کد خبر: 67931

به بهانه فوت محمدرضا یزدانی‌خرم که جزء مدیران موفق بود

خداحافظی با معمار والیبال ایران

محمدرضا یزدانی‌خرم که سال‌ها ریاست فدراسیون‌های کشتی و والیبال را برعهده داشت، بامداد روز گذشته درگذشت.

به گزارش «فرهیختگان»، محمدرضا یزدانی‌خرم که سال‌ها ریاست فدراسیون‌های کشتی و والیبال را برعهده داشت، بامداد روز گذشته درگذشت. او به‌دلیل بیماری عروقی مدتی بستری بود و بعد از آن دوران نقاهت را در منزل سپری می‌کرد. مرحوم یزدانی‌خرم جزء مدیران موفق ورزش بود که در گام نخست توانست اوج‌گیری والیبال ایران را پایه‌ریزی کند. وی با استفاده از ایوان بوگانیکف و استعدادیابی از سطح مدارس و پرورش این استعدادها گام بزرگی در مسیر پیشرفت این رشته برداشت و خیلی‌ها او را معمار والیبال ایران می‌دانند. او در آخرین مصاحبه‌ای که با «فرهیختگان» داشت، گفت: «در 17 سال مدیریتم در والیبال، روس‌ها به ما خیلی کمک کردند. همیشه تیم‌های ملی‌ روسیه به ایران می‌آمدند. بازی‌های پیاپی با ابرقدرتی مانند آنها باعث شد ترس‌مان از قدرت‌های آسیا بریزد. به این ترتیب خیلی سریع از آسیا در رده‌های سنی رد شدیم و بعد از آن هم تیم ملی بزرگسالان این مسیر را طی کرد. در این 17 سال زیربنای خوبی ساخته شد.»

در دوره ریاست محمد علی‌آبادی در سازمان تربیت بدنی از یزدانی‌خرم خواسته شد به فدراسیون کشتی برود و کاری کند که این رشته مدال‌های بیشتری بیاورد، او که تمایلی به این کار نداشت مجبور به پذیرش این خواسته شد. خودش در این خصوص گفت: «هرچقدر خواهش کردیم گفتند کشتی 16 مدال دارد ولی والیبال فقط یک مدال دارد. در هر صورت فشار زیادی آوردند و برخلاف میلم به کشتی رفتم.»

البته یزدانی‌خرم به اندازه والیبال در کشتی موفق نبود اما در این رشته هم کارها را بر مبنای علم، تغذیه، بدنسازی و سایر مباحثی که در والیبال رعایت کرده بودند، انجام داد. مدتی بعد کنار گذاشته شد و خودش اعلام کرد که به دستور محمود احمدی‌نژاد و به‌خاطر انتقادهایی که از او داشت، کنار گذاشته شده است!

مرتبط ها