کد خبر: 67836

درویش در واکنش به ماجرای انتقال آب دریای عمان به سیستان‌وسیستان:

سازمان محیط‌زیست باید در برابر تصمیمات خلق‌الساعه بایستد

پروژه‌هایی با این وسعت و ابعاد حتما باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد تا بتوان درمورد آن قضاوت درست کرد. اینکه مجلس یک دفعه بگوید ما تصویب کردیم که این کار باید انجام شود یا نشود، یک بدعت خطرناک است و سازمان محیط‌زیست باید دربرابر این تصمیمات خلق‌الساعه، ضرب‌الاجلی و انقلابی بایستد.

محمد درویش، فعال و پژوهشگر محیط‌زیست در ارتباط با ماجرای انتقال آب دریای عمان به سیستان‌وسیستان به «فرهیختگان» گفت: «درواقع پروژه‌هایی با این وسعت و ابعاد حتما باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد تا بتوان درمورد آن قضاوت درست کرد. من چیزی درمورد ارزیابی محیط‌زیستی این پروژه نشنیدم. اینکه مجلس یک دفعه بگوید ما تصویب کردیم که این کار باید انجام شود یا نشود، یک بدعت خطرناک است و سازمان محیط‌زیست باید دربرابر این تصمیمات خلق‌الساعه، ضرب‌الاجلی و انقلابی بایستد؛ یعنی اگر حتی این‌کار، کار درستی هم باشد باید ارزیابی محیط‌زیستی بشود. تمام جوانب آن سنجیده شود، مسیر آن مورد واکاوی دقیق قرار بگیرد و هیچ‌کدام از اینها انجام نشده و ما یک‌دفعه می‌شنویم تصویب شد که طرح انتقال آب به سیستان‌وبلوچستان یا مشهد یا یزد اجرا شود و اینها واقعا می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همین که اعلام می‌شود فلان منطقه به آب نیاز دارد توجیه نمی‌کند که ما محیط‌زیست را دور بزنیم.»

درویش درمورد صرفه اقتصادی این طرح گفت: «همه اینها در بحث ارزیابی محیط‌زیستی دیده می‌شود؛ یعنی در فرآیند ارزیابی ما شرایط فیزیکی، محیط‌زیستی، اجتماعی اقتصادی قبل و بعد از اجرای طرح را بررسی می‌کنیم و درنهایت اگر نتیجه آن مثبت باشد به اجرای طرح توصیه می‌شود و اگر منفی باشد توصیه می‌شود که اجرا نشود.»

این فعال و پژوهشگر محیط‌زیست در پاسخ به این سوال که آیا مردم هم از این طرح منتفع می‌شوند یا نه، گفت: «سابقه خوبی در این مورد وجود ندارد. درحقیقت وقتی به تاریخ ابعاد این پروژه‌های کلان نگاه می‌کنیم، همه ضررهایشان بیشتر از سودشان بوده است.»

مرتبط ها