کد خبر: 67095

‌معیار سنجش دانشجویان در دانشگاه‌ها، باید میزان ارتباط‌شان با صنعت باشد

شرکت شریف اگروبات با هدف هوشمندسازی صنعت کشاورزی تاسیس شده و ربات‌های هوشمند را برای بهینه‌کردن و افزایش بهره‌وری صنعت کشاورزی طراحی کرده و می‌سازد. یکی از محصولات‌مان پهپادهای محلول‌پاش است که این پهپادها می‌توانند بار سنگینی را از دوش کشاورزان در فصل محلول‌پاشی بردارند.

امین طلایی‌زاده با اشاره به تولید محصول فناورانه خود در این دانشگاه بیان کرد: «شرکت شریف اگروبات با هدف هوشمندسازی صنعت کشاورزی تاسیس شده و ربات‌های هوشمند را برای بهینه‌کردن و افزایش بهره‌وری صنعت کشاورزی طراحی کرده و می‌سازد. یکی از محصولات‌مان پهپادهای محلول‌پاش است که این پهپادها می‌توانند بار سنگینی را از دوش کشاورزان در فصل محلول‌پاشی بردارند.» وی افزود: «با استفاده از تکنولوژی این پهپادها، کشاورزان می‌توانند با سرعت بسیار بالا نسبت‌به روش سنتی محلول‌پاشی را انجام دهند. در روش سنتی تقریبا هر روز می‌توان 5 یا 6 هکتار را محلول‌پاشی کرد، اما با این روش امکان محلول‌پاشی بین 30 تا 50 هکتار برای زمین‌های کشاورزی وجود دارد و این یعنی سرعت محلول‌پاشی 10‌برابر می‌شود. همچنین مصرف آب 98 درصد کاهش پیدا می‌کند، به این‌ معنا که در روش سنتی برای هر هکتار، 500 لیتر آب مصرف می‌شد، اما در این روش تنها 10لیتر برای هر هکتار مصرف می‌شود.» دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی‌شریف در ادامه عنوان کرد: «در این روش سم حدود 30‌درصد کاهش پیدا کرده و سلامت کشاورز حفظ می‌شود، زیرا در تماس مستقیم با سم نیست. کوبیدگی خاک و لهیدگی زیر چرخ تراکتور نیز اتفاق نمی‌افتد که این جریان 15درصد محصول را خراب می‌کند. زمانی که زمین گل بوده و نیاز به محلول‌پاشی زمین است و تراکتور هم نمی‌تواند به زمین وارد شود، این محصول می‌تواند این کار را به‌راحتی و اتوماتیک‌وار انجام بدهد.» به‌گفته او محلول‌پاشی این محصول خودکار بوده و تمام زمین را با دانش موجود به‌صورت یکنواخت محلول‌پاشی می‌کند و از آنجاکه با GPS این کار را انجام می‌دهد، نقطه خالی از محلول‌پاشی باقی نمی‌گذارد. مدیرعامل شرکت فناورانه «شریف اگروبات» درخصوص کاربردهای مهم و جای خالی  این محصول در صنعت کشور گفت: «قبل از اینکه این محصول را به کشاورزان معرفی کنیم، احساس‌مان این بود که کشاورزان با جریان تکنولوژی همراه نشده و با آن کنار نمی‌آیند، اما زمانی‌که این محصول را به تعدادی از کشاورزان نشان دادیم، استقبال زیادی از آن به‌عمل آورده و حتی از ما می‌خواهند که این جریان را برایشان اجرایی کرده و آنها را با روند فعالیتی این محصول آشنا کنیم.»

وی اشاره کرد: «اتفاقی که در این راستا افتاد نیز این بود که تیم‌هایی را در استان‌هایی مثل خوزستان، فارس، قزوین و... مستقر کرده‌ایم که آن‌قدر به‌وسیله آن جریان سرشان شلوغ است که  در زمان کشت و... حتی جواب تماس ما را نمی‌دهند.»

