کد خبر: 67423

جعفر قادری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هر جا نیاز باشد در بودجه تغییر ایجاد می‌کنیم

گزینه‌های مختلفی در مواجهه با بودجه وجود دارد، باید در بین این گزینه‌ها، گزینه‌ای را انتخاب کنیم که کمترین آثار تورمی را داشته باشد و کمترین فشار بر مردم وارد شود. ما بیشتر نگران دارو و گندم هستیم که ارز 4200 تومانی برای این دو حذف نمی‌شود.

بودجه 1401 در آستانه ورود به صحن مجلس برای جمع‌بندی است. در گفت‌وگو با جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون تلفیق بودجه به نکات مهمی دراین‌باره اشاره شده است.

نمایندگان از یک‌سری از تغییرات در بودجه 1401 خبر دادند مانند حذف افزایش سن بازنشستگی یا... . در این راستا آیا مجلس در بحث حذف ارز 4200 تومانی قصد تغییر در لایحه بودجه را دارد؟

ایجاد تغییرات در لایحه بودجه، موردی طبیعی ا‌ست. مجلس هرکجا لازم باشد، در بودجه 1401 تغییر ایجاد می‌کند، ولی اینکه کدام بخش تغییر کند، باید کار کارشناسی صورت بگیرد، هم کمیسیون تلفیق این اجازه را دارد و هم دیگر کمیسیون‌ها پیشنهادهایی دارند. اما تعامل در همکاری که بین مجلس و دولت وجود دارد، هم دولت آمادگی دارد که پیشنهادهای مجلس را موردتوجه قرار دهد و هم مجلس آمادگی دارد تا اگر جایی استدلال دولت قوی‌تر است، آن را بپذیرد ولی استقلال مجلس را حفظ بکند.

در بحث ارز 4200 تومانی فضای مجلس به چه صورت است؟ با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند ارز 4200 تومانی چالشی‌ترین مساله بودجه 1401 است.

اگر ارز 4200 تومانی حذف نشود، دولت حدودا 18 تا 20 میلیارد دلار ارز نیاز دارد و تامین این ارز برای دولت امکان‌پذیر نیست، چون اگر بنا باشد از بانک‌ها استقراض کند و ارز را با آن نرخ آزاد تامین کند، آثار تورمی دارد.

درسته که وجود این ارز تورم‌زاست اما کارشناسان معتقدند تورمی که ناشی از حذف ارز 4200 تومانی است، خیلی بیشتر از وجود این ارز در بودجه است، چون تورم انتظاری را هم به همراه دارد. علاوه‌بر اینکه دولت به خاطر کمبود ارز، ارز ترجیحی را حذف کند، خودش تورم‌زاست.

گزینه‌های مختلفی در مواجهه با بودجه وجود دارد، باید در بین این گزینه‌ها، گزینه‌ای را انتخاب کنیم که کمترین آثار تورمی را داشته باشد و کمترین فشار بر مردم وارد شود. ما بیشتر نگران دارو و گندم هستیم که ارز 4200 تومانی برای این دو حذف نمی‌شود.

نظر شما درباره ابراز نظر مخالفان و منتقدان حذف ارز دولتی از بودجه سال آینده چیست؟ چون اخیرا بحثی مطرح شده مبنی‌بر اینکه بهتر است کسی مخالفت کند.

همه دارند تلاش می‌کنند تا به دولت کمک ‌کنند. من شخصا هم در کمیسیون تلفیق هم در کمیسیون برنامه‌وبودجه به‌عنوان مخالف لایحه دولت ثبت‌نام کرده بودم اما در هر دو مورد رای موافق دادم و اعتقادم این است با اینکه لایحه خیلی از بخش‌هایش باید تغییر کند اما چون سال اول دولت است و در شرایطی هستیم که باید کمک بکنیم که لایحه بیاید و روال رسیدگی به لایحه در مجلس دنبال شود، در این شرایط ما می‌توانیم قانون بودجه را تحویل دولت دهیم.

مرتبط ها