کد خبر: 67411

گزارش «فرهیختگان» از پشت صحنه برنامه «رخ به رخ»

رخ به رخ یا رویارویی با خود

«رخ به رخ» عنوان یک برنامه تلویزیونی است که در قالب تاک شو جای می‌گیرد اما از آن دست برنامه‌هاست که در بخش‌های مختلفش می‌خواهد مواجهه فرد با خودش را نشان دهد. این برنامه محصول سال 1400 و از شبکه دو سیما پخش می‌شود. مهدى بابایى، تهیه‌کننده این کار است و کارگردانی کار را هم حسین فاطمیان برعهده دارد.

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: ترس از رویارویی با خود از دیرباز وجود داشته است، زیرا که آدمی خودش را بسیار دوست دارد و از یک‌سو نمی‌خواهد با نقاط ضعفش روبه‌رو شود و از سوی دیگر زمانی که متوجه شود از چه توانایی‌هایی برخوردار بوده اما از آنها استفاده نکرده برایش ناگوار خواهد بود. اما این مواجهه با خود برای هر انسانی لازم است و می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. از این رو که با ویژگی‌های مثبت و منفی خود آشنا می‌شویم و بیشتر از قبل خودمان را می‌شناسیم. «رخ به رخ» عنوان یک برنامه تلویزیونی است که در قالب تاک شو جای می‌گیرد اما از آن دست برنامه‌هاست که در بخش‌های مختلفش می‌خواهد مواجهه فرد با خودش را نشان دهد. این برنامه محصول سال 1400 و از شبکه دو سیما پخش می‌شود. مهدى بابایى، تهیه‌کننده این کار است و کارگردانی کار را هم حسین فاطمیان برعهده دارد. اجرای این برنامه هم با امیرعلی دانایی بازیگر سینما و تلویزیون است. در این برنامه میهمانانی از عرصه‌های مختلف سینما یا ورزش دعوت می‌شوند و به گفت‌وگو با آنها می‌پردازند.

برای گفت‌وگو با عوامل این برنامه به پشت صحنه «رخ به رخ» رفتیم. بعد از تولید ۱۵ قسمت و به تعویق افتادن ضبط برای مدتی، عوامل دوباره مشغول آماده کردن فضا برای فیلمبرداری بودند. دکور این‌ برنامه خیلی ساده بود. با پرده‌های مشکی رنگ قسمت صحنه فیلمبرداری را از باقی فضا جدا کرده بودند. اول از همه میز بزرگ قهوه‌ای رنگی دیده می‌شد که دو ‌صندلی در ابتدا و انتهای آن قرار داشت. پشت میز قابی وجود داشت که با چراغ‌های قرمز رنگ روی آن عنوان رخ به رخ نوشته شده است. در همین فضا میز و‌ صندلی برای گریم مجری و میهمان دیده می‌شد و بخش گریم داخل صحنه فیلمبرداری قرار داشت و مخاطبان می‌توانستند آن را ببینند. در طرف دیگر هم یک میز کوچک‌تر با دو‌ صندلی در فضایی که کافه رخ‌به‌رخ نام داشت برای استراحت میهمان قرار داده بودند. از ابتدای برنامه که گریم میهمانان را داریم تا استراحت و میز کارگردان و همه اینها در صحنه فیلمبرداری بود و‌ این برنامه چیزی به‌عنوان پشت صحنه نداشت. درواقع در «رخ به رخ» پشت صحنه هم جزئی از برنامه است و مخاطب اتفاقاتی را می‌بیند که در دیگر برنامه‌ها دیده نمی‌شود. در ابتدا سراغ مجری برنامه امیرعلی دانایی رفتم که به انتظار زمان گریمش نشسته بود و در همین انتظار با آن گفت‌وگو کردیم و بعد از آن با مهدی بابایی، تهیه‌کننده برنامه در رابطه با روند تولید «رخ به رخ» صحبت کردیم. بعد از گذشت تقریبا ۲ ساعت زمانی که ‌در آنجا بودم فیلمبرداری شروع شد و عوامل مشغول ضبط برنامه شدند.

حال خوب مردم برایمان مهم بود

مهدی بابایی، تهیه‌کننده «رخ به رخ» در رابطه با هدفش از تولید برنامه گفت: «در قدم اول اینکه یک برنامه‌ای بسازیم که حال مردم را خوب کند یعنی شب به شب که مخاطبان پای تلویزیون می‌نشیند از یک کارگر تا یک راننده تاکسی تا هر قشر دیگری که با خستگی می‌خواهند برنامه‌ای تماشا کنند یک ساعتی به دغدغه‌ها و مشکلات‌شان فکر نکنند و ذهن‌شان معطوف برنامه باشد. نگاه اول همان سرگرمی بود و در کنار آن هم بار محتوایی برنامه برایمان اهمیت داشته و دارد. اینکه محتوایی داشته باشد تا مخاطب بتواند از آن بهره‌گیری کند. این نگاه کلی برنامه ماست.»

