کد خبر: 68225

«تاکایف»:

۵۰ درصد دارایی‌های قزاقستان در اختیار ۱۶۲ نفر است

رئیس جمهور قزاقستان دلیل اصلی تجمعات گسترده در سراسر این کشور را تفاوت غیر قابل قبول درآمدها، دانست.

به گزارش «فرهیختگان»، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان با بیان این که نیمی از دارایی‌های این کشور در دست 162 نفر متمرکز شده است، نابرابری درآمدها را دلیل اصلی تجمعات گسترده در کشورش عنوان و بر ضرورت اصلاحات به نفع مردم، تاکید کرد.

به گفته وی، وقایع اوایل ژانویه در قزاقستان مشکلاتی را که سال‌ها انباشته شده بود، آشکار کرد. شکافی جدی طبقاتی بین ثروتمندان و فقیران به سطح غیرقابل قبول رسیده است.

وی افزود: چنین نابرابری در درآمد و شکافی جدی طبقاتی نقش یک کبریت روشن و یک بشکه باروت را ایفا کرد که مورد سوءاستفاده تروریست‌ها و توطئه‌گرانی که پشت آنها ایستاده بودند، قرار گرفت.

تاکایف افزود: کارشناسان بین المللی ادعا می‌کنند که تنها 162 نفر مالک نیمی از دارایی‌های قزاقستان هستند. در حالی که درآمد نیمی از مردم کشور از 50 هزار تنگه، بیشتر نیست که معادل کمی بیشتر از 1300 دلار در سال است که با چنین پولی زندگی کردن غیرممکن است و وضعیت را فورا باید تغییر داد.

علاوه بر این وی با بیان این که نابرابری بین ثروتمندان و فقیران به سطح غیرقابل قبول رسیده است، خاطرنشان کرد که گروه‌ محدودی از رشد اقتصاد کشور بهره می‌برند و درآمد اکثریت در حال کاهش و رکود است.

بنابر سخنان تاکایف، قزاقستان نیاز به اصلاحات واقعی دارد که پاسخگوی منافع ساکنان این کشور باشند./ فارس

مرتبط ها