کد خبر: 67152

گزارش «فرهیختگان» از نشست خبری مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج

هنوز دلیل حذف «مسیح، پسر مریم» از جشنواره مشخص نیست

ما از عدم حضور فیلم «مسیح، پسر مریم» در جشنواره فیلم فجر گله ای ندارم. اما حق اعتراض را به خودم می دهم. آن هم اعتراض معقول که فقط دلیل حذف شدن فیلم را بدانم. اتفاقی که برای این اثر افتاد بسیار عجیب و غریب بود و ما تا امروز سکوت کردیم. هرکسی یک روایت شخصی از حذف این فیلم دارد و ما هنوز نفهمیدیم دلیل حذف شدنش چیست. این تناقض‌ها آدم را اذیت می‌کند.

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار «فرهیختگان»: نشست خبری محسن دریالعل، مسئول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه ای اوج با محوریت حواشی حذف «مسیح، پسر مریم» از جشنواره فجر روز یکشنبه ۱۲ دی ماه در کافه نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

محسن دریالعل در رابطه با موضوع نشست گفت: این نشست به خاطر فیلم «مسیح، پسر مریم» نیست و آن فقط یکی از موضوعات مد نظر ما است. اصل این جلسه درباره این است که ما بدانیم در این ۱۰ سال چه روندی در سازمان اوج اتفاق افتاده و در آینده چه برنامه هایی داریم و تا الان به کدام یک از اهدافمان رسیدیم. اولین تغییر مهمی که در این دو سال در مرکز فیلم و سریال بوده تغییر ریل فیلم سازی است. یعنی در گذشته این مجموعه مداوم در سینما برای جشنواره ها حضور داشته است و الان بعد از ۱۰ سال یکی از تاثیرگذارهای حوزه سینما برای جمهوری اسلامی محسوب می شود. اما اتفاق کرونا سیاست ها را تغییر داد. الان نزدیک به ۳۰۰ فیلم در صف اکران داریم و چرخه سینما دچار اختلال شده است و تولید بی رویه هیچ آورده ای را به همراه ندارد. ما ریل تولیدات را به سمت سریال هدایت کردیم. ولی برای اینکه چراغ سینما خاموش نباشد با سیاست های متفاوت در سینما هم حضور داریم.

وی در ادامه درباره تولید سریال این سازمان گفت: ما در حال حاضر مشغول تولید ۳۰ سریال هستیم. این مهم ترین اتفاق در این چند سال بود. یعنی تغییر تولید از سینما به سریال. ما در صدا و سیما شاهد هستیم که کیفیت آثار روز به روز پایین تر می آیند. درست است سازمان اوج کمتر از گذشته فعالیت می کند اما دلیلش این است که کار با کیفیت انجام می دهد. می شود با پول های ارزان تر کارهای خوب تولید کرد. نمونه اش سریال «مستوران» که قرار است از سیما پخش شود.

در حرف هایشان تناقض وجود دارد

دریالعل در ادامه با اظهار ناراحتی از هیئت داوران گفت: هر جشنواره ای قاعده ی مختص به خودش را دارد و این را شرکت کنندگان هم می دانند و بر همین اساس کاری را تولید می کنند. ما از عدم حضور در جشنواره گله ای نداریم. اما حق اعتراض را به خودم می دهم. آن هم اعتراض معقول که فقط دلیل حذف شدن فیلم را بدانم. اتفاقی که برای این اثر افتاد بسیار عجیب و غریب بود و ما تا امروز سکوت کردیم. هرکسی یک روایت شخصی از حذف این فیلم دارد و ما هنوز نفهمیدیم دلیل حذف شدنش چیست. این تناقض ها آدم را اذیت می‌کند. اگر ادعا یک رفتار حرفه ایست قبول. فیلم را حذف کنید. اما اینکه فیلم را به دیگران که خارج از داوری هستند نشان دهید بی اخلاقی است. این فیلم امانت بوده و باید حفظ می شد. خیلی ها زنگ زدند و گفتند این فیلم را دیدیم. با اجازه کی این اتفاق افتاده و چرا کسی پاسخگو‌ نیست؟ این اتفاق برای فیلمنامه های ما هم افتاده بود. چرا آدم های متفرفه باید فیلم را ببینند. حداقل یک اطلاع به ما می دادید. ناراحتی های ما از نپذیرفتن نیست. به ما قبل از جشنواره یک متنی دادند و گفتند با این متن از جشنواره خارج شوید.

وی در رابطه با اکران فیلم گفت: این فیلم در اواسط جشنواره فجر اکران خصوصی برای اهالی رسانه می‌ گذارد. ما پشت محصولمان می ایستیم. هیئت داوران هم پشت انتخابشان باشند. توضیح بدهند چرا بعضی از فیلم ها بودند و بعضی ها نبودند. سازمان اوج انقدر شجاعت دارد که اگر محصولش خوب نباشد بگوید خوب نیست. اما الان این فیلم کار خوبی است و ما پشتش هستیم.

نزدیک شدن به سوژه های داغ سخت است

دریالعل در پایان در رابطه با تولید فیلم با موضوع حاج قاسم گفت: تا وقتی سوژه داغ است نزدیک شدن به آن خیلی سخت و خطرناک است، سوژه های مربوط به حاج قاسم همینطور هستند. اوج می خواهد کاری با این موضوع تولید کند و یکی از هدف های اصلیش همین  است و زمانی این کار را می کند که کاملا از فیلمنامه‌ مطمئن باشد که شان حاج قاسم در آن حفظ می شود.

مرتبط ها