان نمی‌گذارد!

حالا نوبت سایپاست تا برای اثبات کیفیت محصولات جدید خود در ذهن مردم، از محصولات پیشین برائت بجوید و این تحول با یک تغییر نشان ممکن می‌شود.

وحید رونقی، گوینده رادیو: وقتی به برندهای مطرح دنیا نگاه می‌کنید، تقریبا یک‌چیز در طیفی از آنها مشترک است. آنها برای پویایی بیشتر آرم و لوگوی خود (در فارسی نشان و نامواره) را درطول سالیان تغییر می‌دهند. تغییرات نامواره و نشان پپسی و کوکاکولا در این سال‌ها به‌راحتی در اینترنت قابل جست‌وجو است. نمونه‌های دیگری هم وجود دارند، مثل اپل‌نایک، آدیداس، گوگل، مک‌دونالدز و... .

درمورد خودروسازان نیز اینچنین بوده؛ کمپانی‌های معظم خودروسازی جهان مانند بنز، بی‌ام‌و، پژو و آئودی نیز این تغییرات را تجربه کرده‌اند. این اتفاق شاید در نگاهی ساده‌انگارانه کاری بیهوده به‌نظر بیاید، اما آنها با این تغییرات می‌خواهند یک‌چیز را به ما بفهمانند؛ اینکه دائم درحال تغییر و به‌روزرسانی و از رخوت به‌دور هستند. حالا بیایید یک برند ایرانی را از نظر بگذرانیم. این نشان یا همان لوگو شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟
طبیعتا پراید؛ که نماد خودروی ارزان و کم‌کیفیت ایرانی است. ما حتی این نشان را روی رنوهای دهه‌های ۶۰ و ۷۰ از خاطر برده‌ایم و حالا برایمان حتی نماد شرکت خودروسازی سایپا نیست، بلکه پراید است؛ که هنوز در شوخی‌ها و طنز کلامی روزمره مردم سهم دارد و اسلوگان معروف «سایپا، مطمئن» را به چالش می‌کشد، البته صحت و سقم آمار مرگ‌ومیر به‌واسطه این خودرو هیچ‌گاه به‌طور رسمی سنجیده نشده و فقط در حد شوخی‌ها و مطایبه‌های اینترنتی با این خودرو باقی مانده، اما هیچ‌کس درمورد کیفیت نازل پراید نسبت به دیگر خودروهای داخلی شکی ندارد.

حالا همین نشان روی خودروهای تازه‌طراحی‌شده شرکت سایپا هم نقش بسته، خودرویی مانند شاهین که طراحی به‌روزی دارد، از آپشن‌ها و امکانات بهتری برخوردار بوده و قرار است تصورات ما را از کیفیت محصول پیشین سایپا عوض کند، اما این آرم و نشان نمی‌گذارد. این نشان ذهن ما را به‌سمت پراید می‌برد و ناخواسته سابقه و کیفیت پراید را در ذهن تداعی می‌کند و داستان‌هایی که خودتان بهتر می‌دانید.

بیایید از مورد مشابه، اما باتجربه و تدبیری متفاوت حرف بزنیم. شرکت خودروسازی رقیب اما مسیر دیگری را طی کرد. (البته اگر بتوان دو خودروسازی دولتی را رقیب یکدیگر دانست!) ایران‌خودرو که در سال‌های پس از انقلاب همچنان از نشان ایران ناسیونال برادران خیام با آن اسب و ارابه روی پیکان‌هایش استفاده می‌کرد، برای تولید محصول جدیدش سمند (که آن سال‌ها با نام پیکان جدید هم میان مردم شناخته می‌شد) نیاز به تبری‌جویی از نشان و کیفیت و کهنگی پیکان داشت؛ پیکانی که استمرار تولیدش بدون هیچ به‌روزرسانی خاصی، دیگر با روان شهروندان بازی می‌کرد. ایران‌خودرو برای این کار، نشان قدیمی خود را با یک نامواره جدید عوض کرد. این اقدام دست‌کم در ظاهر نشانی از تحول در این شرکت خودروسازی بود و برای خودروی جدیدش نشان سر اسب را انتخاب کرد تا آغاز فصل جدیدی در مسیر پیش‌روی این شرکت باشد.

فارغ از اینکه سمند آن سال‌ها چه کیفیتی داشت و تولیدات پس از آن مانند سورن، دنا، رانا و تارا اکنون چه کیفیتی دارند، نامواره و نشانی که ایران‌خودرو برای خود انتخاب کرد اکنون میان مردم صاحب اعتبار است و یقینا اگر بحث قیمت‌گذاری برسر یک نشان یا برند بخواهد اتفاق بیفتد، از ارزش بالایی برخوردار خواهد بود.

حالا نوبت سایپاست تا برای اثبات کیفیت محصولات جدید خود در ذهن مردم، از محصولات پیشین برائت بجوید و این تحول با یک تغییر نشان ممکن می‌شود. آقای سایپا، نشان خود را عوض کنید اگر می‌خواهید باور کنیم تغییر کرده‌اید.

مرتبط ها