کد خبر: 67105

ام‌البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی(ابوحامد)در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تفقد نسبت به خانواده شهدا برجسته‌ترین ویژگی

شاخص‌ترین ویژگی حاج‌قاسم عزیز که من و امثال ما می‌توانیم آن را تا ابد به‌عنوان الگو و سرمشق راه خود قرار دهیم، متانت ستودنی ایشان بود. شهید سلیمانی با اینکه یک فرمانده بودند، ولی مثل یک دوست، مثل یک پدر، مثل یک همدرد، همیشه و در هر حالتی ریزترین نکات را در مواجهه با خانواده، فرزندان و مادران شهدا موردتوجه قرار می‌دادند و برایشان مهم بود و این می‌شود که ایشان سردار دل‌ها می‌شوند.

برای مرور ویژگی‌های شاخصی که شهیدسلیمانی را به قهرمان ملی تبدیل کرده است، به‌سراغ همسر نخستین فرمانده تیپ فاطمیون رفته‌ایم؛ فرمانده شهید، علیرضا توسلی با نام جهادی ابوحامد که به‌عنوان یکی از همراهان شاخص سردارسلیمانی درجریان دفاع از حرم حضرت‌زینب شناخته می‌شود. در ادامه، گفت‌وگوی «فرهیختگان» با ام‌البنین حسینی، همسر این فرمانده شهید افغانستانی و یکی از بنیانگذاران تیپ فاطمیون را می‌خوانید.

اگر قرار باشد درباره ابعادی از شخصیت شهید سلیمانی که موجب شد شهید توسلی و امثال این فرمانده شجاع افغانستانی، چنین ارتباط عاطفی و تشکیلاتی عمیقی با ایشان برقرار کنند سخن بگویید، آن‌ ابعاد کدام است؟

هشت‌سالی می‌شود که حضور جبهه مقاومت فاطمیون در سوریه الحمدلله به خاری در چشم دشمنان و به افتخاری برای شیعیان تبدیل شده است. مدافعان حرم افراد ازجان‌گذشته و باغیرتی بودند که خودشان را با هر مشغله و مشقتی که بود، به نبرد سوریه رساندند و از حریم اهل‌بیت دفاع کردند. بعضا به فیض عظیم شهادت رسیدند و دیگرانی که باقی ماندند نیز پای عهد خود با این شهیدان هستند و به‌دنبال آنند که این پرچم را به‌دست صاحب اصلی‌اش برسانند. ما بعد از شهادت ابوحامد بود که متوجه شدیم ایشان از سربازان و مریدان مخلص حاج‌قاسم بوده‌اند و تحت فرماندهی ایشان بوده است که امثال ابوحامدها در معرکه سوریه گردهم آمده و از مقدسات دفاع کرده و می‌کنند. ان‌شاءالله بتوانیم پای عهدمان با شهدا باشیم؛ چه من همسر شهید و چه شمای محب شهید. آن ویژگی‌هایی که درنظر ابوحامد از اهمیت خیلی بالایی برخوردار بود و باعث شده بود او شیفته حاج‌قاسم سلیمانی بشود، منش، درایت، ظلم‌ستیزی و دشمن‌شناسی این سردار شهید بود. این ویژگی‌های شخصیتی شهیدسلیمانی علاوه‌بر غیرت دینی شهدا، دلیل دیگری شد که به سوریه بروند و تحت فرماندهی ایشان، قدمی برای دفاع از حرم حضرت زینب بردارند. ما این را ممنون حاج‌قاسم عزیز هستیم که این فرصت را به شیعیان افغانستانی که متاسفانه بنابر دلایلی در کشور خودشان هم در تعرض و مورد هجوم هستند داد تا از مقدسات دفاع کنند. ابوحامدها و شهدای فاطمیون رفتند و جمله معروف امام‌خمینی(ره) را عینیت بخشیدند. جمله‌ای که امام در سال 42 خطاب به آن مامور گفتند؛ سربازان من در گهواره هستند. این عزیزان رفتند و با نثار جان‌شان، این جمله امام راحل را عینیت بخشیدند و درنتیجه آن، شجره طیبه‌ای شکل گرفته است که ان‌شاءالله بتوانیم از آن پاسداری کنیم.

شاخص‌ترین ویژگی حاج‌قاسم عزیز که من و امثال ما می‌توانیم آن را تا ابد به‌عنوان الگو و سرمشق راه خود قرار دهیم، متانت ستودنی ایشان بود. شهید سلیمانی با اینکه یک فرمانده بودند، ولی مثل یک دوست، مثل یک پدر، مثل یک همدرد، همیشه و در هر حالتی ریزترین نکات را در مواجهه با خانواده، فرزندان و مادران شهدا موردتوجه قرار می‌دادند و برایشان مهم بود و این می‌شود که ایشان سردار دل‌ها می‌شوند. با اینکه دو سال از شهادت ایشان می‌گذرد، ولی همچنان در بهت و حیرت هستیم که چه پدری به‌لحاظ فیزیکی از دست داده‌ایم، هرچند حضور معنوی شهدا همیشه همراه ما است و ان‌شاءالله که توفیق داشته باشیم مورد شفاعت شهدایمان قرار بگیریم.

آن متانت، وقار و منش ایشان واقعا برای من به‌یادماندنی است. ایشان با اینکه به‌عنوان یک ابرقدرت در جبهه مقاومت مشغول مبارزه با ظلم بودند و ظالمان از ایشان در هراس بودند، باوجود آن جایگاه و وجاهت‌شان، منِ همسر شهید را میزانی مورد تفقد قرار می‌دادند که از این حجم از تفقد احساس شرمندگی داشتم. خاطرم هست در جلسه‌ای که خدمت ایشان بودیم، ایشان شهدایی مثل شهیدمصطفی صدرزاده و شهید موسوی را که به‌لحاظ سنی خیلی جوان‌تر از ایشان بودند، از اساتید خود تلقی کردند. این متانت و منش شهیدسلیمانی باوجود آن جایگاه بزرگ ایشان برای من درسی شد و این متانت باید برای همه ما موردتوجه باشد. این ویژگی‌های شخصیتی شهیدسلیمانی برای من به‌یادماندنی است و امیدوارم بتوانیم در زندگی‌هایمان از مرحله شعار عبور کرده و به این منش عمل کنیم.

مرتبط ها