او با بیان اینکه استقبال کشاورزان از تولید این محصول بسیار خوب بوده ‌است، توضیح داد: «درحال‌حاضر به حمایت دولت نیاز داریم که بتواند ما را در این مسیر همراهی کرده و بتوانیم قیمت تمام‌شده این دستگاه را کاهش داده و این محصول را به‌صورت لیزینگی به کشاورزان بفروشیم؛ چراکه کشاورزان نمی‌توانند به‌صورت یکجا هزینه دستگاه را پرداخت کنند. با مزایایی که این محصول فناورانه برای کشاورزان دارد، سود آنها تقریبا 50 تا 100 درصد افزایش می‌یابد.» طلایی‌زاده با اشاره به حمایت دانشگاه صنعتی‌شریف از روند تولید این دستگاه فناورانه عنوان کرد: «شرکت ما در کل از دانشگاه نشات گرفت؛ یعنی یک آزمایشگاه رباتیک کشاورزی در دانشکده مهندسی مکانیک بودیم. تیمی که روی این موضوع کار می‌کرد، محصول را به‌صورت تجاری در یک شرکتی که تاسیس شد، قرار داد و تحت نظر آن شرکت تولید کرد.»

وی اضافه کرد: «پس از اینکه به یک شخصیت تجاری رسیدیم، مرکز رشد و پارک علم‌وفناوری دانشگاه صنعتی‌شریف از ما حمایت کرد و درحال حاضر در این پارک فعالیت کرده و راهنمایی‌های بسیاری را در زمینه فعالیتی‌مان به‌وسیله منتورها انجام می‌دهند.»

دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی فناورانه و نوآورانه موجب آشنایی مسئولان و مدیران دولتی و خصوصی با روند فعالیت‌های نوآورانه در دانشگاه‌ها می‌شود، گفت: «البته اگر نمایشگاه‌های عرضه محصولات فناورانه دانشجویی در جایی برگزار شود که صنایع نیز با ما ارتباط بگیرند، به بهبود فعالیتی هر دوطرف کمک می‌کند و در این تعامل و ارتباط دوسویه به چالش‌ها و نیازهای یکدیگر کمک می‌کنیم.»

وی عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین جریاناتی که رخ ‌داده، ارتباط دانشجویان با صنعت است و هر دانشجویی که پروژه‌ فناورانه‌ای انجام می‌دهد، دردی از صنعت دوا می‌کند و این درد، تکنولوژیکی است و انرژی خوبی برای کار و فعالیت‌های بیشتر و بهتر فناورانه به دانشجویان تزریق می‌کند.»

مدیرعامل شرکت فناورانه «شریف اگروبات» با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این شرکت در فرآیند کاری خود توضیح داد: «اصلی‌ترین چالش‌، اخذ مجوزها است؛ چراکه همچنان مسیر مشخص و متولی مناسبی برای ارائه مجوز فعالیتی ما وجود ندارد. اگر مسئولان چالش‌های اینچنینی را برای ما برطرف کرده و این سنگ‌ها را از سر راه بردارند، قطعا چالش‌های تکنولوژیکی و فناورانه را خودمان برطرف خواهیم کرد. یکی از مزایای این تکنولوژی مهاجرت معکوس است، یعنی از شهر به روستا بازمی‌گردند.»

وی همچنین درخصوص درآمدزایی از این محصول بیان کرد: «یک شرکت درحال رشد هستیم و این شرکت‌ها هرچه درآمدزایی دارند را دوباره به خود تزریق می‌کنند تا توسعه پیدا کنند.»

طلایی‌زاده در پایان با اشاره به پیشنهاد خود برای افزایش فضای فناورانه و نوآورانه در دانشگاه‌ها بیان کرد: «اگر معیار سنجش برای یک دانشجوی خوب، مقاله نباشد و معیار سنجش، میزان ارتباط دانشجو با صنعت قرار بگیرد، می‌تواند تاثیر بیشتری در افزایش میل و رغبت دانشجویان به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه داشته‌باشد؛ چراکه اگر دانشجویان و استادان ترغیب شوند که با صنعت ارتباط برقرار کنند، ازطرف دیگر صنایع هم تشویق می‌شوند که با دانشگاه ارتباط برقرار کنند و این تعامل امتیازات بسیاری برای هر دوطرف این تعامل دارد.»  

مرتبط ها