کد خبر: 68352

تولید محصولات بهداشتی و دارویی با استفاده از پودر جلبک دریایی

متاسفانه به‌علت نبود سرمایه اولیه نتوانستیم تجاری‌سازی را انجام دهیم. درصددیم تا شرکت دانش‌بنیان خود را ثبت کرده و از طریق آن بتوانیم مبلغ مورد نیاز را به‌صورت وام تهیه کنیم.

سیما فیاضی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد زیست‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس درخصوص مراحل ابتدایی تولید محصول دانش‌بنیان خود به «فرهیختگان» توضیح داد: «دانشگاه پروفایل ابتدایی طرح تولید پودر جلبک را در اختیارم قرار داد و من آن را به مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ارائه دادم و بعد از طی کردن مراحل معمول، طرح تصویب شد؛ پس از آن شروع به انجام نمونه اولیه آزمایشگاهی کردم. طرح اولیه، تولید پودر از گونه جلبک مخصوص دریای جنوب کشور بود که مراحل اولیه آن با جداسازی و خالص‌سازی در فضای آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس انجام گرفت و توانستیم نمونه اولیه آن را به‌صورت پودر خشک تولید کنیم. بعد از گذر از این مراحل وارد فاز تولید نیمه‌انبوه شدیم و توانستیم محصولات آرایشی بهداشتی مانند صابون و ماسک صورت را بسازیم.»

فیاضی درخصوص تجاری‌سازی محصولات بهداشتی تولیدشده از پودر جلبک دریایی اظهار کرد: «متاسفانه به‌علت نبود سرمایه اولیه نتوانستیم تجاری‌سازی را انجام دهیم. درصددیم تا شرکت دانش‌بنیان خود را ثبت کرده و از طریق آن بتوانیم مبلغ مورد نیاز را به‌صورت وام تهیه کنیم.»

او درخصوص کاربرد محصولات تولیدشده از پودر جلبک دریایی برای نیاز مردم جامعه عنوان کرد: «پودر جلبک در دو فاز کشاورزی، دامپروری و استفاده انسانی قابل بهره‌وری است. از این پودر برای فاز کشاورزی می‌توان در موارد بسیاری مانند پودرهای زیستی کشاورزی، غذای دام و آبزیان استفاده کرد و در فاز انسانی برای تولید محصولات بهداشتی و در بسیاری از صنایع قابل‌ استفاده است.»

فیاضی با بیان حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس از خود درخصوص حمایت‌های دیگر سازمان‌ها، گفت: «برای تولید نمونه اولیه نیاز بسیاری به لوازم آزمایشگاهی و آزمایشگاه بود تا از منظر نور، دما و فضای بهداشتی مناسب بتوانم محصول خود را تولید کنم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس این فضای مناسب را در اختیار من قرار داده و همچنین به‌علت آنکه در زمان تصویب، طرح به‌عنوان هسته فناور شناخته می‌شد تا سقف 10 میلیون تومان هم حمایت مالی شده است.»

دانشجوی تولید‌کننده محصولات دانش‌بنیان از جلبک دریایی درخصوص تاثیرات این محصول در جامعه گفت: «در بسیاری از کشورها مانند آلمان، استرالیا و کره‌جنوبی سال‌های زیادی است که از محصولات تولیدی بر پایه جلبک دریایی به‌عنوان مکمل‌ها برای تولید داروهای آنتی‌اکسیدان مانند ضدسرطان و ضدپیری، تولید بستنی و انواع نان همچنین تولید غذای دام و آبزیان استفاده می‌کنند، این محصول در موارد کشاورزی و دامپروری می‌تواند تاثیرات مثبتی روی آن محصول داشته باشد، به‌طور مثال روی زاد و ولد و رنگدانه‌های ماهی‌ها و زرده تخم‌مرغ تاثیر بسیاری دارد، البته در محصولات بهداشتی خودم به‌صورت نیمه‌کارگاهی درحال تولید صابون و ماسک‌های صورت با قالب‌های دستی هستم که متقاضی خود را دارند و هر روز بر تعداد متقاضیان آنها افزوده می‌شود.»

مرتبط ها