منظور از رخ به رخ مواجهه میهمان با خودش است

وی درباره انتخاب اسم این مجموعه گفت: «منظور رخ به رخ شدن میهمان با مجری نیست. مقصود رخ‌ به ‌رخ شدن میهمان با خودش است. یعنی مواجهه با خودش و این یک تمرین برای مخاطب است که بتواند با خودش روبه‌رو شود. اگر ما روزی یک ساعت تمرین کنیم که بتوانیم با خودمان رودررو شویم این به صداقت، رفتار اجتماعی و مسیر زندگی خیلی کمک می‌کند. این موضوع باعث می‌شود بیشتر خودت را بشناسی. درنهایت اگر این برنامه بتواند به یک خودشناسی کمک کند، هم در رابطه با میهمان هم مخاطب خیلی خوب است. معتقد هستم به اینکه ما می‌توانیم مردم را با خودشان روبه‌رو کنیم و در این مسیر خیلی چیزها گیرمان می‌آید. ضعف‌هایمان را شاید بهتر بشناسیم. درنهایت اگر فرهنگ رخ به رخ شدن در جامعه جا بیفتد خیلی اتفاق خوبی است.»

«رخ به رخ» نمونه داخلی یا خارجی ندارد

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه آیا «رخ به رخ» برنامه‌ای کپی شده است یا خیر گفت: «برنامه ایده خودم بود و تا به حال نمونه داخلی و خارجی نداشته است. ما یک شهر گفت‌وگو داریم که مردم خیلی شفاف و بدون پرده از لحظه اول تا آخر برنامه را می‌بینند. شما به‌عنوان مخاطب می‌بینید که ما حتی گریم میهمان را داخل برنامه انجام می‌دهیم. میز کارگردان داخل صحنه است و هر چیزی که باید اتفاق بیفتد روی صحنه انجام می‌شود و ما پشت صحنه نداریم. این تعدد لوکیشن را من تا به امروز ندیدم.»

 «رخ به رخ» ادامه‌دار خواهد بود

بابایی درباره معیارش برای انتخاب مجری گفت: «این برنامه بیشتر شبیه به یک نمایش و صحنه تئاتر است. ما یک درام داخل برنامه داریم. از لحظه ورود تا خروج چیده شده است و شکل گفت‌وگویی هم که داریم مثل تاک‌شو و گفت‌وگوهای مرسوم نیست. یعنی برنامه با سلام مجری شروع نمی‌شود و با یک پادکستی شروع می‌شود و درواقع ما یک تعریفی از میهمان برنامه برای مخاطب با صدای آقای دانایی ارائه می‌دهیم. «رخ به رخ» مثل برنامه‌های مرسوم دیگر نیست. آقای دانایی از این جهت که بازیگر تئاتر و سینما بودند خوب می‌توانند این مسیر را هدایت کنند و تا امروز ما خیلی بازخوردهای خوبی داشتیم.»

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه فصل دومی خواهد داشت یا خیر گفت: «بله. گفت‌وگوهای لازم انجام شد و 26 قسمت دیگر تمدید شد و آقای دانایی هم در این مسیر همراه ما هستند.»

 با برنامه‌ریزی خودمان ضبط به تعویق افتاد

بابایی در پاسخ به اینکه بنا به گفته‌های شما «رخ به رخ» مورد استقبال جدی مخاطبان قرار گرفته است با این حال چرا فیلمبرداری یک مدت طولانی انجام نشد، گفت: «این برنامه‌ریزی خودمان بود. ما 15 قسمت ضبط کردیم و بعد خواستیم برنامه وارد پروسه پخش شود. بازخوردها و فید‌بک‌های مردم را ببینیم و خواسته آنها و نقاط قوت و ضعف برنامه را بفهمیم و بعد دوباره ضبط را شروع کنیم. این اتفاق هم افتاد. مثلا ما فهمیدیم مخاطبان قسمت آینه برنامه را بیشتر دوست داشتند.»

 خیلی از میهمانان دعوت‌مان را رد کردند

این تهیه‌کننده راجع به بیماری کرونا و مشکل‌ساز شدنش برای این مجموعه گفت: «یک‌سری از میهمانان را که دعوت می‌کردیم به دلیل کرونا قبول نمی‌کردند که به برنامه بیایند و این بیشتر بین افراد مسن اتفاق می‌افتاد. در پروسه تولید اگر کرونا نبود زودتر کار انجام می‌شد. مخصوصا برای دکور. ما به خاطر این بیماری دو سه ماه چیدمان دکور را تعطیل کردیم.»

20 هزار بازدید در تلوبیون

وی در رابطه با میزان مخاطب برنامه گفت: «در فضای مجازی قسمت‌هایی که وایرال می‌شود زیاد هستند و در تلوبیون هم که نگاه می‌کردم جزء پنج برنامه پرمخاطب سازمان بودیم. یعنی در تلوبیون چیزی حدود 20 هزار بازدید خورده و عدد قابل‌قبولی است. تمجیدهای خوبی تا به امروز داشتیم و اصلا نقد منفی‌ای به کار نشده است.»

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه شعارتان در این برنامه چیست، گفت: «خود رخ به رخ شدن و مواجهه خود با خود. ما معمولا غرق مشکلات روزمره هستیم و خودمان را پیدا نکردیم. یعنی اگر یک ساعت خودمان را تحلیل کنیم و به خودمان فکر کنیم این اتفاق می‌افتد. خیلی جالب است وقتی ما راجع به این مواجهه صحبت می‌کردیم بعضی از میهمانان ما می‌گفتند ما شب‌ها قبل از خواب فکر می‌کنیم و خیلی وقت‌ها خودمان را مواخذه می‌کنیم. اما این یک اتفاق غریزی است. اگر ما در روز یک تایمی برای خودمان بگذاریم و خودمان را تحلیل کنیم اتفاقات خیلی خوبی می‌افتد.»

در همین رابطه مطلب زیر را بخوانید:

امیرعلی دانایی درباره حضورش در برنامه «رخ به رخ» می‌گوید
این اولین تجربه اجرای من است (لینک)

مرتبط ها